Les revistes científiques no comercials: cap a una ruta diamant d’accés obert

with No hi ha comentaris

El Pla d’acció per a l’accés obert de la ruta diamant, publicat el març d’aquest any, proposa un conjunt d’accions per desenvolupar i expandir la sostenibilitat de la publicació en accés obert. Una sostenibilitat que poden garantir les revistes diamant, tant pel que fa a costos (no existeixen càrrecs per publicar ni subscripcions), com per la qualitat, que es garanteix gràcies a la revisió per parells que realitzen grups de voluntaris a canvi de reconeixement acadèmic.

La ruta diamant encarna el concepte de biodiversitat, i és que respecta la diversitat cultural, multilingüe i de disciplines que hi ha al sector. S’estima que al món hi ha entre 17.000 i 29.000 revistes que utilitzen aquest model diamant, unes xifres que representen entre el 8% i el 9% de la producció científica mundial i el 45% de les publicacions en accés obert.

Tot i això, es requereix més diàleg i compromís per crear una comunitat mundial inclusiva que compti amb les eines necessàries per enfortir les revistes i plataformes existents en accés obert de la ruta diamant i augmentar-ne la seva visibilitat, capacitat tècnica i de gestió. És per això que el Pla d’acció se centra en quatre elements clau: l’eficiència, els estàndards de qualitat, la creació de capacitats i la sostenibilitat; així com també aborda el desenvolupament de recursos comuns per a tot l’ecosistema d’accés obert diamant.

Entre les línies d’acció que comprenen aquests quatre eixos, destaca:

• Oferir materials de capacitació per a editors i proveïdors de serveis; estàndards de qualitat per a revistes, autor i revisor; polítiques i directrius.
  • Parar especial atenció a la interoperabilitat de sistemes, de plataformes de revistes i metadades.
  • Establir sinergies entre revistes diamant i plataformes de les mateixes disciplines, localització geogràfica o llengua.
  • Involucrar totes les parts interessades —investigadors, biblioteques universitàries, editorials universitàries, instituts de recerca, societats acadèmiques i ministeris— perquè siguin conscients de les seves funcions a l’accés obert diamant.

Font: CSUC, 05/07/2022