La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha acollit els dies 25 i 26 de gener una de les fases locals classificatòries de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives d’Universitats. En aquesta edició, hi han participat deu centres docents del Bages, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental, el Ripollès i Osona. L’equip guanyador ha estat La Salle Manlleu, mentre que l’equip de l’Institut Antoni Pous i Argila de Manlleu ha resultat finalista. El jurat també ha lliurat el diploma a la millor oradora de la competició a l’alumna Arianna Martinez, de l’Institut La Plana de Vic.

Durant dos dies, una cinquantena d’estudiants han participat en aquesta competició d’oratòria, que cerca potenciar l’ús de la paraula, el diàleg i l’intercanvi d’idees, així com crear un espai de formació on s’utilitza el català com a llengua vehicular. Enguany, els estudiants debatien sobre la qüestió següent: «La intel·ligència artificial és una amenaça per a la humanitat?». Un tema polèmic i d’actualitat on han hagut de defensar tant la posició a favor com la posició en contra.

A la fase local de la UVic-UCC hi ha participat els següents centres docents: Escola Paidos de Sant Fruitós de Bages, Institut Ègara de Terrassa, Escola Pia de Granollers, la Salle Manlleu, Institut Antoni Pous i Argila de Manlleu, Institut la Plana de Vic, INS Voltreganès de les Masies de Voltregà, Institut Manuel Blancafort de la Garriga, Institut Gerbert d’Aurillac de Sant Fruitós de Bages i Vedruna de Ripoll.

El jurat de la competició, format per professorat de la UVic expert en diversos camps de coneixement, han tingut en compte en la seva valoració, capacitats com el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa de les intervencions, la qualitat del discurs, així com aspectes formals de l’exposició i la posada en escena. Els equips participants en la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives d’Universitats han hagut de treballar la preparació dels debats durant aquest curs a l’aula, la qual cosa reforçarà competències transversals com el treball en equip o les habilitats d’oratòria amb vista al seu futur professional.

L’equip guanyador d’aquesta fase local representarà la UVic-UCC en la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives, que tindrà lloc del 17 al 19 d’abril a la Universitat Jaume I i que enfrontarà els quinze equips classificats a les fases locals prèvies organitzades per les universitats Abat Oliba CEU, d’Alacant, d’Andorra, Autònoma de Barcelona, Barcelona, de Girona, Internacional de Catalunya, Jaume I, de Lleida, Miguel Hernández d’Elx, Politècnica de València, Pompeu Fabra, Rovira i Virgili, de València i de Vic – Central de Catalunya.