Celebrada la primera edició de la Fira FAIR DATA | CSUC

with No hi ha comentaris

La primera edició de la Fira FAIR DATA s’ha celebrat dijous 15 de juny a la sala d’Actes de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona (FIMA-UB), que ha organitzat la jornada juntament amb el CSUC, i que ha acollit un total de 140 persones implicades en activitats de suport a la gestió de dades de recerca.

La Fira FAIR DATA s’ha obert amb les intervencions de Miquel Térmens, degà de la FIMA-UB, qui ha destacat els nous reptes de la informació digital i en xarxa per a les persones professionals de la informació; i d’Olga Lanau, directora general del CSUC, qui ha posat el focus en la col·laboració per superar conjuntament les incerteses que generen els nous reptes en la gestió de dades.

Amb la voluntat de ser un espai de trobada i intercanvi d’experiències, idees i bones pràctiques, la Fira FAIR DATA ha comptat amb la xerrada inaugural de Mercè Crosas, cap del programa de Ciències Socials Computacionals del BSC-CNS. Crosas ha parlat del camí per arribar a les dades FAIR (trobables, accessibles, interoperables i reutilitzables), que ha resumit amb tres passos necessaris: la necessitat de disposar d’identificadors persistents i de repositoris de confiança, la regulació de l’accessibilitat de les dades, i les metadades dels objectes digitals.

La jornada ha continuat amb una sessió dedicada a iniciatives i bones pràctiques associades a la gestió de dades de recerca, que ha moderat Núria Raga, tècnica de Recursos d’Informació al CSUC. La sessió ha inclòs la xerrada sobre els “Serveis de dades per a tot el cicle de la recerca”, que ha presentat Mireia Alcalà, tècnica líder de Curació de dades al CSUC; el “Pla de gestió de dades per estudiants de doctorat: requisit en el pla de recerca”, per Eva Estupinyà, responsable de Serveis als Usuaris a la UdL; i “La gestió de les dades de recerca a l’ISGlobal”, per Sergi Sanz, responsable del departament d’estadística d’ISGlobal.

A continuació, Ignasi Labastida, delegat del rector per a la ciència oberta, ha moderat la taula rodona sobre polítiques i estratègies institucionals per a la gestió de dades de recerca. A la taula hi ha participat Michela Bertero, directora d’Estratègia a IDIBAPS; Ciro Llueca, vicegerent de Recerca i Innovació a la UOC; i Nadia Tonello, cap de gestió de dades al BSC-CNS.

La Fira FAIR DATA ha acabat amb les paraules de Lluís Anglada, director de Ciència Oberta al CSUC.

Aprofitant la celebració de la primera Fira FAIR DATA, a la tarda s’han celebrat tres tallers paral·lels pensats per ajudar les persones administradores i curadores de les institucions a l’hora de treballar amb el CORA.RDR. Als tallers hi han assistit un total de 58 persones.

Per a més informació, video i imatges: CSUC, 03/07/2023