“La violència de gènere comença molt abans de ser física i és important ser capaç de veure-ho i intervenir”

La Mar és ex-estudiant del grau en Comunicació Audiovisual i actualment col·labora amb la UVic-UCC gestionant les xarxes socials (Instagram i Twitter) del Projecte de formació i sensibilització en prevenció de violències masclistes, coordinat per la professora de la FEC, Maria Forga, i finançat pel fons del Pacto de Estado contra la Violencia de Género (PEVG). A continuació ens explica en què consisteix el projecte i quins objectius persegueix.

• Mar, en expliques en què consisteix el projecte?

L’objectiu és sensibilitzar els membres de la comunitat universitària contra la violència de gènere mitjançant l’elaboració de treballs, a través de  campanyes publicitàries compartides per xarxes, i altres activitats dutes a terme al llarg dels cursos 2019/20 i 2020/21. En el cas de les campanyes, les van elaborar els alumnes de Direcció d’Art de PIRP que imparteix la professora Sílvia Barrios a partir dels brífings que els estudiants de CAV van fer dins l’assignatura d’Ètica Professional.

• Com es va gestar tot plegat?

El projecte va començar amb la formació del professor Guillem Marca de com fer un brífing que vam rebre els estudiants de CAV del curs passat a la classe d’Ètica Professional. Després va arribar el confinament i la següent formació va ser als estudiants de PiRP per part de la Cooperativa Candela sobre la violència de gènere, i setmanes més tard es va repetir als alumnes d’Ètica perquè poguéssim fer els brífings, que es van fer arribar als estudiants de Direcció d’Art de PiRP i amb els que van fer les campanyes pels plafons que es posaran a la universitat, i aniran passant per totes les facultats. També hi haurà podcasts fets per alumnes de CAV i Periodisme i un programa de ràdio des de la UVic el divendres 27 de novembre.

• Quin és l’objectiu principal que perseguiu?

L’objectiu d’aquest projecte és fer que els estudiants s’adonin de la quantitat de casos de violència de gènere que existeixen al seu voltant, tant els nois com les noies, elles com a possibles víctimes i ells com a possibles agressors o còmplices. La violència de gènere comença molt abans de ser física i és important ser capaç de veure-ho i intervenir.

• Per què vau decidir triar concretament Instagram i Twitter com a plataformes de difusió de les campanyes?

El target principal són els estudiants, per tant les xarxes socials és una de les millors maneres d’arribar-hi, sobretot ara amb el confinament. Instagram va ser una opció molt clara des del principi, és la més utilitzada pels joves – m’incloc, és l’app que més utilitzo-, i Twitter per fer una difusió una mica més adulta. Les nostres xarxes són: Instagram: @contralaviolènciadegenere, Twitter: PEViolenciaGene.

• Amb quins col·laboradors i col·laboradores compteu?

Les formacions les van fer i les fan professors i professores de la UVic, com la Maria Forga, en Guillem Marca i en Sergi Solà i la Sílvia Barrios. Però també n’ha fet la Míriam Alemany, de la Cooperativa Candela. A més, el 25-N la Mònica Planas farà una xerrada online sobre l’impacte, influència  i responsabilitat que té la televisió en la violència de gènere. Us hi podeu apuntar aquí: https://forms.gle/7uTrTRZMKAq7EyHx7

• Cada campanya té un estil particular i busca provocar una reacció determinada en la persona usuària. Quin és el fil conductor que les unifica a totes?

Clarament cridar l’atenció dels estudiants, no només visualment, sinó que pensin en les seves accions, la seva situació i l’entorn social que els envolta.

• Creieu que el vostre projecte es pot arribar a viralitzar més enllà de l’àmbit universitari?

Ens agradaria moltíssim que el nostre projecte s’ arribés a viralitzar. Al final el que volem és que la gent reflexioni i que tothom prengui consciència de la prevenció i educació sobre la violència de gènere.

• D’altra banda, entrant més en el terreny personal, què és el que més t’agrada de la UVic-UCC?

Ara que ja fa mesos que no hi vaig… És molt obvi, però el primer que m’ha vingut al cap són els amics, fa molt que no els veig i al final fas com una petita família i els trobo a faltar. I a nivell més educatiu, el que més em va agradar va ser la proximitat amb el professorat.

• Quin lema et defineix?

Intento viure seguint la frase “do no harm, take no shit”, que vindria a ser “no enviïs males energies, no facis mal, però fes-te respectar”

• Ens recomanes una app o qualsevol eina informàtica útil?

Últimament estic molt enganxada a Reels, que és com TikTok però a Instagram.