Frau acadèmic als exàmens? La visió de DALL·E

Tens problemes a l’hora de crear unes proves finals segures i atractives?

Vols descobrir una alternativa fàcil i fiable?

Segueix llegint…

Els nostres temps de tecnologia omnipresent i intel·ligència artificial han posat de relleu la precarietat de les proves d’avaluació. Tots els sistemes impersonals i massificats es presten, en més o menys mesura, a la picaresca acadèmica. Sense cap mecanisme que ho impedeixi, l’estudiant pot substituir, total o parcialment, la seva autoria i identitat a les proves que organitzem. I si es tracta d’una prova d’avaluació final, podem estar davant d’un problema important.

Per aixo, al llarg dels últims anys s’han desenvolupat sistemes per aïllar i restringir el comportament de l’estudiant durant les proves: Safe Exam Browser, Offline Quiz, restriccions de temps i intents, la disponibilitat de qüestionaris (calendari), preguntes aleatòries, videovigilància, etc. I sistemes de detecció de possible plagi.

L’altra manera d’enfocar aquest problema és fugir de proves mecanitzades i tecnificades, tornant a proves més humanes, comunicatives, personals i dialogades. Moodle ens ofereix una configuració que ens permet combinar la restricció de temps, calendari i preguntes aleatòries amb la immediatesa comunicativa d’una gravació multimèdia. Aquestes opcions estan documentades a les ajudes de Moodle però sense cap rebombori (secció Response options de la pàgina Moodle sobre el tipus de pregunta de qüestionari Resposta oberta, en anglès)..

Recentment vaig tenir l’opció de presentar i demostrar aquesta configuració a la Primera Jornada RAMU (CINAIC), celebrada el passat 23 de maig a la Universidad Politécnica de Madrid.

Hem anomenat aquesta activitat GALT: són proves Moodle amb

• Gravació multimèdia
  • Aleatorietat
  • Límit de Temps

A la configuració del qüestionari establim les opcions de

• Duració màxima
  • Disponibilitat (calendari)
  • Pregunta aleatòria
  • Preparació d’un bon nombre de preguntes alternatives

A la configuración de la pregunta

• Cal fer servir preguntes del tipus Reposta oberta.
  • Perquè la persona avaluada pugui gravar la seva resposta, entre les opcions de “Format de resposta”, cal seleccionar “Editor HTML amb selector de fitxers”.

Avantatges GALT

• Autèntica, inclusiva, formativa i digital.
  • Robusta ante intentos fraudulentos.
  • Viable amb una instància Moodle estàndard.
  • Es pot augmentar la gravació màxima permesa (opcions d’administrador Moodle).

Inconvenients GALT

• Per defecte, només s’admeten gravacions de fins a 2 minuts.
  • S’arxiven els arxius multimèdia al servidor de Moodle.
  • La configuració del límit de temps només està disponible per al qüestionari en conjunt, no per a cada pregunta.
  • La tasca d’avaluació per part de l’equip docent és manual.

Amb tot, creiem que aquesta activitat GALT és una bona opció per millorar els processos d’avaluació a casa nostra.

Vídeo de demostració de l’activitat GALT

Per facilitar la comprensió d’aquesta activitat, hem gravat un vídeo de demostració.