Seminaris
[/row] [row class=”row5″] [column size=”1/2″ center=”no” class=””]Seminari: History from Below
Al Seminari online de 22 d’abril en base al text History from Bellow es varen discutir les noves línies de recerca en història de l’educació, tot tenint presents els reptes i necessitats a què s’enfronta aquesta àrea de saber.
Propaganda and education: spread, manipulate or neglect proposals through different visual forms. 25 de juny. 2020
Structure:
- Presentation of the seminar
- Presentation of the Karin Priem’s work
- Presentation of the Eduardo Galak’s work
- Presentation of the iberian’s work
- Open discussion
- Conclusions
Seminari online 27 octubre de 2020: Propaganda i Educació. Conducció: Pilar Prat
Una de les qüestions centrals de l’estudi dels documentals sobre educació produïts en períodes totalitaris és la corresponent a la propaganda. La professora Pilar Prat va summergir-nos en els estudis que des de la psicologia social s’han realitzat per entendre els mecanismes de producció i recepció.
Seminari 12 de febrer de 2020: Els documentals clandestins durant el franquisme. Conducció: Josep Casanovas.
En el darrer període del franquisme es varen produir un seguit de documentals que retrataven una situació i propostes educatives molt diferents a les oficials i aprovades pel franquisme. Josep Casanovas en feu un estudi en profunditat, analitzant els visionats i entrevistant als protagonistes d’aquests altres documetnals.
Seminari 25 de febrer de 2019: Ciutats Imaginàries. Els campaments juvenils en el Franquisme. Conducció: Raquel Cercós
Seminari: La història des del carrer
Seminari 18 d’octubre de 2018: Narratives històriques d’avui. Conducció: Anna Gómez. Participació de Josep Casanovas (La mirada des de la història); Raquel Cercós (Potencialitats i esculls de les alternatives per narrar les històries de vida); Isabel Carrillo (Llegir i mirar la història del gènere més enllà de l’esterotip i la primera percepció); Pilar Prat (Psicologia, propaganda i gènere); Anna Gómez (Narratives històriques, propaganda i gènere); Núria Padrós (Significant vides personals en contextos de complexitat); Eulàlia Collelldemont (Els salts en les narratives, una excusa per fer propaganda) i Jordi Garcia (L’ús dels relats per explicar ambients. Limits i possibilitats).
Seminari 4 de maig de 2018. Publicitar una escola a través de la propaganda del No-Do. El cas de la granja escola de Caldes de Montbui . Conducció: Josep Casanovas, Jordi Garcia i Raquel Cercós.
Seminari 16 de febrer de 2018: El marcatge legal de l’educació en el franquisme i la seva representació en els No-Dos. Conducció: Eulàlia Collelldemont.
Seminari 2 de març de 2018: Aprendre sobre els totalitarismes externs. El cas d’Hongria. Conducció: Conrad Vilanou i Raquel Cercós
Activitats de formació
[/row]Assistència al Virtual DOMUS Seminar – Making Histories, Sharing Histories
Partipació al 23 de novembre al Virtual DOMUS Seminar liderat per Ian Grosvenor amb l’assistència de Núria Padrós i Eulàlia … Read More
Participació en el Domus Seminar (School of Education, University of Birmingham) Visualizing the Child
Conjuntament amb els professors Ian Grosvenor, Kevin Myers i Sian Roberts de la Universitat de Birmingham, amb la professora Maria … Read More
Participació en el projecte La memòria democràtica a través d’investigar l’experiència educativa. Proposta d’actuació en la formació universitària de professionals de l’educació social i mestres
Des de l’equip s’ha col.laborat amb l’acció: La memòria democràtica a través d’investigar l’experiència educativa, liderada per Josep Casanovas, i … Read More
Acció al mur: la repressió fraquista a Vic
Estudiants d’Educació Social pinten un mural per promoure la memòria històrica a Vic El projecte ”Art al carrer: La repressió … Read More
Sesión de cineforum
APROXIMACIÓN CRÍTICA AL CINEMA FRANQUISTA COMO MODELAJE SOCIAL.
Día: 2 de diciembre de 18’30 a 20’00
Medio: plataforma zoom
Interviene: EMETERIO DÍEZ: “El sacerdote como voz temática en el cine franquista de expiación” de la Universidad Camilo José Cela.
[row class=”row3″]Curso de formación de doctorado
Educaçao, arte e propaganda. Aula aberta do doutoramento em educaçao artística. Universidade de Lisboa. 13 de novembre. Activitat Online.
Programa:
17h10. Apresentação do Projeto ARAEF – Análisis de las representaciones audiovisuales de la educación en documentales y noticiarios durante el franquismo
Eulàlia Collelldemont • Ana Luísa Paz
17h25. Proyección decorativa del arte en el totalitarismo como negación de lo intolerable. La propaganda como normalización de lo banal
Eulàlia Collelldemont • Raquel Cercós
17h45. O espectador emancipado e o realizador resistente no cinema de Estado dos noticiários de atualidades
Ana Luísa Paz
18h00. Arte, Educação e Propaganda no Estado Novo
Jorge Ramos do Ó
18h30. Discussão aberta à plateia
[row class=”row3″]Activitats vinculades
[/row]2019, maig. Intercanvi en el marc d’Erasmus del professor Jordi Garcia a la Universidade de Lisboa
2019, maig. Intercanvi en el marc d’Erasmus del professor Jordi Garcia a la Universidade de Lisboa. Les activitats que dugué … Read More
La professora Ana Paz de la Universitat de Lisboa imparteix classes en el marc del programa Erasmus
2019, maig. Durant les dues primeres setmanes de maig, la professora Ana Paz de la Universitat de Lisboa està impartint diferents … Read More
El professor Josep Casanovas ha realitzat una estada de recerca a la Universitat de València
2019, abril. El professor Josep Casanovas ha realitzat una estada de recerca a la Universitat de València on ha tingut l’ocasió de … Read More
Assistència al Festival of Research and Ideas linked to the Centenary of the First World War. Diversity
Assistència al Festival of Research and Ideas linked to the Centenary of the First World War. Diversity. A Birmingham, Midlands … Read More
Investigadoras de la UVic-UCC participan en la Noche Europea de la Investigación
El viernes 27 de setiembre tuvo lugar una nueva edición de la Noche Europea de Investigación, un evento organizado desde 2005 por la Comisión Europea en colaboración con una amplia gamma de instituciones públicas y privadas. Las profesoras de la Facultad de Educación, Traducción y Ciencias Humanas (FETHC) Núria Padrós, Eulàlia Collelldemont y Pilar Prat participaron en la misma con la impartición de un taller en el edificio histórico de la Unviersidad de Barcelona (UB).
Con el título de “Totalitarismo europeos y propagada: ayer y hoy”, las investigadoras propusieron al público una dinámica de visualización de tres reportajes y posteriormente se analizaron los contenidos, desgranando algunas de las claves de la propaganda educativa implícita en los noticiarios y documentales, y en como los mismos modelan la realidad.
La Noche Europea de Investigación cuenta cada año con un seguido de actividades abiertas a todo el público que tienen lugar durante la tarde y noche del último viernes de setiembre. El objetivo es ofrecer un marco distendido y agradable que permita conocer científicos e investigadores y aprender sobre los procesos de investigación y sus estudios. También pretenden estimular las vocacioens científicas entre los más jóvenes.
Esta es una actividad que sintoniza con la voluntad de divulgación social del proyecto de investigación ARAEF.
[row class=”row3″]Congresos
[row class=”row2 list1″][column size=”1/2″ center=”no” class=””]- Participació en el congrés posposat CIHELA, 2020, Lisbon amb el pannel acceptat de: Collelldemont, E., Paz, A., Cercós, R., Casanovas, J., Galak, E., Garcia, J.: “Representaciones audiovisuales transnacionales y formación de las subjetividades: cultura física y juventud en tiempos de autoritarismo”.
- Participació en el congrés posposat ISCHE’42, Örebro amb les comunicacions acceptades de : Collelldemont, E., Padrós, N.:Geolocating the Spatial References of Education in the Francoist Documentaries;
- Participació en les XXIV JORNADES D’HISTÒRIA DE L’EDUCACIÓ: “L’impacte de les reformes educatives durant l’etapa democràtica (1975-2006)” celebrades, de manera virtual, del 25 al 26 de novembre del 2020: Padrós, N., Collelldemont, E., “Moments de memòria en l’art de carrer, moments d’història en la investigació a l’aula”. (publicació)
- Participació en el congrés HISTORIA Y CINE: “CINE Y PRIMER FRANQUISMO” , UCM3, Madrid: Franquismo en el NO-DO: Prat Viñolas, P., Carrillo Flores, I.,Collelldemont Pujadas, E., : “El rol de la mujer en el Franquismo. Una mirada del ideario de la Sección Femenina a través de la propaganda en los NO-DO”. (min. 1.12:30-1:25:50) (publicació)
- Trobada d’Investigadors sobre el Franquisme de València: http://encuentrofranquismo2019.blogs.ccoo.es/. València, 13-15 de novembre de 2019. Casanovas, J.,
- ECER 2019: ‘Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future’. https://eera-ecer.de/previous-ecers/ecer-2019-hamburg/ Hamburg, 3-6 setembre de 2019. Cercós, R., Collelldemont, E.: Historical Evidences Against the Audio-visual Propaganda during the Totalitarian Periods. Analysing the Francoism as a Case Study. (publicació)
- ISCHE, 41: ‘Spaces and Places of Education’ https://www.fpce.up.pt/ische2019/about.html. Porto, 16-20 juliol 2019. THE OCCUPATION OF THE STREETS WITH ‘EDUCATIONALINDOCTRINAL’ PURPOSES’Convenor: Eulalia Collelldemont (UVIC-UCC)Discussant: Ian Grosvenor (University of Birmingham)Marching on the Streets: Meanings of the May 1st Parades in the Communist Hungary: Somogyvári, L. (University of Pannonia)The evolution of the imagined urban landscapes surrounding the educational buildings at the time of Francoism. The audio-visual representations: Collelldemont, E. (University of Vic/Catalonian Central University), Cercós, R. (University of Barcelona) (publicació)Representaciones de la Sección Femenina en los espacios públicos: pluralidades y paradojas de género Prat, P. (University of Vic), Carrillo, I. (University of Vic)David against Goliath: streets, monumentality and ambience in the Portuguese news or the Lusitanian pax as a throwing weapon against the Iberian giant, in the Estado Novo / Francoism relations: Fernandes Paz, A.L. (University of Lisbon) (publicació)“Wide streets, abundant beautiful buildings”: Propagated image of Moscow in Soviet Latvian textbooks: Kestere, I. (University of Latvia), Kalke, B. (University of Latvia)
- CIMIE, 2019: VIII Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa (CIMIE) bajo el lema “Educación: La puerta para toda mejora social”. https://amieedu.org/instructor/eulalia-collelldemont-pujadas/. Lleida, 4-5 juliol 2019. Collelldemont, E: El cuerpo en la encrucijada postmoderna: las pedagogías de la resistencia. (publicació)
- ETEN, 2019 ETEN. European Teacher Education Network: TIG: Urban Education. Vic, 25-27 d’abril de 2019. Padrós, N., Collelldemont, E.: Continuities in the educational occupation of the urban spaces. The case study of Vic and surroundings.
- COL·LOQUI HELOÏSE, 2019 Col.loqui Internacional Heloïse. Pedagogies de la resistència i de la democràcia. IEC. Barcelona del 7 al 9 de febrer de 2019. Vilanou, C., Soler, J., Wagnon, S: La història de l’educació a Catalunya: lluites, resistència i democràcia. Els cinc itineraris proposats a Catalunya; Garcia, J.: La idea de llibertat de Joan Roura-Parella durant els anys d’exili: a propòsit d’un text inèdit; Collelldemont, E., Cercós, R.: Les pedagogies de la resistència en els espais urbans representats en dictadures. Audio: ( 1:24:37; 35:36-51:44)
- JORNADES D’HISTÒRIA DE L’EDUCACIÓ, 2018 XXIII Jornades d’Història de l’Educació. Educació i desenvolupament rural als segles XIX i XX. Lleida del 25 al 27 d’octubre de 2018. Casanovas, J., Cercós, R., Garcia, J.: El franquisme i l’ensenyament agrícola a Catalunya a través del NO-DO. Una visita en blanc i negre a la granja escola de Caldes de Montbui. (publicació).
- JORNADAS CIENTÍFICAS DE LA SEPHE, 2018: VIII Jornades Científiques de la SEPHE. La Práctica Educativa. Mallorca del 20 al 23 de novembre de 2018. Casanovas, J., Padrós, N., Pizarra y pupitre. La representación de la práctica escolar a través del NO-DO en las inauguraciones de escuelas durante franquismo. (publicació)
- ISCHE 40, ISCHE 40. Education and Nature. Humboldt University, Berlin, 2018PREFORMED PANEL: NATURE AS A PROPAGANDISTIC ICON DURING TOTALITARIANISMS. TRACING TRANSNATIONAL SEMBLANCES AND DIFFERENCES SHOWED IN VISUAL REPRESENTATIONS.Chair: Collelldemont, E. (UVIC-UCC)Nature as an Educator of the New Soviet Man: Kestere, I. (University of Latvia)Fabricating a Modern Fascist Nature. Visual Representations of the Bonifica integrale in Italian Educational Films and Documentaries in the 1920s and 1930s: Bruch, A. (Georg Eckert Institute for International Textbook Research)The Nature as a pedagogical icon: Cercós, R. (University of Barcelona), Collelldemont, E. (University of Vic – UCC)Discussant: Grosvenor, I., (University of Birmingham) (publicació)
- SYMPOSIUM CULTIVATING CHILDREN AND YOUTH: TRANSNATIONAL EXPLORATIONS OF THE URBAN AND THE NATURAL,Convenors: Allender, T. (University of Sydney), Dussel, I. (DIE-CINVESTAV), Grosvenor, I. (University of Birmingham), Priem, K. (University of Luxembourg)Discussants: Lawn, M. (University of Oxford), Rousmaniere, K. (Miami University),Urban Parks, a failed expression of the pedagogical modelling through the nature? A case-study based in historical Parks of Birmingham and Barcelona: Cercós, R., Rivas, E., Collelldemont, E, (publicació)