Núria Padrós, Eulàlia Collelldemont: Una representació en els No-dos del dibuix infantil.

with No hi ha comentaris

Arte: ARTE. EXPOSICION DE DIBUJOS INFANTILES EN MADRID. – ORIGINALES INVENCIONES DE LOS NIÑOS. Not. N.539B, 4 mayo de 1953

El dibuix infantil apareix en diferents No-Dos en ocasió de diferents exposicions, esdeveniments i concursos que es van retransmeten al llarg dels anys i amb una certa regularitat (concretament, al 1953, al 1956, al 1957, al 1964, al 1969 i al 1971). En aquesta ocasió, la retransmissió versa sobre una exposició d’art infantil internacional que tingué lloc a Madrid patrocinada per la Direcció General de Bellas Artes i exposada al Centro de Instrucción Comercial de Madrid, en la qual, i segons dicta la locució, hi participaren infants de diferents contextos i països amb una mostra de 1244 obres i en la qual Àngel Ferrant va actuar com a membre del jurat. Dita exposició fou tema també del noticiario ABC amb el següent text: “Hoy, miércoles, a las siete de la tarde, se celebrará, en el salón de actos del Centro de Instrucción Comercial (Pontejos, 2), la inauguración oficial de la Exposición internacional y Concurso nacional de dibujos infantiles, organizada por dicho Centro.”

En les imatges surten representades específicament i en aquest ordre: Argentina, Estats Units, França, Alemanya i Itàlia. En la seqüència del reportatge es van entremesclant imatges dels diferents expositors estatals, composicions de 4 dibuixos, focalitzacions en determinats dibuixos (amb els següents temes: Espanya, paisatge rural i plaça de toros; França, paisatge urbà i circ; Itàlia: llenyataire) i visitants infantils a l’exposició. S’observa doncs, com en els dibuixos mostrats al detall hi ha una prevalença del treball com a font d’inspiració.

Els dibuixos que es mostren en els plafons estatals i composicions a quatre són figuratius o abstractes. Aquells seleccionats pel zoom però, són sempre figuratius. Alguns detallistes, altres, expliquen històries a grans trets.

La locució remarca dos conceptes:

• El valor de la intuïció
  • L’assumpció d’una sensibilitat i temperament plàstic universal en els infants

Ambdós principis, foren les bases d’una educació plàstica basada en la capacitat perceptiva i reproductiva de l’art pictòric, pròpia de període històric del franquisme, en el qual la tècnica del dibuix havia d’estar al servei de fer emergir les potencialitats innates de l’infant. Unes potencialitats que no requerien un procés de racionalització curricular sinó una pràctica constant. La formació estètica proposada des d’aquest No-Do doncs, és una estètica utilitària, en la qual, la sensibilitat s’encamina a valorar el concret.

Segons els comentaris de Tomás Salinas, les obres de l’exposició destacaven pels “colors purs i simples i una ingènua sinceritat de les línies primària” que reforça aquest joc de valorar la percepció directa i atorgar valor a una suposada ingenuïtat en el dibuix infantil (fet que contrasta clarament amb els dibuixos fets en temps de guerra[1]).

Per altra banda, cal assenyalar que tot i que Salinas afegeix que dites obres són resultat de la implementació d’un sistema de lliure interpretació a partir d’un tema proposat de manera individual o grupal que assumia una direcció intel·ligent en el treball escolar continuat sobre el dibuix, a tenor de l’evolució de l’educació plàstica escolar en el període, podem considerar que aquesta interpretació estava escrita des d’una voluntat propagandística.

Referències

ABC, 15 d’abril de 1953, amb el text: EXPOSICIÓN Y CONCURSO DE DIBUJOS INFANTILES. p.29

Ferrant, Àngel. Catálogo: Primera Exposición Internacional y Concurso Nacional de Dibujos Infantiles. Madrid: Centro de Instrucción Comercial.1953. Museo Patio Herreriano.,

Tomás Salinas. Exposición Infantil. Cuadernos Hispanoamericanos. N.45. Septembre, 1953. Madrid. P. 368-369

[1] Núria Padrós Tuneu, Isabel Carrillo Flores,Josep Casanovas Prat,Pilar Prat Viñolas,Antoni Tort Bardolet & Anna Gómez Mundó (2015) “The Spanish Civil War as seen through children’s drawings of the time” Paedagogica Historica , Pàgs.478-495

Abstract

The children’s drawings were present in different No-Dos. Thus we can follow the logic of artistic education in different reports. Specially in the No-Do of 1953, Arte: ARTE. EXPOSICION DE DIBUJOS INFANTILES EN MADRID. – ORIGINALES INVENCIONES DE LOS NIÑOS. Not. N.539B. In it we observe how education through intuition, understood as direct perception, considering that all childhood shared a sensitivity and the need for clear direction were three of the foundations of the proposed and publicized educational system.