La ciència oberta pot ajudar a lluitar contra la desinformació científica?

with No hi ha comentaris

L’Anuario ThinkEPI 2021 conté l’article ¿Es la ciencia abierta una respuesta válida para la lucha contra la desinformación científica?, d’Alexandre López-Borrull, de la Facultat de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

L’article vol reflexionar sobre si aquests dos conceptes, desinformació i ciència oberta, tenen punts en comú i quines serien les possibles sinergies que es poden establir en les seves polítiques i estratègies.

L’autor comenta a l’article que “des del passat juny del 2021, Mercè Crosas és la nova secretària de Govern Obert del Departament d’Acció Exterior i Transparència de la Generalitat de Catalunya. Sense dubte, tenir una de les coautores dels principis FAIR és un valor afegit per a qualsevol administració. En especial, perquè la seva visió de govern obert que inclou les universitats pot ajudar a tancar la bretxa que existeix, segons el meu punt de vista, entre les dades obertes de l’administració i la visió de ciència oberta al món acadèmic. Així, ja a la pròpia confluència de camins trobats descrita per Fecher i Friesike (2014), el govern obert i el concepte d’open data no apareixen de forma clara, ni pel concepte ni per la filosofia. És per això que els portals de transparència i els repositoris a les mateixes universitats semblen tenir vides paral·leles i massa separades. Sembla adequat que algú provinent del camp acadèmic tingui responsabilitats en l’estratègia de compartició de dades públiques.

En una de les seves primeres accions, es van organitzar unes jornades anuals sobre govern obert centrades en aquest cas a la COVID-19 amb participació del col·lectiu acadèmic. Vaig tenir l’oportunitat de poder intervenir a la segona sessió titulada Dades obertes per frenar la corba. Algunes de les reflexions associades a la meva intervenció em van portar a reflexionar sobre si la ciència oberta pot ser la contribució del món acadèmic a la lluita contra la desinformació i les derivades. Apunto, doncs, algunes idees en relació amb la pregunta del títol per finalment justificar la meva resposta positiva”.

Podeu continuar llegint l’article a l’Anuario ThinkEPI 2021.

Font: CSUC 24/01/2022