(Article publicat originalment el maig de 2015, actualitzat el juny de 2022)
Aquesta qüestió és d’interès individual dels docents i general dels centres de formació perquè s’han d’establir prioritats i saber per on començar a l’hora de digitalitzar la docència. És un tema que hem abordat prèviament en aquest blog, per exemple, un bon exercici seria passar aquest Barem de les aules virtuals per comprovar que tens l’estructura adequada per a la impartició de la teva formació. (Demana el codi d’accés.) Aquest barem mostra una sèrie d’indicadors de qualitat digital. En aquesta entrada, proposem una sèrie de conceptes més genèrics, per ordre de importància. En conjunt, representen un repte mínim que haurien d’assolir totes les aules UVic-UCC, tant d’estudis presencials com d’estudis en línia. A la mesura que avancem en aquests aspectes, també haurem d’innovar metodològicament: la millora docent en base al recursos digitals és un gran canvi.
Aspecte general de l’aula
L’aula ha de mantenir un aspecte polit i ordenat, sense formats i colors improvisats. La pàgina principal de l’aula té la funció de ressenya i distribuïdor. També l’aula ha de reunir la condició d’integritat, o sigui, ha de ser completa, amb informació dels objectius, de la metodologia, del treball, dels continguts, del sistema d’avaluació i del calendari. Per assolir aquesta integritat, l’aula hauria d’incloure referències a les activitats no digitals que formen part del curs: per exemple, una presentació oral d’estudiants o unes pràctiques de laboratori.
Materials digitals
El primer repte és la digitalització dels continguts: enllaços, vídeos, imatges, multimèdia, documents de text (pdf o html), etc. Des del punt de vista de què hauríem d’evitar, podem fer menció del paper, dels llibres en paper, de les fotocòpies, de les transparències i diapositives no digitals. I de nou els materials de base han de ser complets. Us animem a fer ús de les plantilles de doucmets i presentacions que trobareu a Campus virtual > Inici > Comunitat > Suport a la Docència – UDUTE > Models de Documentació Didàctica. La UDUTE ha preparat el curs autoformatiu Ús de la imatge institucional de la UVic en la docència que t’explica com fer-les servir.
Totes les tasques
La tasca de Moodle és el que a la UVic-UCC antigament solíem anomenar “lliurament”. Totes les tasques haurien de ser d’entrega digital, sense necessitat d’imprimir res o fer servir canals paral·lels com ara el correu electrònic.
Activitats Moodle recomanades
Les activitats més emblemàtiques de Moodle, i de la majoria de plataformes d’estudis en línia, són quatre: els fòrums, les tasques, els qüestionaris i els wikis, en aquest ordre.
Fòrums
El professorat hauria de fer servir el Fòrum d’avisos (Tauler del professorat) i hauria de posar en marxa com a mínim un Fòrum general, on els/les estudiants poden participar lliurament. El professorat ha de saber estimular l’ús intencionat d’aquests fòrums. Els fòrums permeten que l’intercanvi entre professorat i estudiants, i entre iguals, tingui continuïtat fora de l’aula presencial. Fa que la comunitat d’aprenentatge s’estengui en el temps i superi la mera assistència a la classe presencial. Els fòrums amb una alta participació es converteixen en veritables FAQ del curs.
Tasques
Ja hem mencionat les tasques de Moodle. La gestió de tasques en línia té una funció més enllà de l’estalvi en paper i tinta. Moodle ens ofereix un veritable flux de treball que assegura un procés de caràcter professional, fins i tot en un àmbit formatiu. Quan fem referència a les tasques de Moodle, no obidem la importància de fer servir la retroacció. És molt important aquesta visió de la tasca com a espai d’intercanvi i retroacció entre professorat i alumnat.
Qüestionaris
Els qüestionaris de Moodle són autoavaluatius i molt configurables. Es poden fer servir per a avaluació final però també com a activitat formativa a final de cada tema, perquè l’estudiant pugui calibrar el seu propi rendiment.
Wikis
Els wikis de Moodle permeten la creació de documents HTML en col·laboració. El plantejament del wiki és delicat i els/les estudiants poden tenir moltes reticències a l’hora d’editar el treball dels companys/es però per fomentar l’aprenentatge social poden ser una eina molt interessant.
Ús del calendari
El calendari de Moodle marca per defecte totes les dates de venciment de les activitats. També podem afegir efemèrides manualment. El calendari s’ha de fer servir en lloc de (no pas en combinació amb) la documentació de dates en entorns estàtics (p.e. fitxers pdf).
Ús del qualificador
L’avaluació contínua pot fer-se realitat d’una manera semiautomàtica mitjançant l’aprofitament del qualificador de Moodle. El qualificador és complex però potent. Amb la configuració i ús del Qualificador, com amb les altres eines mencionades, us podem ajudar des de la Unitat de Docència Universitària i Docència Educativa, fins al límit de les nostres possibilitats. Podeu contactar-nos per URespon