Llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials, fa anys que Anna Pérez-Quintana incorpora la mirada feminista en el seu àmbit d’estudi acadèmic: la seva tesi doctoral es va centrar en la influència dels estereotips de gènere en l’emprenedoria a Catalunya, a la qual han seguit moltes altres recerques. Fa classe a les Facultats d’Empresa i Comunicació i Enginyeria des dels seus orígens i investiga al Grup de Recerca en Societats, Polítiques i Comunitats Inclusives (SoPCI) i al Centre Interdisciplinari d’Estudis de Gènere (CEIG) de la UVic-UCC. Des de 2016, dirigeix la Unitat d’Igualtat de la universitat, la qual treballa per un entorn més igualitari i més just en termes de gènere a través de diferents iniciatives i accions, entre les quals hi ha la creació de punts liles al Campus: el projecte solidari 8M 2022 més votat per la comunitat universitària.

• La UVic-UCC tindrà punts liles a partir del proper curs. En què es traduirà això?

L’objectiu fonamental de la instal·lació dels punts liles a diferents ubicacions de la Universitat de Vic és el de millorar la comunicació entre la Unitat d’Igualtat i les persones que estiguin patint una situació de violència sexual dins l’àmbit universitari. És, al cap i a la fi, un punt de suport i prevenció de les violències masclistes.

• Com funcionaran?

Els punts liles s’instal·laran als campus de Miramarges, Torre dels Frares, UMedicina, UGranollers i al campus professional de Teknós. S’ubicaran en llocs visibles d’aquests espais i consistiran en uns plafons degudament retolats i amb un codi QR que et portarà directament al web de la Unitat d’Igualtat on hi ha l’adreça electrònica a la qual cal escriure per contactar amb la direcció d’aquesta unitat.

• Les joves d’avui en dia son molt més conscients dels seus drets que les generacions precedents. No obstant això, queda encara molt camí per recórrer per arribar a una igualtat de drets plena. En aquest sentit, què creus que és allò més urgent que cal abordar a la universitat?

Sí, és cert que el feminisme porta moltes dècades fent una tasca de conscienciació que comença a estar assentada en la mentalitat de bona part de la gent jove. Amb tot, el procés de socialització que reprodueix els clàssics estereotips de gènere segueix tenint molta influència (ja sigui de forma subtil o més evident) i tothom hi està sotmès. Degut a això, dins la universitat, encara queda força feina per fer, i us posaré alguns exemples: cal sensibilitzar el professorat perquè incorporin la perspectiva de gènere a la docència (tant als materials, com als continguts, com a les metodologies), cal reduir la bretxa de gènere en la carrera acadèmica del professorat, cal augmentar la presència de dones entre les persones triades per als actes de reconeixement institucional (com ara els Doctorats Honoris Causa) i cal, finalment, treballar per prevenir i abordar els casos de violències masclistes que es puguin produir entre l’alumnat, el PAS i el professorat.

• D’altra banda, podem dir que hem guanyat batalles (dins l’àmbit universitari) en relació a les generacions precedents?

Ja ho crec. Per exemple, la incorporació de la perspectiva de gènere en les temàtiques que s’aborden des de l’àmbit de la recerca ja és un fet inqüestionable. A més, ara tenim plans d’igualtat, protocols d’actuació per als casos d’assetjament o bé unitats d’igualtat que vetllen per seguir avançant en aquests temes.

• A la Universitat de Vic, s’estudien les autores femenines? Les estudiants tenen referents en els àmbits professionals triats?

Com us comentava fa un moment, a la Universitat de Vic un dels temes pendents de desenvolupar és el de la incorporació de la perspectiva de gènere a la docència. Tot i que hi ha alguns graus i algun professorat més sensible a aquesta perspectiva que d’altres, cal dir que aquest és un tema en el que cal que treballem a fons. És una de les nostres assignatures pendents. Per aquesta raó tenim planificades formacions per al professorat, que pretenen la sensibilització en aquests temes, així com la redacció d’un projecte global per aconseguir recursos que ens financin les despeses que caldrà assumir.

• Quan parlem de feminisme, sovint tenim en ment a noies i dones. En el III pla d’igualtat aprovat recentment, hi ha alguna acció de sensibilització dirigida als joves i als homes? Quina?

Tens raó que quan parlem de feminisme el que es desitja és aconseguir que el 50% de la societat que correspon a les nenes i les dones passi a gaudir dels mateixos privilegis que compta l’altre meitat de la població. És a dir, es reclama igualtat i equitat. El que passa és que les persones que treballem en aquests temes som conscients que per assolir canvis significatius cal tenir aliances entre els nois i els homes. I aquests aliats hi són, i més que hi seran. Per aquesta raó, dins de les accions previstes en el III Pla d’igualtat recentment aprovat, durem a terme una formació adreçada al professorat sobre altres maneres d’entendre la masculinitat, degut a que fa temps que detectem resistències o indiferència per part de bona part dels nois respecte els temes d’igualtat de gènere

• Diries que els joves son receptius als canvis…que els prendran privilegis?

És evident que qualsevol pèrdua del que aparentment són privilegis (no tots ho són!) genera resistències. El repte per a les dones és demostrar que una societat més igualitària fa les persones més felices. El repte per als homes és atrevir-se a comprovar-ho en primera persona.

CONEIX L’ANNA EN UN FLASH:

• Una cançó: Alegria d’Antònia Font.
  • Un documental: El círculo a Movistar+ (interessant documental sobre altres masculinitats).
  • A la UVic et trobarem… al despatx E-102, on sempre em fan riure.
  • Desconnectes…anant a concerts.
  • El viatge/l’estada que més t’ha marcat: Tots els viatges al sud.