Les recomanacions de ciència oberta de la UNESCO

with No hi ha comentaris

El Blok de BiD acaba de publicar una ressenya de Ciro Llueca (UOC) sobre la recent aprovació a la sessió anual de 2021 de la UNESCO, amb representació de 193 països, de la Recomanació de la UNESCO sobre la Ciència Oberta. Aquesta, segons afirma Audrey Azoulay, dirtectora general de la UNESCO, “impulsarà l’adopció més àmplia de pràctiques obertes, fomentarà un major suport de la ciència oberta i garantirà que els resultats de la investigació siguin beneficiosos per a tots”.

La Recomanació s’estructura en un preàmbul, un apartat de finalitat i objectius, una definició de ciència oberta, un capítol de valors fonamentals i principis rectors de la ciència oberta, un apartat dedicat als àmbits d’acció i una secció final dedicada als instruments de seguiment.

La ressenya de Llueca acaba amb aquestes paraules: “Pel fons i per la forma del document, aquest organisme de les Nacions Unides eleva l’actual rang de la cultura open a dret humà universal, i deixa clar què s’espera de les societats econòmicament desenvolupades i també dels països en vies de desenvolupament. Poques excuses queden perquè el personal investigador i els serveis de suport d’universitats, centres de recerca, administracions públiques i organismes finançadors i reguladors actuïn al marge del benefici comú: la ciència finançada amb fons públics ha de ser oberta, o no serà ciència”.

Podeu llegir la ressenya completa al Blok de BiD.

Font: CSUC, 21/02/2022