Activitats de les universitats catalanes en la Setmana Internacional de l’Accés Obert 2023

with No hi ha comentaris

Del 23 al 29 d’octubre se celebra arreu del món la Setmana Internacional de l’Accés Obert (International Open Access Week), una iniciativa anual per promoure l’accés obert (AO) al món acadèmic i de la recerca. Aquest any el lema és “La comunitat davant la comercialització” i té com a objectiu fomentar una conversa honesta sobre els enfocaments de la ciència oberta que prioritzen els millors interessos del públic i de la comunitat acadèmica, i els que no ho fan.

Adoptada pels seus 193 Estats membres, la Recomanació de la UNESCO sobre la Ciència Oberta destaca la necessitat de prioritzar la comunitat per sobre de la comercialització, quan ens crida a prevenir la pràctica d’activitats acadèmiques que fomenten “l’extracció no equitativa dels guanys derivats de les activitats científiques finançades amb fons públics” i cerca recolzar “models de publicació no comercials i models de publicació col·laborativa sense despeses de processament d’articles”.

Quan es prioritzen els interessos comercials sobre els de les comunitats que la recerca intenta servir, sorgeixen molts problemes preocupants. Per això, enguany, la Setmana Internacional de l’Accés Obert ofereix l’oportunitat de debatre les qüestions més rellevants al voltant d’aquest lema en el context local.

Individus, institucions i organitzacions d’arreu del món participen en la Setmana Internacional de l’Accés Obert amb diferents activitats, com també ho fan les universitats:

Des del CSUC també participem en la Setmana Internacional de l’Accés Obert amb el curs “Dades de recerca: allò que cal saber“, on intervé Mireia Alcalá, tècnica líder de curació de dades del CSUC. Aquesta xerrada es podrà seguir en línia a través de Teams el 25 d’octubre de 10 a 12 h.

Per a més informació sobre la Setmana Internacional de l’Accés Obert podeu visitar openaccessweek.org. L’etiqueta oficial de la setmana a X és #OAweek.

Font: CSUC, 23/10/2023