CURS DE FORMACIÓ

La teranyina dels estereotips de gènere. Actua i no et deixis atrapar!

Abril de 2016

Estat: curs tancat, sense places disponibles

PRESENTACIÓ

En el món educatiu quan parlem de diversitats, d’aprenentatges, de coneixements, de valors, sovint el gènere no ocupa un espai de clara visibilitat i rellevància, encara que en el nostre entorn quotidià sí que es plantegen conflictes que tenen en el gènere el seu punt de partida. Els mitjans de comunicació emeten programes sobre guerra de sexes, les xarxes són espai de bromes sexistes, i la publicitat eclipsa amb els seus estereotips de gènere. Massa sovint és notícia la violència masclista i els mòbils s’han convertit en instrument de control i assetjament, però en grups d’adolescents i joves l’amor romàntic actua com a justificació. Les empreses de joguines procuren netejar la seva orientació sexista en els seus productes, però el blau i el rosa continuen vestint a les princeses i els prínceps del segle XXI. En les activitats fora de l’escola encara que nenes i nens fan activitats físiques es manté la persistència de la diferenciació per sexes, al mateix temps que els esports protagonitzats per homes estan més presents en els mitjans, les dones esportistes apareixen esporàdicament. I als instituts s’orienta els estudis i les futures professions de noies i nois, però els itineraris diferenciats per sexe es reprodueixen.

Els anteriors són exemples de fets que passen a la nostra realitat pròxima de manera habitual, que es toleren encara que són expressió de desigualtats derivades del reconeixement de dos sexes i dos gèneres, femení i masculí, els quals determinen dues formes de ser, de fer i d’estar. Vivim en una societat que es nega a portar a la pràctica la igualtat en la diferència, i on les identitats diverses es penalitzen perquè són considerades no normals i cal reeducar-les.

Davant aquesta realitat on la llei d’igualtat és oblidada i la teranyina del gènere no es trenca, sinó que s’enforteix, atrapa de forma que exclou i aïlla, què poden fer les mestres i els mestres des de l’escola de forma conjunta amb altres professionals de la psicologia, de l’educació social o de l’activitat física i l’esport? O també, com es pot actuar des d’altres àmbits amb la complicitat de les escoles?

El curs pretén ser un espai per a estudiants de la FETCH que doni eines:

• Per descobrir els estereotips de gènere i les desigualtats a través d’exemples que s’observen en els entorns pròxims.
  • Per aprendre a veure els instruments del currículum ocult que opera en els diferents entorns relacionals i formatius.
  • Per compartir experiències, per reflexionar i debatre sobre allò que fem, com ho fem i per què ho fem.

Per conèixer recursos i accions per a la pràctica professional des de mirades i camps diversos que permetin avançar en la ideació i la vivència d’una educació equitativa per una societat més lliure, més justa i més solidària.

(Veure notícia a l’apunt, 14 d’abril de 2016)

Diferents maneres de ser i viure més enllà dels límits de gènere
A càrrec de Gerard Coll Planas,Director del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere i professor de la UVic-­UCC.
Els seus estudis i publicacions aborden les dimensions del gènere i l’homofòbia.

Sessions: 6 d’abril (grup 1) i 13 d’abril (grup 2)

Deslligar els fils dels estereotips de gènere
A càrrec de Milagros Sainz Ibáñez,  Investigadora del Grup de
Gènere i TIC i professora de la UOC.
Els seus estudis i publicacions es centren en els estereotips de
gènere en els estudis i el treball.

Sessions: 6 d’abril (grup 2) i 13 d’abril (grup 1)

No et deixis influenciar pels missatges publicitaris sexistes
A càrrec de l’Associació Candela Equip interdisciplinari d’investigació i acció comunitària per promoure la transformació social feminista a partir de la sensibilització i la conscientizació.

Sessions: 20 d’abril (grup 1) i 27 d’abril (grup 2)

El currículum ocult del gènere en diferents espais d’educació
A càrrec de Rosa Guitart Aced Coordinadora dels estudis d’educació social i professora de la UVic‐UCC.
Els seus estudis i publicacions aborden la construcció i deconstrucció del gènere en educació.

Sessions: 20 d’abril (grup 2) i 27 d’abril (grup 1)

Certificat

S’emetrà certificat de l’assistència i participació en la totalitat de les sessions del curs.

Organitza

Grup Educació i Gènere del Programa d’Innovació i Millora de la Formació de Mestres

Amb la col·laboració de:

Coordinacions dels graus de la FETCH de la UVic-UCC: Doble Grau de Mestres d’Educació Infantil i Primària, Grau d’Educació Primària, Grau d’Educació Infantil, Grau de Psicologia, Grau d’Educació Social, Grau de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport

Curs realitzat amb el suport de:

Programa de Millora i Innovació de la Formació de Mestres

CIFE, Centre d’Innovació i Formació en Educació de la UVic-UCC