foto-grac

ACTIVITAT INVESTIGADORA

El grup va ser creat el curs 2000-2001 amb l’objectiu de promoure un espai de recerca compartit per a la investigació sobre els processos d’aprenentatge i el paper dels entorns comunicatius. Es treballa específicament en els àmbits de la pedagogia de la traducció i de les llengües, l’anàlisi lingüística i semiòtica i les TIC aplicades a la docència, posant èmfasi en la dimensió social de la comunicació.

LÍNIES DE RECERCA

Ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres

L’objectiu d’aquesta línia és analitzar els processos d’ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres (entre d’altres l’aprenentatge integrat de continguts i llengua anglesa) i desenvolupar estratègies específiques per a la docència.

Lingüística i semiòtica

Aquesta línia pretén aplicar l’anàlisi lingüística i semiòtica a l’estudi de l’estil de documents audiovisuals i textuals.

Traducció i comunicació intercultural

En aquest àmbit hi ha dues sublínies: en una es tracta d’analitzar processos de traducció, tenint en compte elements didàctics i, en l’altra, l’objectiu és reflexionar al voltant de la comunicació intercultural en contextos internacionals i locals.

TIC i educació

En aquest cas, l’objectiu és estudiar entorns pedagògics generats a partir de l’aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació a l’ensenyament i l’aprenentatge.

APORTACIONS A LA SOCIETAT

El grup té en compte àmbits essencials per al creixement i la interacció social, ja que es treballa sobre:

  • La reflexió sobre els trets comunicatius de la cultura i la llengua pròpies i els vincles amb altres llengües i cultures.
  • Les estratègies d’ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres, els recursos per a la formació de traductores i traductors i el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en un entorn comunicatiu intracultural i intercultural.
  • L’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, tant en format d’ensenyament presencial com virtual, per generar entorns pedagògics socials i de col·laboració. És a dir, entorns que potenciïn la gestió compartida de la informació i els recursos disponibles, que afavoreixin la interacció i la comunicació i que estimulin els factors afectius i emotius vinculats a un aprenentatge satisfactori.

RECERQUES EN CURS

Aquestes línies de treball tenen una aplicació específica en els projectes que el grup desenvolupa actualment:

  • Interacció oral a l’aula de llengües estrangeres en modalitat presencial i e-learning.
  • Ensenyament AICLE en l’educació superior. La investigació sobre el model AICLE (Aprenentatge Integrat de Contingut i Llengües Estrangeres) pretén determinar pautes d’estandardització, alhora que recopilar i crear recursos pedagògics i lingüístics.
  • Entorns personals d’aprenentatge: marc didàctic i aplicacions. Es concep l’entorn personal d’aprenentatge o PLE (de l’anglès Personal Learning Environment) des de la perspectiva de l’ús dels recursos digitals (com ara les xarxes socials o els blocs) que els membres de la comunitat d’aprenentatge tenen a la seva disposició.
  • Text, imatge i estil. Aquest projecte pretén aprofundir en l’aplicació de metodologies d’anàlisi lingüística i semiòtica per a l’estudi de l’estil de documents audiovisuals i textuals, com a instruments de comunicació cultural i social.