Montse Simon és la directora de l’UHub, Servei a la Comunitat Universitària, des del qual s’ha impulsat la nova botiga online de la UVic, que permet comprar de manera fàcil i còmoda tot el material de marxandatge de la UVic. En aquesta entrevista prenadalenca, li hem demanat que ens expliqui com funciona i quines perspectives de creixement té aquest nou servei, que, d’una banda, dona projecció a la Universitat i, de l’altra, simplifica molt els processos de compra de material per a ús intern.
Per a què neix la botiga online de la UVic?
Calia una plataforma digital eficient centrada en les necessitats de la comunitat i que respongués a un doble l’objectiu: donar accés a la compra de marxandatge corporatiu i estendre la marca de la UVic arreu. En aquest sentit, es va fer una licitació, que va guanyar una empresa de Barcelona experta en botigues online d’altres universitats catalanes.
Els beneficis són múltiples: facilita una compra àgil, còmoda i sense necessitat de preveure estoc. Redueix els costos, així com els intermediaris, i permet una personalització al 100 %. En paral·lel, guanyem en projecció, ja que es tracta d’una plataforma disponible en tres llengües (català, castellà i anglès) i n’estem ultimant la traducció al francès.
Amb la complicitat de l’Àrea de Màrqueting i la supervisió de la marca per part d’UMedia, el desplegament d’aquest projecte ens ha permès dissenyar la botiga des de zero, i escollir els productes i l’aplicació de cada un dels logos. A més, hem aprofitat per desenvolupar una oferta més àmplia, amb la incorporació de nous productes corporatius, i al mateix temps posicionar-nos en un entorn actual de producció sostenible, de qualitat i ecològica.
Quins en seran els principals usuaris i usuàries?
De moment qui més compra a través de la botiga online són els estudiants que estan orgullosos de lluir la marca UVic durant el seu pas per la Universitat i també aquells que volen una peça de record en finalitzar el grau. També, els estudiants internacionals que fan estada a la nostra Universitat.
Ara tot just hem encetat el seu funcionament, però totes aquelles àrees, serveis i facultats que necessitin marxandatge l’hauran de gestionar a través de la plataforma i, per tant, també en seran els principals clients.
Aquest darrer aspecte és precisament el segon gran atractiu de la proposta: atendre les demandes internes de manera ràpida, ja que fins ara es treballava amb comandes per períodes només anuals (calia fer una previsió aproximada a l’inici del curs acadèmic). A partir d’ara, es podrà fer la petició de material en funció de les necessitats que sorgeixin a curt termini, així com realitzar l’adaptació de la marca quan es necessiti incorporar les imatges dels col·laboradors o patrocinadors, en el cas del que es requereix per als congressos i les jornades de recerca.
Quin tipus de material ofereix?
La UVic Shop està estructurada en tres grans blocs: Papereria (on es pot adquirir material d’oficina, com ara llibretes, bolígrafs, llapis i memòries USB), un altre bloc de Tèxtil (per comprar roba casual, com són les samarretes tècniques, dessuadores i samarretes de cotó) i altres Complements (com ara les tasses de ceràmica, una ampolla tèrmica, cintes de clauer (lanyards) i gorres).
També hem incorporat l’enllaç a lafinestralectora, que dona accés al catàleg de llibres d’Eumo Editorial.
És una botiga dinàmica, en el sentit que estem receptius a allò que més es demana. A partir de gener s’incorporaran més productes, com ara pantalons curts per córrer o bolígrafs de prestigi per obsequiar institucionalment. També estem oberts a incorporar nous productes, si així se sol·licita a botigaonline@uvic.cat.
Per al curs vinent estem treballant en un altre apartat, per fer l’adquisició de la roba sanitària i de laboratori, adreçat específicament als estudiants de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i els de Ciències de la Salut i el Benestar, i també per comprar la bata de pràctiques que necessiten els estudiants de la Facultat de Medicina.
A partir de gener també es podran adquirir tots els productes corporatius de la UVic a la botiga Abacus de Vic, a la planta baixa. Això permetrà a l’usuari veure el producte, comprovar les talles, etc. En el marc del Campus, en els vestíbuls dels edificis de Miramarges i de la Torre dels Frares, s’han col·locat vitrines expositores amb una mostra dels productes inclosos en aquesta primera fase.
Quins són els productes que tenen més èxit?
Un producte que n’ha tingut sempre, la dessuadora. Aquesta vegada en dos colors, gris i vermell, i un nou logo d’estil més esportiu. S’ha tingut molta cura en l’aplicació de la marca, que s’ha fet a través d’una tasca de supervisió liderada sempre des de la Universitat.
En aquest punt em permetria destacar, en segon terme, una bossa de lona, on hi ha una il·lustració realitzada específicament per al llançament de la plataforma, i també la renovació del format de la tassa de ceràmica. Creiem que són els altres productes que també tindran una demanda elevada.
Com s’ha de fer la comanda?
No cal identificador ni contrasenya per accedir a la plataforma. Està disponible al web de la UVic, dins el Servei de l’UHub i també al Campus Virtual, i, fins i tot, està disponible a través del carnet digital TUI (llançadora).
Per a les compres particulars, siguis o no membre de la comunitat universitària, es pot escollir entre enviar-ho a l’UHub, a la botiga Abacus del Portal de la Rambla de Vic o bé a UGranollers (Can Muntanyola) de manera gratuïta o bé rebre-ho al domicili, pagant els ports corresponents.
Per a les compres internes, cal fer la comanda a través del formulari que hi ha a uvicshop.cat. Aleshores, l’empresa que gestiona la botiga fa un pressupost, en el qual adapta el preu/unitat en funció de la quantitat sol·licitada, i en el cas que sigui acceptat, es finalitza el procés enviant una ordre de compra conjuntament amb aquest pressupost validat a compres@uvic.cat. Amb la reserva de crèdit es duu a terme la producció i l’enviament del paquet al Campus Vic.
Quina valoració fas del procés de treball que s’ha portat a terme?
La veritat és que ha estat llarg. Liderat per la Roser Silva, s’ha gestat durant més de dos cursos pel fet que era necessari obrir convocatòria i deixar-ho en mans de l’empresa més ben preparada. Malgrat la inversió de temps, la valoració és molt positiva: per l’encert en els proveïdors guanyadors, però també per l’aprenentatge que hem adquirit en el procés. Es tracta efectivament d’una empresa externa, però gairebé ja la considerem “de la família”. Hem assolit un grau de confiança elevat i molt coneixement per part seva de la nostra institució, la qual cosa ho fa tot bastant més fàcil. I ben segur que això repercutirà en el treball dels processos i també en els resultats de satisfacció. S’ha fet una molt bona feina d’equip.