El Consell Europeu de Recerca incorpora canvis als formularis i processos d’avaluació pel 2024

with No hi ha comentaris

El Consell Europeu de Recerca (ERC) ha anunciat canvis als seus formularis de sol·licitud i procediments d’avaluació que s’implementaran a partir de les convocatòries d’ajuts del 2024.

Amb els nous canvis, es combinaran i se simplificaran les plantilles actuals per presentar el currículum i descriure la trajectòria professional perquè les persones sol·licitants puguin afegir descripcions breus per explicar els seus itineraris professionals, incloent-hi també itineraris professionals no convencionals i contribucions destacades a la comunitat investigadora.

El Consell Científic ha decidit, durant l’avaluació,  ponderar explícitament la proposta de projecte, més que no pas els assoliments passats del sol·licitant. Per aquest motiu, al formulari de sol·licitud no es demanarà als sol·licitants si han atret finançament extern o quants doctorands i estudiants de postdoctorat han supervisat, ja que actualment es considera que són mètriques que no proporcionen el tipus de context que és útil per a les valoracions actuals i no indiquen, per exemple, si l’investigador és un bon supervisor.

L’objectiu és que els projectes i les persones sol·licitants siguin avaluats només en funció de l’excel·lència científica del projecte que presenten i, per això, es vol que els investigadors puguin proporcionar més context sobre aquest projecte i poder avaluar en conseqüència.

A banda dels criteris habituals d’avaluació, com ara el rendiment de la recerca i el reconeixement acadèmic, els avaluadors també estudiaran l’impacte més ampli dels sol·licitants a la comunitat científica, com ara premis, conferències, contribucions i pràctiques de ciència oberta, impacte social, impacte en la millora de les pràctiques docents en la seva universitat, participació en la revisió per iguals i altres activitats rellevants. Aquests criteris s’aplicaran en les fases posteriors de l’avaluació.

En la primera fase del sistema d’avaluació de l’ERC, que està dissenyat per seleccionar les sol·licituds més prometedores, es donarà més pes al projecte que al currículum de l’investigador i es crearan documents per orientar els avaluadors.

A continuació, en la fase d’entrevista, s’avaluarà la capacitat dels investigadors per dur a terme el seu projecte, però les mètriques de publicació —com els factors d’impacte— i el prestigi de les revistes científiques que figuren al currículum no s’utilitzaran com a indicadors substituts (proxis en anglès) d’excel·lència.

Els detalls dels canvis que es produiran al procés d’avaluació de l’ERC estaran disponibles al proper programa de treball. També està previst publicar documents i guies d’orientació sobre el nou sistema durant el 2024.

Els canvis en el sistema d’avaluació de l’ERC es van anunciar al mateix temps que l’ERC anunciava també que signaria l’Acord sobre la reforma de l’avaluació de la recerca (COARA), que té com a objectiu aconseguir que les organitzacions de recerca de la Unió Europea i les agències de finançament actualitzin els seus sistemes d’avaluació i s’allunyin de mètriques com ara el nombre de treballs que ha publicat un investigador, per mirar més la qualitat del conjunt del treball dut a terme.

La Comissió Europea està impulsant des de l’any passat una renovació de la manera d’avaluar la recerca, i aquests plans de reforma també s’inclouen en el nou mapa de ruta per reformar i reforçar l’espai europeu de recerca.

FontButlletí RECERCAT / CSUC, 11/04/2023