El col•laborador professor de la Universitat de Vic-UCC Ignasi Arranz va realitzar una estada postdoctoral de dos anys (2017-2019) la Universitat de Concordia (Montreal, Canadà) amb el grup d’Ecologia Quantitativa liderat pel catedràtic Pedro R. Peres-Neto.

El projecte que va formar part s’anomena Canadian Network for Aquatic Ecosystem Services finançat pel ministeri de recerca de Canadà (Natural Sciences and Enginering Research Council, NSERC). L’estada va servir per aprofundir amb el camp de l’ecologia de comunitats i anàlisis espacials utilitzant una de les bases de dades més completes de comunitats de peixos en 700 llacs de la zona d’Ontario. Això va servir per col•laborar amb els investigadors Brian Shuter i Nigel Shuter del ministeri d’Ontario (Ontario Ministery of Natural Resources & Forestry, OMNRF) i liderar publicacions de primer nivell.

El seu treball ha servit per conèixer en més detall com les comunitats de peixos a Ontario responent a les pressions humanes, com ara la pesca recreativa, o els canvis ambientals. Conèixer bé els llocs on les comunitats de peixos es troben vulnerables és essencial per desenvolupar uns plans de gestió i mesures de conservació eficients. El projecte també ha tingut implicacions pel que fa en el canvi climàtic ja que s’espera que un augment de temperatura, els hàbitats de distribució de les espècies es poden veure alterats. Així doncs, les alteracions en les estructures de comunitats poden tenir conseqüències negatives en el funcionament dels ecosistemes com ara una baixa producció o resiliència. La utilització de models quantitatius i una base fonamentada en principis ecològics poden permetre millorar les prediccions sobre els canvis que esdevenen en el medi natural.