Amb una Sala Mercè Torrents plena de gom a gom més de cent mestres de diferents llars d’infants i escoles d’infantil i primària del territori han assistit a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya per compartir els seus processos de reflexió i canvi iniciats de la mà de Gino Ferri, pedagog expert en la metodologia educativa de Reggio Emília i col·laborador del CIFE des de ja fa alguns anys, en una activitat formativa novament organitzada pel CIFE i que ha estat reconeguda pel Departament d’Ensenyament.
En total han estat 9 els centres de les comarques d’Osona, el Lluçanès, el Bages i el Vallès Oriental que han participat en aquest assessorament que va començar un ja llunyà 19 d’octubre de 2016 i que al llarg del curs els ha anat acompanyant en aquest procés d’observació, documentació, interpretació i projecció de canvis en una espiral que els ha de portar a transformar l’escola.
I és que a la sessió d’avui cada centre ha explicat en què s’ha concretat l’assessorament rebut, quines han estat les vivències de l’equip, les seves reflexions, el procés de canvi que han iniciat o s’han proposat iniciar, així com altres aportacions que s’han considerat d’interès.
La matinal, doncs, comptava amb un atapeït programa en el qual després d’una presentació inicial per part d’en Gino Ferri per contextualitzar i situar a totes i tots els assistents, cada centre ha fet les seves intervencions i posteriorment s’ha obert, per a cadascun d’ells, una ronda primer de devolució pública per part d’en Gino i en segon lloc un torn obert a la participació de la resta de centres.
Tot plegat en la línia del que comentava a la presentació de la trobada el director del CIFE, l’Antoni Portell, el qual destacava la importància de la sessió d’avui ja només pel fet que aportar i presentar el que s’ha treballat, sotmetent-ho a contrast i a l’atenta mirada dels altres centres. I és que d’aquesta manera tot plegat ha acabat retroalimentant a totes les persones assistents. I és que precisament aquesta tasca com a mestres, la de compartir i explicar als altres la nostra feina, les nostres inquietuds, les nostres intencions i perquè no els nostres dubtes … que des del CIFE s’intenta promoure entre les escoles. Com ara a través de trobades com aquesta i moltes d’altres que s’organitzen all llarg del curs. D’aquesta manera, el treball en xarxa que s’estableix en moments com aquest pensem que pren una dimensió molt més àmplia que a totes i a tots ens beneficia, ja pel sol fet que ens porta a ampliar horitzons i al mateix temps a fer atenció a matisos que postser dins del propi centre no havíem tingut en compte o fins i tot no hi havíem parat esment.
I és que, en moments com els actuals on el desig i necessitat de canvi s’està començant a fer present a la majoria de centres -una escola de primària en el moment de la seva presentació ens parlava de l’objectiu de “(…) fer créixer en tot l’equip la necessitat de canvi a través de la formació rebuda“-, afegit a les iniciatives que des de diverses entitats i institucions així com de manera especial l’administració pública educativa, activitats com la d’avui a la UVic posen de manifest que l’escola, el territori, no només manifesta la seva inquietud sinó que també es proposa reptes de canvi i de millora. Uns reptes, tot sigui dit, que en diferents moments de la trobada les escoles han expressat que poden assolir-se sí només sí poden comptar amb l’acompanyament expert com el que han tingut i a través d’un veritable treball en xarxa on l’intercanvi els enriqueix mútuament, com també s’ha fet avui.
I és que com expressava el mateix Gino Ferri a la presentació, el seu propòsit en iniciar aquest procés de formació a cada centre era el de sacsejar, provocar, fer pensar i reflexionar per tal d’assolir l’objectiu de generar processos interns, uns processos interns que a la sessió d’avui, com diem, s’han compartit. Tot plegat tenint ben present que aquests processos s’han dut a terme a diferents ritmes, des de diferents punts de partida i per suposat que a partir de diferents processos de reflexió i intercanvi en funció, evidentment, de cada centre. Aquest darrer aspecte, el de la diversitat de ritmes, mirades, moments … pels quals passaven els centres participants pensem que també ha estat un dels elements enriquidors per a totes i cadascuna de les persones assistents. I és que, un cop més, avui s’ha fet palès l’eslògan que acompanya el CIFE des de la seva creació, aviat farà 10 anys, i que sosté que “La formació és una manera amable de transformar les coses” i que juntament amb una imatge es recull a la capçalera del nostre blog.
Des del CIFE volem agrair des d’aquí la disponibilitat d’en Gino Ferri i la predisposició i inquietud mostrades per part de tots els centres en aquest procés de formació que sens dubte ha requerit un molt gran esforç per part de tothom i que just avui n’hem pogut començar a veure els fruits. Així, la relació de centres que han participat en aquesta interessant experiència han estat:
- EBM El Niu, de Centelles
- EBM Patuleia de Sant Julià de Vilatorta
- EBM Els Nintots, de Lliçà de Vall
- EBM La Pitota, de Prats de Lluçanès
- Escola Barnola, d’Avinyó
- Escola Doctor Ferrer, d’Artés
- Escola Joviat, de Manresa
- Escola Rocaprevera, de Torelló
- Escola Vall del Ges, de Torelló
A partir d’aquí i adreçats a les escoles que en algun moment han expressat la voluntat de continuar l’any que ve amb el procés iniciat, afegit a la presència d’escoles convidades a aquesta darrera sessió i que també han expressat el seu interès, des del CIFE hem anunciat que de cara al curs que ve s’ha planificat ja una quarta edició d’aquest assessorament que tan bona acollida i que tanta reflexió, intercanvi i cohesió en els propis centres està promovent. Una proposta que en breu es farà pública i que s’anima als centres educatius que hi puguin estar interessats a posar-se en contacte amb nosaltres a través de formacio.cife@uvic.cat.
I voldríem acabar aquesta notícia amb un apunt a mode de resum del procés viscut fent-nos ressò d’unes idees que des d’una de les escoles presents a la formació s’han compartit al llarg de la intensa matinal quan una mestra afirmava que “(…) en Gino ens ha generat caos, i això ho agraïm: ens (en Gino) ha proporcionat temps per debatre, temps per reflexionar, temps per construir … i ens ha provocat mil i un interrogants“.
Podeu trobar més informació sobre l’assessorament a l’enllaç de més aval:
També hi ha participat l’escola Doctor Ferrer d’Artés!
Tens tota la raó, Carme! Ja està esmenat. Disculpa.
Bon dia,
Felicitar a totes les escoles per la feina feta i donar les gràcies en Gino per fer-nos de “mirall”.
El matí de dissabte va ser molt enriquidor amb totes les presentacions i comentaris.
Mònica (EBM Niu de Centelles)
Moltes gràcies pels comentaris, Mònica! Certament que va ser una intensa matinal en què totes i tots vam aprendre col·laborativament de la mà d’en Gino.
Una abraçada!
Toni (CIFE)