Manel Esteller – Epigenètica en la salut i la malaltia – 03/12/14

with No hi ha comentaris

Llibre: Aposta per la salut! Pensant en el futur, raons per ser optimista.

Xerrada-debat: Epigenètica en la salut i la malaltia

110_6150 110_6171

En el marc de les Tertúlies de Literatura Científica que cada any organitza l’Escola Politècnica Superior, el passat dimecres dia 3 de desembre va tindre lloc la xerrada de l’investigador Manel Esteller sobre “Epigenètica en la salut i la malaltia”, a propòsit de la seva darrera publicació: “Aposta per la salut! Pensant en el futur, raons per ser optimista!

El doctor Manel Esteller, un dels investigadors més reconeguts mundialment per la seva lluita contra el càncer, defensa en aquest llibre la necessitat d’una aposta decidida per l’educació, la recerca i la salut.

La xerrada estava relacionada amb la publicació del seu darrer llibre Aposta per la salut (Edicions 62), que els assistents havien llegit i treballat prèviament. Durant la seva intervenció es va parlar d’una manera rigorosa  i entenedora de com s’ha d’entendre l’ADN –que va comparar amb un abecedari–, o l’epigenètica, que són les marques químiques que s’afegeixen al material genètic i que permeten que funcioni correctament. Aquestes marques són les que expliquen el fet que tot i conèixer l’ADN, cada persona es reguli d’una manera determinada.
A més de parlar d’epigenètica del càncer i dels fàrmacs epigenètics, Esteller també va esmentar la necessitat de seguir potenciant la recerca, no com un privilegi, sinó per al bé comú, ja que genera coneixement i és un motor econòmic. Va dir que els països rics són els que investiguen, i va recalcar que Catalunya és un referent científic a Europa, afirmant que “tenim investigadors de primera línia que amb el seu magnífic treball ens col·loquen al mapa internacional, però cal mantenir un bon nivell de formació a les escoles i universitats per no perdre aquest talent local.”
Amb un llenguatge entenedor i divulgatiu, Esteller va fer reflexionar sobre la importància de la salut i la prevenció en la societat actual, tant a nivell individual com col·lectiu.

Manel Esteller es va llicenciar en Medicina a la Universitat de Barcelona i després es va doctorar amb un treball sobre la genètica molecular del carcinoma d’endometri (1996). Del 1997 al 2001, va fer els estudis de post-doctorat a la Universitat Johns Hopkins de Baltimore (Estats Units), on es va centrar en la relació entre la metilació del DNA i el càncer. Entre el 2001 i el 2008, va dirigir el Laboratori d’Epigenètica del Càncer del Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO) i actualment és director del Programa d’epigenètica i biologia del càncer de l’IDIBELL. És també professor de genètica de la Universitat de Barcelona, professor d’investigació ICREA. Ha rebut nombrosos premis.

La conferència va estar tot un èxit i es va omplir l’Aula Magna de la Universitat de Vic de professorat i d’estudiantat de la Universitat de Vic i dels Centres de Secundària: Pare Coll, Escorial, Institut Voltreganès, Institut Antoni Pous i Argila, Institut Jaume Callís i St. Miquel dels Sants.

Al Canal UVic podeu trobar la conferència online impartida pel Dr. Manel Esteller, si esteu interessats podeu clicar a: Epigenètica en la salut i la malaltia

A continuació podeu veure la presentació utilitzada pel Dr. Manel Esteller en la activitat de les TLC: Epigenètica en la salut i la malaltia.

També us recomanem una interessant entrevista a en Dr. Manel Esteller. Podeu llegir-la clicant a Epigenètica. Font: Senesciència. 3 de setembre de 2014.

110_6140IMG_0818-esteller-1

Esteller4