Eulàlia Collelldemont: Divertido y curioso, un reportatge sobre la formació de Mestres de 1949.

with No hi ha comentaris
http://www.tworiversturnings.com/shepherd-university-campus-elm.html
http://www.shepherdstown.us/plan/9-historic-preservation.html

 

Enmig de la recerca per promoure formes d’aprenentatge professional accelerades i de serveis a la comunitat -en el moment, al poble-, localitzem el reportatge sobre la formació de mestres duta a terme al Shepherd College realitzat per la productora No-Do al 1949 en el marc de la revista Imágenes. Revista cinematogràfica, n.222 (minuts 6:29-7:56) (http://www.rtve.es/alacarta/videos/revista-imagenes/divertido-curioso/2887361/).

Insert en el documental que té el títol de Divertido y curioso, locució i imatges van modelant un discurs que té com a eix principal establir dos principis pedagògics com a orientadors per a la formació de mestres: a fer d’educador/a s’aprèn ensenyant i que els sabers necessaris per d’educar són, fonamentalment, uns sabers tècnics.

L’aprendre a ensenyar ensenyant, es visualitza en aquest reportatge a partir de destacar la importància d’haver creat un espai escenificat de la realitat escolar -una casa model- que permet experimentar amb materials i situacions pròximes a la quotidianitat de les escoles en el període d’estiu. Concretament, en la locució es destaca que “Esta casita modelo, completa en todos sus detalles y perfectamente amueblada no solo es bonita sino también muy útil. En ella los futuros maestros aprenden enseñando” mostrant imatges de la casa ocupada per dos adults (el degà i la promotora de l’experència, Florence Shaw -si bé, en la locució només s’esmenta el nom del degà-) i infants realitzant diferents jocs.  Sense indicar el nom de la pedagogia activa, en el reportatge s’il·lustra i s’accentua la utilitat d’aprendre a través de la pràctica.

Una pràctica que, seguint encara amb la locució, es defineix com entrenament i es concreta en el saber manejar els infants. No indicant cap referència de coneixements reflexius ni de coneixements disciplinars, el reportatge va conformant un discurs en el que l’ordre, la varietat i seguir pautes són el més essencial per a ser mestre/a: és clara la locució final: “En Shepherd, estudios y recreos son tan variados y bien regulados que nunca producen cansancio” ens diu.

Recuperant avui un xic de la història experiència, veiem a través de les pàgines com per a la població, “la caseta” forma part del recorregut històric que s’està promovent per recuperar la història local, així podem ubicar tant l’escola de mestres com l’edifici en el que s’esdevingué l’experiència reportada, si bé en les pàgines de recuperació de la memòria històrica es destaquen els continguts i el significat dels aprenentatges cercats, quelcom que no es mostra en el documental analitzat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *