“No puc destacar-ne un, de record. El que sí puc dir és que el meu pas per la Universitat m’ha generat grans experiències i m’ha fet veure les coses d’una altra manera.”

  • Martí, ens podries fer cinc cèntims sobre el projecte del vehicle elèctric en el qual participes?

Sóc membre d’UTRON Racing Team, un equip d’estudiants de diferents disciplines que té com a objectiu dissenyar i fabricar un monoplaça elèctric per participar en les competicions de Formula Student. Actualment estem desenvolupant l’Horizon 20, el nostre primer vehicle, que participarà en la 11ª edició de la Formula Student Spain, que es farà al Circuit de Barcelona-Catalunya. 

  • Quants participants integreu l’escuderia UTRON RACING? Quines disciplines estudieu?

Actualment som 24 integrants a l’equip, tot i que a l’inici de cada semestre iniciem un període d’inscripcions i entrevistes per sumar-hi gent. Aquesta xifra és bona per un equip de primer any, però dins la Formula Student els equips més consolidats ronden els 40 o 50 membres i fins i tot alguns ronden els 60. Per tant, com més gent s’interessi en aquest projecte, millor.

  • Quina és la funció d’un team leader?

Doncs al cap i a la fi la funció d’un Team Leader és fer una mica de tot. Represento l’equip de cara a la competició, la Universitat i les empreses. També m’encarrego de gestionar i organitzar l’equip. He de tenir una visió global del projecte per tenir-ne una planificació. Fixo objectius i terminis per complir-los.

Per exemple, cada setmana convoco una reunió general perquè tothom posi en comú les seves tasques i solucionar els problemes que hi hagi. Un Team Leader ha d’entendre quan ha de ser estricte i quan ha de ser flexible. Si et passes d’estricte, deixes de tenir feedback de la gent i no volen treballar amb tu. Si et passes d’amable, la gent et passa per sobre, incomplint terminis i afluixant en les seves tasques. És una línia molt fina.

  • Quina va ser la vostra reacció l’any passat en rebre la notícia que s’anul·lava la competició Formula Student a causa de la pandèmia?

Quan vam tenir indicis que la competició es podria anul·lar, vam tenir un disgust molt gran. El 2020 era un any molt important per l’equip, ja que competíem per primera vegada i ens presentàvem a la classe B, és a dir, a la categoria dels vehicles concepte. L’objectiu era aprendre el màxim sobre la competició i recollir la informació necessària per acabar el cotxe l’any següent. Però va ser la decisió adequada i l’equip la va recolzar en tot moment. De fet, l’organització va demanar l’opinió als equips abans de prendre la decisió definitiva, cosa que es va agrair molt.

  • En quin punt es troba el projecte actualment? Heu aconseguit realitzar alguns avenços respecte al curs passat?

 Actualment estem en les fases inicials de la fabricació i estem rebent les peces i el material necessari. També estem buscant més col·laboradors i patrocinadors per facilitar-ho. Per tant, tot i la situació actual, estem avançant en el projecte i mantenim els objectius establerts per aquesta temporada.

  • Quins objectius us marqueu com a equip?

El primer i el més important és consolidar-nos. Som un equip nou, cosa que comporta que tot ho hem de fer des de zero i guanyar-nos un lloc en aquest món tan renyit. Totes les accions que fem tindran conseqüències en el futur de l’equip i poden condicionar-lo durant anys. Per tant, hem de crear una base forta de “know how” que permeti a l’equip assentar-se i millorar durant el pas dels anys. Això implica que ens proposem com a objectiu dissenyar i fabricar un cotxe senzill i funcional, i establir una organització robusta que es basi en un cicle d’aprenentatge, on els membres veterans ensenyin els membres novells, millorant així les prestacions del cotxe any rere any.

  • Heu aconseguit que altres estudiants s’unissin i col·laboressin al projecte?

Sí. Aquesta temporada estem incorporant molts estudiants dels àmbits de mecànica i electrònica, aconseguint així un equip multidisciplinari que és capaç de cobrir moltes àrees. De fet, actualment tenim oberta una convocatòria per reclutar estudiants amb perfils molt diversos que vulguin entrar a formar part de l’equip. Creiem que amb nosaltres tindran l’oportunitat de posar en pràctica i experimentar en la seva especialitat amb companys que també tenen ganes d’aprendre i poder gaudir de la gran experiència que suposa la Formula Student. Si algú hi està interessat ens pot escriure a utron.racing@uvic.cat, o bé contactar-nos per Instagram o LinkedIn.

  • Les restriccions sanitàries han afectat la vostra manera de treballar?

 Ens ha fet canviar totalment. Durant molt temps aquesta situació ens ha impedit treballar presencialment, cosa que va provocar que l’any passat el procés es parés en sec. Vam començar a fer ús de les eines que permeten treballar i reunir-se des de casa, i ens ha suposat un repte per millorar la nostra capacitat d’organització i de treball autònom. Com a equip hem sortit reforçats i hem guanyat flexibilitat i agilitat, ja que actualment combinem la presencialitat amb el teletreball.

  • Què és el que més t’agrada de la UVic com a estudiant?

 Sens dubte la proximitat i el bon ambient entre Universitat i estudiant. La comunicació amb els professors és molt fàcil i m’ha ajudat molt durant el grau.

  • Quin lema et defineix?

 M’identifico amb una frase que va dir en Clint Eastwood: “No crec en el pessimisme. Si alguna cosa no et surt bé, continua endavant. Si penses que pot ploure, plourà.”

  • Quin és el teu major somni?

 Tinc molts somnis i reptes que vull complir, però el principal seria dedicar-me al món del motorsport de manera professional, i que això impliqués viatjar per tot el món. Sóc dels que pensa que enlloc s’hi està millor que a casa, però també penso que conèixer llocs i cultures noves t’enriqueix molt.

  • Tens cap record o anècdota de la Universitat que vulguis destacar?

 Els records defineixen el que som; són el que ens fa prendre les decisions que prenem i actuar com actuem. No puc destacar-ne un. El que sí puc dir és que el meu pas per la Universitat m’ha generat grans experiències i m’ha fet veure les coses d’una altra manera. El primer any del Grau d’Automoció s’estrenaven instal·lacions, assignatures, professors… Tot era nou i desconegut. Cada dia hi havia canvis, ampliacions i noves idees. Tot això ens ha dut on estem ara, fruit de la nostra perseverança i insistència.