“Creiem fermament que amb els nostres treballs hem pogut ajudar a l’escola a descongestionar tota la feina que tenen actualment les mestres i a posar en pràctica, en un context real, tot allò que hem anat aprenent durant la carrera”.

La Laia i la Júlia estudien el 4t curs del grau en Mestre d’Educació Infantil. El passat mes de novembre van tenir l’oportunitat de participar en el projecte de col·laboració dels Laboratoris d’Infantil de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) amb infants de l’escola J.M. Xandri de Sant Pere de Torelló, a través de diverses sessions compartides entre els infants de l’escola i els mateixos estudiants del grau. A continuació ens expliquen la seva experiència.  

  • Ens podeu explicar breument en què consisteixen aquestes sessions compartides entre els nens i nenes de l’Escola J. M. Xandri i les alumnes de 4t del grau en Mestre d’Educació Infantil?

LB i JL: Les sessions compartides entre els alumnes de l’escola, des de l’assignatura de Jocs Matemàtics i Exploratius, han estat molt productives al nostre parer, ja que ens han permès presentar un seguit de propostes educatives basades en diverses temàtiques: el traç, la llum, les plantes, el modelatge i els minerals. És interessant perquè són propostes per a nens i nenes amb necessitats reals. De fet, a la mateixa escola ja tenen uns ambients preparats amb les seves pròpies propostes que giren entorn als temes esmentats anteriorment. Un dels reptes que ens ha tocat preparar a la Universitat és el de recrear un ambient que faci referència a cadascun dels temes, i tenim la sort de comptar amb l’espai i tots els materials dels Laboratoris d’Educació Infantil per dur-ho a terme. Aquí és on preparem les diverses propostes sobre el traç, la llum, les plantes, el modelatge i els minerals perquè posteriorment els infants de l’escola Xandri vinguin a passar-hi una estona, acompanyats per les seves mestres.

D’altra banda, el segon projecte que ens va tocar abordar ens va fer ser conscients del dur confinament que vam viure tots al març, i que ara malauradament encara dura. Per aquest motiu, les mestres del Xandri ens van proposar una molt bona idea perquè els infants que haguessin d’estar confinats poguessin tenir una part de l’ambient recreat a casa: vam preparar unes maletes/caixes viatgeres on hi havia diferents elements relacionats amb els ambients perquè d’aquesta manera l’infant pugui seguir treballant mentre juga i aprèn tot estant a casa.

Creiem fermament que amb els nostres treballs hem pogut ajudar a l’escola a descongestionar tota la feina que tenen actualment les mestres i a posar en pràctica, en un context real, tot allò que hem anat aprenent durant la carrera

  • Què destacaríeu d’aquesta experiència?

LB: Per part meva he sentit que formava part d’un projecte escolar, i m’atreviria a dir que he experimentat el rol de mestra des d’un punt de vista més proper. Pel que fa a l’experiència amb els infants, destacaria la seva actitud i sinceritat envers les nostres propostes. M’han fet adonar que, realment, per molt que cregui que una proposta és interessant, si als alumnes no els provoca cap estímul, potser cal plantejar una nova activitat que els cridi més l’atenció. És un fet que com a mestres hem de tenir molt en compte; hem de saber gestionar-ho correctament, adaptant les diferents propostes segons els interessos dels alumnes i les seves necessitats.

JL: Destacaria la sort que hem tingut de poder dur a terme tot aquest projecte donada la situació actual. Ens hem sentit molt acompanyats, tant pel professorat de la Universitat, com per les mestres del Xandri, disposades sempre a resoldre tots els dubtes que tinguéssim. Hem hagut de crear unes propostes per a nens i nenes reals i que, per tant, fan més o menys cas a l’activitat, la qual cosa ens permet reformular-la i canviar-la al moment per a que ells tinguin una resposta més interactiva. Amb aquesta experiència ens hem sentit mestres de veritat, i ens ha preparat per a un futur molt pròxim.

  • Qui aprèn més en el projecte, aquests infants de parvulari o vosaltres com a futures mestres?

LB: Les propostes que hem dut a terme han tingut molt en compte uns objectius d’aprenentatge que volíem que els infants assolissin. Per tant crec que han pogut aprendre allò que cada grup ha prioritzat en funció del treball que ha fet. Alhora, l’aprenentatge que hem experimentat nosaltres com a futures mestres és realment significatiu en el sentit que hem pogut interactuar amb infants reals i hem pogut rebre respostes directes a les nostres propostes.

JL: Diria que l’aprenentatge ha estat totalment recíproc; els infants han après molt amb totes les propostes, o almenys aquesta era la nostra intenció. També hem après a desenvolupar el rol de mestre, a gestionar conflictes i a estar amb infants. Ho hem donat tot i crec que tant per part dels infants com de les mestres del Xandri hi ha hagut molt bona rebuda. Podem estar molt contentes amb aquest projecte.

  • Què és el que més us agrada de la UVic?

LB: En destacaria el tracte proper que hi ha entre els professors i els alumnes. Es crea un vincle de proximitat amb el professorat que personalment agraeixo.

JL: El que més m’agrada de la UVic són les classes pràctiques; és a dir, el fet de poder aprendre fent activitats, de la mateixa manera que busquem que aprenguin els infants d’avui dia. Per exemple, el fet de poder establir contactes estrets amb infants fa que ens puguem posar a la pell de “fer de mestres”.

  • Amb quin professor/a aniríeu a sopar?

LB: La Berta Vila seria una bona candidata. Des que la vaig tenir per primera vegada a la carrera he afirmat que és un referent a seguir, i així ho segueixo pensant. Crec que per la seva manera de ser i pel seu qüestionament constant.

JL: Jo també aniria a sopar amb la Berta Vila. Estic segura que seria un sopar molt entretingut ple d’aprenentatges. Per mi ha sigut també un referent sobretot pels seus pensaments i replantejaments de l’educació actual; crec que acabaríem les dues afòniques de tan parlar, i segurament quedarien molts temes pendents sobre la taula.

  • Recomaneu una APP als vostres companys/es.

LB i JL: Centrant-nos en l’experiència d’aquest projecte, us recomanem tot tipus d’aplicacions que ens permeten apropar-nos i relacionar-nos a través d’internet (Whatsapp, Microsoft Teams, Skype, Zoom, Bigbluebutton, etc.). Degut a la situació actual moltes de les trobades o converses que hauríem hagut de fer presencialment en situació normal, com per exemple amb les mestres del Xandri, s’han hagut de substituir per trobades virtuals. I aquestes aplicacions ens han salvat per poder mantenir la comunicació amb elles, encara que fos virtualment.