L’ exemple de l’Agricultural Sustainability Institute de la universitat californiana UC Davis, de la mà del seu director fundador Tomas T. Tomich, va ser l’eix central de la jornada “Higher education in agroecology and food systems”, que dimecres al matí va acollir la sala Segimon Serrallonga en el marc de l’International Workshop on Higher Education. Tomich va presentar els plantejaments acadèmics del centre, que va definir com un “hub d’iniciatives sostenibles i d’educació en agricultura sostenible i sistemes alimentaris”, entre els quals compten amb una granja real on es formen els estudiants.

El projecte acadèmic del centre s’estructura en tres grans blocs temàtics: agricultura i ecologia, alimentació i societat, i política i economia. Els seus plantejaments acadèmics passen per “obrir el debat amb els estudiants, assumint que els professors no ho saben necessàriament tot, i estimulant-los a ser capaços d’identificar els agents que millor podran treballar amb ells en pro d’un projecte concret”, va dir Tomich segons el qual “entenem que competència és una mescla d’habilitat, capacitat i coneixement necessaris per desenvolupar una tasca específica”.

Per la seva banda, Marta Guadalupe Rivera-Ferrer, directora de la Càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris per a la Transformació Social, va explicar la raó de ser de la càtedra, que parteix del “qüestionament de l’actual model agrari i del convenciment que la universitat ha de jugar un paper clau en la creació d’un nou context agroecològic amb visió de sistema alimentari”. És en aquest punt que la Càtedra ha plantejat la creació d’un futur Grau en Agroecologia i Alimentació a la UVic-UCC, pioner a l’Estat espanyol, que Rivera-Ferrer també va introduir en el transcurs de la ponència.

La directora de la Càtedra d’Agroecologia va concloure que hi ha moltes semblances entre l’enfocament acadèmic que planteja la UVic-UCC en matèria d’agroecologia i el que està fent la UC Davis, malgrat que “l’agroecologia és eminentment territorial i, per tant, cal donar respostes a la pròpia realitat”, va dir.

Les ponències van anar seguides del taller “Grasslands and pastoral systems to global change”, conduit per Carme Casas, membre del grup de recerca BETA, i Feliu López, de la càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris, a l’entorn de la continuïtat del pasturatge a les zones muntanyoses d’Europa i especialment als Pirineus.

Notícia publicada a l’Apunt (16/06/2016).