Principis inspiradors, els òrgans i instruments de la Llei de la Ciència de Catalunya

with No hi ha comentaris

Al número de gener de RECERCAT, el butlletí del Departament de Recerca i Universitats sobre recerca, ciència i tecnologia, el director general de Recerca, Joan Gómez Pallarès, explica els principis inspiradors, els òrgans d’assessorament i coordinació i els instruments d’implementació de la Llei de la Ciència de Catalunya (LCC). L’article en qüestió és “La ciència esdevindrà la riquesa pública de demà“, i detalla els següents punts:

Els principis ordenadors que la LCC proposa són, entre d’altres:

• La qualitat en tots els àmbits.
  • La promoció d’una recerca i innovació responsables i sostenibles.
  • El seu finançament, públic, transparent, competitiu i suficient.
  • L’equitat territorial.
  • La incorporació de la perspectiva de gènere en tots els àmbits d’actuació.
  • La coordinació; l’avaluació externa i independent.
  • La transparència i el retiment de comptes.

Els nous òrgans d’assessorament i coordinació que proposa la Llei són:

• La Comissió Interdepartamental de Recerca i Innovació, com a òrgan col·legiat de coordinació de les competències de la Generalitat en l’àmbit.
  • El Consell per a la Recerca i la Innovació de Catalunya, com a òrgan consultiu d’alt nivell de reflexió, debat i assessorament en recerca i innovació, en les grans decisions estratègiques de país, a mitjan i a llarg termini, i com a instrument de participació de la comunitat científica i de la societat en la definició de les polítiques públiques de recerca i innovació.
  • El Consell de Mecenatge en Recerca, Desenvolupament i Innovació de Catalunya, com a òrgan consultiu en la matèria, integrat per personal expert en mecenatge o per mecenes.

I els instruments d’implementació són quatre plans:

• El Pla estratègic universitari en recerca d’excel·lència, que busca avaluar, identificar i finançar la recerca universitària en departaments i unitats, centres propis i adscrits del Sistema Universitari de Catalunya.
  • L’estratègia de ciència oberta de Catalunya, que farà un nou enfocament del procés científic, basat en el treball cooperatiu entre actors acadèmics i no acadèmics i en noves formes de difondre el coneixement.
  • El Pla estratègic d’innovació i transferència del coneixement, que promourà que els resultats de la recerca del país retornin a les institucions i persones que l’han finançat, creant nova riquesa i benestar.
  • L’Estratègia d’igualtat de gènere en la ciència, que proposarà i promourà totes les mesures i accions necessàries per avançar cap a una igualtat integral de gènere en el nostre sistema.

L’article acaba així: “I el lema de la LCC serà una realitat: la ciència esdevindrà la riquesa pública de demà”.

Font: CSUC, 06/03/2023