Infogràfic

Clica l’infogràfic per descarregar el fitxer (pdf)

En altres ocasions en aquest blog ja hem parlat de les plataformes tècniques disponibles per fer gravacions caseres. Ara complementem la informació anterior amb uns consells sobre escenografia: la disposició dels elements, el vestuari, la il·luminació, etc.

Per una òptima posada en escena, i especialment si gravem la sessió, cal vetllar per les condicions de la comunicació. Això implica necessàriament canviar la mentalitat analògica de les presentacions tradicionals i pensar en la plataforma que fem servir en línia, amb els avantatges que això comporta:
  • Agilitat i immediatesa
  • Frescor i entreteniment
  • Cal aprofitar l’experiència per formar-nos en els nous sistemes i llenguatges de la comunicació
  • Cada persona es pot connectar des del lloc que més li convingui (casa, treball…).
  • Cal ser puntual, evidentment, o fins i tot arribar amb antelació.
  • Cal tenir una bona connexió a internet (millor amb cable que amb wifi). En cas de connexió wifi, disposar d’una bona connexió, i desconnectar la resta de dispositius per poder disposar de tota l’amplada de banda. Podem fer un test de velocitat a www.testdevelocidad.es (es pot considerar una bona connexió aquella que superi els 30 Mb/s de baixada i sobretot de pujada).
Imatge
  • Col·locar-se en un espai el més ampli possible, amb llum natural -a poder ser-, evitant els contrallums, i el màxim allunyats de la paret de la nostra esquena (procurant crear efecte de fons darrere nostre).
  • Enquadrament. Com a les telenotícies. La càmera ha d’estar a l’altura dels nostres ulls i el cap a la part superior de la imatge (si cal, col·locant llibres sota de l’ordinador). Cal vetllar perquè la imatge estigui recta i estabilitzada. Si no comptem amb un trípode, i no fem servir la càmera integrada d’un ordinador portàtil, cal sostenir la càmera en un punt fix i estable.
  • Escenari. Un fons neutre és millor que un menjador o un espai de casa que no s’identifiqui amb un entorn d’estudi. S’ha de posar en relleu la persona, no l’escenari. Cal evitar tenir una finestra al darrere, ja que interferirà al fet que hi hagi canvis de llum i hi ha el risc que la cara de la persona estigui poc il·luminada.
  • Llum. Cal gravar, en la mesura que sigui possible, en un espai lluminós. El personatge principal ha d’estar il·luminat i, idealment, cal evitar qualsevol ombra forta o estranya. Per assegurar-nos que tenim la suficient llum es recomana engegar tots els llums disponibles i fer ús de les entrades de llum natural.
  • Dispositius. Millor connectar-se des d’un ordinador portàtil o de taula, per la seva estabilitat.Si no és possible, podem fer servir qualsevol càmera fotogràfica amb opció de gravar vídeo. Si no en disposem, un telèfon mòbil pot ser una opció. Si evitem la càmera frontal, millor, ja que la nostra imatge tindrà més qualitat.
  • Vestuari. És aconsellable poder distingir el personatge i el fons i per tant cal que el vestuari no sigui del mateix color del fons.
  • Actitud. Cal prestar atenció a la vocalització i el llenguatge no verbal, parlant d’una forma natural.
  • Cal mirar a la càmera durant les nostres intervencions (per què així mirem als ulls de les altres persones participants). Això no vol dir que no puguem consultar apunts i desviar la vista, però en les nostres intervencions s’hauria de mirar a càmera la majoria del temps.

Àudio

Cal tenir cura de l’àudio. El so no es pot sentir massa alt, massa baix o amb excessiu soroll. Una part de la qualitat sonora dependrà de l’equipament tècnic que tinguem, però cal parar calefaccions, aires condicionats, rentaplats o elements que provoquin soroll. També cal evitar també l’eco i la reverberació.

• Utilitzar auriculars amb micro per evitar escoltar so ambiental i acoblaments.
  • Prova de so. Cal fer sempre una prova de so, escoltar com ha quedat i valorar si podem fer quelcom més per millorar l’àudio perquè se senti tan nítid com sigui possible.
  • Dispositius. Les gravadores i micros de corbata són els dispositius ideals per aconseguir una bona qualitat d’àudio. Si no en disposem, podem provar de gravar amb el micròfon del nostre dispositiu mòbil.* Aquest hauria d’estar a una distància raonable perquè no sentim l’àudio ni massa alt ni massa baix, i amb el micròfon del mòbil encarat cap a nosaltres.
    *Això ens obligaria a fer una petita edició posterior del vídeo per combinar i sincronitzar l’àudio amb el vídeo. Un programa que permet fer això en línia és Kapwing: https://www.kapwing.com/resources/how-to-replace-the-soundtrack-of-a-video/.

Alguns enllaços amb consells per fer gravacions

Aquest article és una contribució de Ricard Parra i Meritxell Generó (UMEDIA).