Article sobre barreres i elements afavoridors de la ciència oberta a les universitats espanyoles

with No hi ha comentaris

El darrer número de la revista BiD ha publicat l’article “Les universitats espanyoles i la ciència oberta: un estudi sobre barreres i elements afavoridors“, l’objectiu del qual és conèixer els factors facilitadors i les barreres que condicionen la implementació de la ciència oberta a les universitats, amb una atenció especial a l’accés obert, les dades de recerca i l’avaluació de la ciència. L’article l’han escrit a quatre mans Francisca Abad, Aurora González, Ernest Abadal i Candela Ollé.

L’article analitza les respostes dels vicerectors i vicerectores de recerca de les 76 universitats espanyoles integrades a la CRUE en una enquesta feta entre el setembre i el novembre del 2021. El qüestionari, en línia, el componien 53 ítems integrats a 13 preguntes.

Segons els resultats, majoritàriament les competències de la ciència oberta requeien al vicerectorat de recerca. Destaca la baixa freqüència (18%) amb què les universitats especifiquen criteris per avaluar el seu compromís amb la ciència oberta, així com la disponibilitat en gairebé totes d’un repositori.

S’han considerat com a factors afavoridors:

• La coordinació entre els vicerectorats i els serveis bibliotecaris.
  • La importància que es concedeix a la recerca en l’agenda política.
  • El convenciment institucional amb el canvi, entre altres factors.

Pel que fa a l’avaluació, les persones enquestades rebutgen l’ús del factor d’impacte de la revista, a favor de fer una valoració qualitativa de l’article, de l’ús de les citacions i de la consideració de l’impacte social.

Font: CSUC, 13/03/2023