Què transformen (i què no) els acords transformatius?

with No hi ha comentaris

La revista Clip de SEDIC (Sociedad Española de Documentación e Información Científica) ha publicat l’article “Qué transforman (y qué no) los acuerdos transformativos” de Lluís Anglada, assessor de ciència oberta del CSUC, i Ángel Borrego, professor a la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona (FIMA-UB). L’article parla sobre la nova modalitat de subscripció de revistes anomenada acords transformatius.

Els acords transformatius són acords entre consorcis de biblioteques i grans editors que redistribueixen el pressupost tradicional de subscripció per transformar gradualment el model de pagament per accés a un que remuneri de manera justa els serveis editorials en obert.

Aquests acords han de ser temporals, transitoris, transparents, contenir costos i permetre als autors retenir-ne els drets. El seu objectiu és impulsar la transició de revistes híbrides a obertes (daurades). L’article afirma que els acords transformatius han augmentat el nombre d’articles en accés obert, però que la contribució a la transformació de revistes híbrides ha estat limitada i que la manca de transparència, especialment en els costos, dificulta l’avaluació de l’estalvi de costos a la comunicació acadèmica.

Font: CSUC, 22/01/2024