Catalunya aprova la seva Llei de la ciència

with No hi ha comentaris

El Parlament de Catalunya ha aprovat, el 14 de desembre, la seva primera Llei de la ciència, que té com a objectiu consolidar la posició capdavantera de la ciència feta a Catalunya, i enfortir el model propi del sistema d’R+D+I de Catalunya proveint-lo de les eines jurídiques i econòmiques necessàries per fer front als nous reptes globals.

La nova Llei aposta per garantir una ciència al servei de la societat, democràtica i feminista, que posa l’èmfasi en la innovació, la sostenibilitat, la cohesió social i l’equilibri territorial. La Llei també dota el sistema de coneixement d’un marc de governança propi i incorpora mesures d’estabilització del personal d’R+D+I.

En paraules de Joaquim Nadal, conseller de Recerca i Universitats, el document representa “un pas molt important i determinant per dissenyar, definir i aplicar una estructura al sistema català de recerca, desenvolupament i innovació que repercutirà molt positivament en els diferents agents del sistema”. Nadal també ha remarcat que la nova norma estableixi “un marc clar per vincular la ciència, la recerca, el coneixement, l’educació, la transferència i la innovació a la construcció d’una societat que integra el passat, el present i el futur, en un objectiu nacional de dignitat, igualtat i benestar pel conjunt dels ciutadans i ciutadanes de Catalunya”.

Nadal ha recalcat el compromís del Govern amb el sistema de coneixement del país per posicionar Catalunya com a pol internacional de referència situat entre els millors d’Europa, emplaçant l’R+D+I entre les prioritats polítiques, socials i econòmiques del país.

En els propers sis mesos la nova Llei preveu que es defineixin quatre importants plans rectors per al sistema de coneixement del país:

• Pla estratègic universitari en recerca i transferència d’excel·lència: preveu sotmetre l’activitat científica a una avaluació externa que, en cas de ser positiva, atorgarà una credencial per accedir als ajuts competitius gestionats per l’AGAUR. Destinat a les universitats i als seus departaments, als instituts de recerca propis i als centres adscrits amb activitat de recerca.
  • Estratègia d’igualtat de gènere a la ciència: amb la finalitat de promoure la paritat de dones i homes en tots els àmbits del sistema català de ciència i la incorporació de la perspectiva de gènere com una categoria transversal de la producció de coneixement.
  • Estratègia de ciència oberta: per tal de permetre que personal investigador dipositi la producció científica i les dades de l’activitat de recerca en repositoris amb accés obert i de manera entenedora. Aquestes dades hauran de ser localitzables, accessibles, reproduïbles i interoperables (FAIR Data) en el marc ètic i de respecte al treball científic aliè.
  • Estratègia d’innovació i transferència de coneixement: té l’objectiu d’enfortir un ecosistema avançat en innovació alineat amb els reptes territorials, socials i empresarials i que promoguin una economia i una societat fonamentada en el coneixement, orientada a l’aplicació de tecnologia disruptiva i a l’emprenedoria de base tecnològica.

Trobaràs més informació a la nota de premsa sobre l’aprovació de la Llei de la ciència de Catalunya.

Font: CSUC, 19/12/2022