Xarxa de Patrimoni Rural. Ecomuseu del Blat

L’acta fundacional de l’associació es va signar el passat dimarts 7 de febrer al Camp de les Lloses de Tona que serà la seu de l’entitat.

La Xarxa de Patrimoni Rural. Ecomuseu del Blat és una associació sense ànim de lucre nascuda a partir de la voluntat d’un conjunt d’institucions, entitats i persones que vetllen per la recuperació del patrimoni rural (material i immaterial), l’estudien, el conserven i el difonen.

Neix impulsada pels ajuntaments de Taradell, Tona i Santa Eulàlia de Riuprimer, l’associació Tonis de Taradell, la Fundació Jacint Verdaguer de Folgueroles, El mas El Colomer de Taradell, el Museu del Pa de Tona, El Camp de les Lloses de Tona, el Molí de la Calvaria de Calldetenes, l’Escola de Formació Professional Quintanes de Les Masies de Voltregà i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

Els orígens d’aquest projecte es remunten e l’estudi etnogràfic del mas El Colomer del municipi de Taradell iniciat a les darreries del segle XX i amb el qual, al llarg dels anys, s’hi ha anat unint altres iniciatives.

Ja en el segle XXI, inscrits en la societat del coneixement, som conscients de la vàlua de poder compartir projectes en xarxa que relacionin iniciatives a escala local amb projectes d’un abast territorial més ampli.

Volem construir una xarxa de sabers que integri el patrimoni comú i ens permeti generar un discurs que ens expliqui d’on venim i ens orienti cap a una societat canviant vinculada amb el territori i a la cultura agrària heretades del passat i que té la voluntat de projectar-se al món.

Els primers esforços de l’associació es dirigiran a la consolidació, difusió i generació de projectes que vetllin per la memòria del patrimoni rural i contribueixin al desenvolupament sostenible del territori.