Il·lustració: Mainés E. Vizcarra | ARAEF (Ref. EDU2017-89646-R, AEI/FEDER, UE)

[row class=”row1″] [column size=”1/2″ center=”no” class=””] El projecte té com a principal centre d’atenció l’anàlisi i la interpretació de les produccions audiovisuals de documentals i noticiaris sobre temàtiques educatives produïdes durant el franquisme -i per extensió, en el context Europeu-. L’objectiu és profunditzar en la comprensió de les representacions audiovisuals que es varen produir entre 1940 i 1970 amb la finalitat de revisar el model pedagògic de propaganda que es propagava a través dels mitjans de comunicació mediàtics i detectar aquells aspectes que formen part de la memòria col·lectiva. Com a principi, el projecte parteix de la idea que la propaganda educativa expressada en els documentals i noticiaris educatius conformen part de la història cultural de l’educació.
[/column] [column size=”1/2″ center=”no” class=””] El projecte s’inscriu en l’eix 6. Cambios e innovaciones sociales (Estrategia Española de Ciencia y Tecnología y de Innovación, 2013-2020. p.30) atès que la investigació proposada es centra en analitzar un dels elements configuratius de la memòria a través de l’estudi del patrimoni audiovisual que va conformar un model d’identitat, facilitant així, l’estudi dels elements que encara persisteixen en la societat d’avui.
[/column][/row]

 

La investigació segueix la línia de treball iniciada amb el projecte RADAE. Revisión y análisis de documentales propagandísticos y anuncios audiovisuales educativos producidos entre 1914 y 1940 (ref. EDU2013-48067-R). Té com a base els resultats de l’anterior investigació així com les aportacions d’especialistes espanyols i europeus .

 

El projecte s’ha dissenyat a partir dels següents objectius:

  1. Recuperar el patrimoni audiovisual de temàtica educativa per promoure la seva difusió i estudi.
  2. Aprofundir en les relacions establertes entre propaganda, ideologies i educació en el context europeu.
  3. Analitzar i interpretar el patrimoni audiovisual produït durant el franquisme mitjançant anàlisis qualitatius de les representacions a partir dels següents eixos: propaganda, ideologia i educació; concepció política de l’educació; concepció dels subjectes educatius; i representació dels coneixements curriculars.
  4. Promoure el coneixement del patrimoni audiovisual i la seva anàlisi i interpretació en l’entorn nacional i Europeu.
  5. Divulgació de resultats

 

La metodologia proposada per a la investigació correspon a una investigació qualitativa. S’inicia amb una reflexió teòrica-crítica mitjançant seminaris amb la creació d’un grup de treball format per investigadors de la temàtica procedents de diferents estats europeus que tenen un passat totalitari. Posteriorment, es proposa d’intercanviar els resultats obtinguts a fi d’analitzar les coincidències i diferències entre els models propagats pels totalitarismes. A continuació, prossegueix una anàlisis dels continguts audiovisuals que es desenvolupa amb un registre tècnic dels fons patrimonials amb les dades referents a la producció. Seguidament, es realitza l’anàlisi de les categories i identificadors significatius per possibilitar una major comprensió de les representacions de l’educació en noticiaris i documentals utilitzant les eines d’anàlisi de continguts visuals i textuals. Les anàlisis s’organitzen per eixos d’estudis temàtics i la seva interpretació va dirigida a identificar els imaginaris educatius que volien implementar-se. Durant tot el procés, es realitzen activitats de disseminació de resultats i processos per potenciar una discussió participativa.

 

[row class=”row1″]

Equip d’investigació

Anna Gómez

Doctora en Pedagogia i professora del Departament de Pedagogia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Coordinadora … Read More

Josep Casanovas

Doctor en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona i professor de la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic … Read More

Eulàlia Collelldemont

Professora del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Directora … Read More

[/row] [row class=”row1″]

Equip de treball

Conrad Vilanou

Professor de la Universitat de Barcelona

Catedràtic del Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona i investigador … Read More

Branko Sustar

Historiador i director de la red d’investigadors d’història d’Slovènia. Director de Slovenian School Museum in Ljubljana

Pilar Prat

Professora del Departament de Psicologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Ha coordinat el grau de … Read More

Núria Padrós

Professora del Departament de Psicologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Coordinadora del grau de Psicologia. … Read More

Iveta Kestere

Catedràtica d’Història de l’educació de la Facultat d’Educació, Psicologia i Art de la Universitat de Letònia. Ha desenvolupat diferents recerques … Read More

Ana Paz

Professora de l’Institut d’Educació de la Universitat de Lisboa. Ha participat en diferents recerques sobre història de l’educació i estètica.

Ian Grosvenor

Catedràtic d’Història d’Educació Urbana de la Universitat de Birmingham i professor emèrit de la mateixa universitat. Director del centre Voices … Read More

Jordi Garcia

Professora del Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de Barcelona. Ha realitzat diferents investigacions sobre moviments … Read More

Raquel Cercós

Investigadora i tutora de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i de la Universitat Oberta de Catalunya. … Read More

Isabel Carrillo

Professora titular del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic. Docent en els graus i … Read More

Anne Bruch

Investigadora del Georg Eckert Institut – Leibniz Institut for International Textbook Research. Professora d’història contemporània a les universitat de Hamburg … Read More

[/row] [row class=”row3″]

Finançament

[/row] [row class=”row2″][column size=”1/2″ center=”no” class=””] Programa estatal de investigación, desarrollo e innovación orientada a los retos de la sociedad, en el marco del plan estatal de investigación científica y técnica y de innovación 2013-2016
[spacer size=”30″] [button url=”http://mon.uvic.cat/araef-conceptual-challenges/files/2021/06/resolucion_concesion_proyectos_retos_2017.pdf” target=”blank” style=”flat” background=”#d9222b” color=”#FFFFFF” size=”4″ wide=”no” center=”no” radius=”round” icon_color=”#FFFFFF” text_shadow=”none”]Descarregar PDF[/button] [/column] [column size=”1/2″ center=”no” class=””]
[/column][/row]