L’aula virtual és l’espai de docència complementària on podem recollir tots els elements que conformen la nostra activitat docent. S’ha d’entendre com un espai de recollida d’informació, de lliurament de treballs, d’activitats en línia, de comunicació entre participants i l’equip docent, i d’avaluació. En la seva expressió mínima pot servir de suport documental acadèmic, de comunicació organitzativa, de gestió de lliurament de treballs, i gestió de notes. Si es vol, però, pot ser molt més, convertint-se en un veritable obrador comunitari, que complementa i enriqueix les activitats de sessió presencial de classe.

En aquest article, proposem una sèrie de conceptes genèrics. En conjunt, representen un repte mínim que haurien d’assolir totes les aules UVic-UCC, tant d’estudis presencials com d’estudis semipresencials o en línia. En la mesura que avancem en aquests aspectes, també haurem d’innovar metodològicament: la millora docent en base al recursos digitals és una oportunitat i un repte, per a docents i per a estudiants.

Per aquestes indicacions, ens hem basat en l’Autobarem de l’aula virtual per poder comprovar l’estructura adequada de l’aula per a la impartició de la docència. (Si vols fer servir l’autobarem, sol·licita un codi d’accés.) L’autobarem consisteix en una sèrie d’indicadors de qualitat, dividits en quatre àmbits:

  1. Presentació visual i orientacions generals
  2. Espais de comunicació i informació complementària
  3. Documents i activitats principals
  4. Factors de valor afegit

Presentació visual i orientacions generals

Una bona organització dels recursos i activitats de l’aula afavoreix l’aprenentatge del nostre estudiantat.

L’aula ha de mantenir un aspecte polit i ordenat, sense formats i colors improvisats. La pàgina principal de l’aula té la funció de ressenya i distribuïdor. També ha de ser completa, amb informació dels objectius, de la metodologia, del treball, dels continguts, del sistema d’avaluació i del calendari. Per assolir aquesta integritat, l’aula hauria d’incloure també referències a les activitats presencials que formen part del curs: per exemple, una presentació oral d’estudiants o unes pràctiques de laboratori.

Pel que fa a la compleció de l’aula, es poden amagar o posposar la publicació de les activitats i els documents que encara, per calendari, no són rellevants, però el marc general de l’assignatura i els primers continguts treballats (la Unitat 0, amb tots els seus apartats, i la Unitat 1) han de ser visibles des del primer dia del curs.

Les aules virtuals consten de zones ben diferenciades:

  • Part principal: La part central on es desenvolupen els continguts, dividida en seccions (temes o unitats).
  • Lateral esquerre: Menús amb accés al Campus Virtual, la llista de participants, qualificacions, fitxers, el Tauler i altres aules.
  • Lateral dret: Calendari i blocs de recursos (logo de la Facultat, enllaç a l’aula de titulació, dades de contacte del professorat,…)

Pel que fa a la distribució de la part Central de l’aula:

Unitat 0 de l’aula

Tota aula virtual hauria de comença amb una Unitat 0 d’espai inicial que inclogui la següent informació:

  • Un fòrum de notícies, predeterminat a les aules Moodle, per comentar les novetats, i en el que només intervé el professorat. (Per evitar la possibilitat de confusió, es recomana retitular aquest fòrum “Tauler del professorat”.)
  • També hi ha d’haver un fòrum general (social) per a l’intercanvi d’informacions generals, amb intervenció lliure d’estudiants i professorat.
  • Un vídeo (de 3 – 6 minuts) de presentació de l’assignatura i del professorat.
  • Enllaç a la secció corresponent de la Guia de l’estudiant, amb detalls de la metodologia emprada i el sistema d’avaluació.
  • Pla de Treball de l’assignatura. Una recomanació seria fer-lo sense dates precises (perquè farem servir el calendari de Moodle) però amb la concreció de la seqüència d’activitats, la seva càrrega aproximada, i els resultats d’aprenentatge associats.
  • Si escau, manuals d’ús d’eines i programes (Moodle, Audacity, programari específic de la assignatura, etc.).  
La resta d’unitats

Pel que fa a la resta d’unitats, normalment tenen una temporització tancada. Tanmateix el calendari de les activitats dins la unitat temàtica varia segons el ritme o les necessitats que hi puguin haver.

Si s’utilitza la configuració de l’aula per temes, per defecte es numeren 1 , 2 ,3,… Es recomana incloure un breu resum dels continguts o dels objectius d’aprenentatge de la unitat. Després del text inicial, apareixen els materials i les propostes d’activitat.

Si hi ha molts elements, serà preferible que els continguts es presentin de forma jeràrquica, no pas com una llista. Es pot amagar algun contingut provisionalment, si no volem que l’estudiantat avanci anticipadament. També es pot fer servir la disposició del curs Una secció per pàgina o el format de curs Mosaic (Activa edició de l’aula (roda dentada) > Edita paràmetres > Format de curs > Mosaics) per accentuar visualment la jerarquia de continguts de curs:

A cada secció podem crear subseccions visualment, fent ús del recurs Etiqueta (html).

Com a exemple d’un tema:

Espais de comunicació i informació complementària

Com hem comentat en l’apartat anterior, és important disposar d’espais de comunicació i interacció. L’espai ideal és a la Unitat 0 on hi haurà un Tauler de professorat i com a mínim un fòrum general. A més de configurar aquestes activitats Moodle, és convenient promoure el seu ús, fent servir el Tauler de professorat com a canal preferencial de comunicació de l’equip docent amb el grup, i fomentant l’ús del Fòrum general per l’estudiantat per resoldre qïestions acadèmiques d’interès de tot el grup. En tot cas, cal rebutjar el correu electrònic com a eina de comunicació grupal.

Els fòrums de Moodle són una de les eines de comunicació asincrònica més importants dins de l’entorn de Moodle. Són probablement l’activitat més emblemàtica de les plataformes aprenentatge. S’entenen com un espai on els participants poden publicar missatges o mantenir debats i, fins i tot, compartir arxius, enllaçar recursos web, etc. Podem configurar el nostre perfil per rebre les comunicacions dels fòrums subscrits per correu electrònic. I podem respondre al fòrum amb missatges des del mateix correu electrònic també.

Els fòrums tenen vocació de ser el principal canal de comunicació entre estudiants i docents, fora de les sessions de classe presencial. Es recomana fomentar el seu ús en lloc de la missatgeria emergent en pantalla i el correu electrònic.

Les avantatges de fer servir els fòrums per a la comunicació asincrònica i per confirmar missatges orals de classe és que la informació queda integrada a l’aula i és cercable, que vol dir que es pot recuperar fàcilment més endavant.

Consulta més detalls del Fòrum al wiki de recursos docents.

Documents i activitats principals

Els materials proporcionats pel professorat hauria de tenir un aspecte homogeni en totes les assignatures, seguint en la mesura del possible, les plantilles proporcionades per la UVic-UCC (models de documentació didàctica).

Les activitats principals de la plataforma són, sense dubte, el Fòrum, la Tasca, el Qüestionari i, en menys mesura, el Wiki. Ja hem mencionat el Fòrum. A continuació ressenyem les altres tres activitats.

Tasca

L’activitat Tasca de Moodle permet que un/a estudiant (o un grup) lliuri un treball per ser avaluat per l’equip docent. Consisteix en un flux de treball amb moltes opcions de configuració. Es poden trametre qualsevol contingut digital, com ara documents de processador de textos, arxius PDF, fulls de càlcul, imatges o clips d’àudio i vídeo. A més, la tasca pot requerir que els estudiants teclegin el text directament a l’editor de text a través de la tramesa en línia. També es pot fer servir sense cap lliurament, per exemple, per avaluar una activitat presencial, com ara una presentació oral a classe.

L’activitat Tasca genera un element de qualificació en el Qualificador que s’actualitza automàticament en posar la nota a la Tasca.

Consulta més detalls de les Tasques de Moodle al wiki de recursos docents.

Qüestionari

El Qüestionari de Moodle és una prova de preguntes i respostes, generalment amb avaluació automàtica. Permet crear preguntes de diferents tipus, com ara opció múltiple, aparellament, resposta breu, respostes numèriques, vertader/fals, etc. Es pot utilitzar per a l’avaluació tant formativa com sumativa, a les proves de classe o a proves finals.

Consulta més detalls dels Qüestionaris de Moodle a la nostra wiki de recursos docents.

Wiki

L’activitat Wiki de Moodle permet crear una col·lecció de pàgines web d’edició compartida. Els/les estudiants poden introduir text, imatges, enllaços,… Pot ser de col·laboració, on tothom té la possibilitat d’editar, o en grups petits, o individual, on cadascú té el seu propi wiki.

Els wikis inclouen un historial complet de versions: qui l’ha editat, quan, i què ha canviat.

Consulta més detalls dels Wikis de Moodle a la nostra wiki de recursos docents.

Factors de valor afegit

Evidentment una aula Moodle pot disposar de moltes més activitats i de molts tipus. Per a més informació sobre les possibilitats que tenim disponibles a la UVic, recomanem la consulta del wiki de recursos docents i del blog UDUTE. Si preparem activitats del tipus ja mencionades, estarem fent camí per aprofitar moltes de es oportunitats de la tecnologia educativa a la nostra docència. A més, cada activitat que creem serà fàcilment reutilitzable i reeditable en futurs cursos. Aquests altres recursos que no hem mencionat encara seran generalment factors de valor afegit, no pas imprescindibles però útils en molts casos.

Volem fer menció especial d’algunes activitats interactives que poden afegir interès i atractiu a la nostra docència.

Activitats H5P

Segons la Wikipedia,

H5P és un entorn de treball de creació de contingut interactiu i col·laboratiu. L’objectiu d’H5P és facilitar la creació, participació i reutilització de continguts interactius en HTML5. Permet crear una varietat de tipus de contingut per a diverses necessitats: vídeos interactius, presentacions interactives, qüestionaris, línies de temps interactives i més. H5P és una abreviatura de HTML5 Package. H5P està basat en Javascript, és lliure i de codi obert.

Les activitats H5P afegeixen interactivitat atractiva entre la persona usuària i el contingut a tot un seguit de recursos docents multimèdia  El sistema posa totes les eines necessàries en mans del professorat per crear ràpidament artefactes de qualitat professional sense la necessitat de gastar o saber programar. Moodle inclou una activitat H5P. També està disponible allà on hi ha l’editor de textos Atto de Moodle.

Consulta més detalls de H5P a la nostra wiki de recursos docents.

Wooclap

Wooclap és una plataforma d’interacció entre ponent i públic. Senzilla d’utilitzar, permet que el/la docent interactuï en temps real amb els participants durant una presentació, sigui presencial o bé en línia, a l’estil del que fan altres eines populars a la xarxa com ara Kahoot!, Quizizz, Quizlet i Mentimeter. Amb la seva configuració més senzilla el/la ponent pot projectar una pregunta a la pantalla i cada participant respon a a través d’un dispositiu mòbil o ordinador. L’eina processa els resultats que es poden mostrar en temps real a tot el grup.

Aquest tipus d’eina afegeix interès i valor a les explicacions magistrals de classe, ja que afegeix una dinàmica d’ntercanvi i conversa amb el grup, facilitant la participació de tothom.

Consulta més detalls de Wooclap a la nostra wiki de recursos docents.

Zoom

Zoom és la plataforma de videoconferència que a la UVic tenim integrada a les aules Moodle. Si només fem classes presencials, possiblement no tindrem necessitat d’aquest tipus d’eina, però avui dia és un complement imprescindible que ens pot ajudar en la creació de sessions extres, de tutories en línia, de reunions de treball, etc. Zoom és fàcil de fer servir i ofereix moltes opcions.

Consulta més detalls de Zoom a la nostra wiki de recursos docents.

El Qualificador de Moodle

Moodle inclou una eina potent de gestió de les notes de classe i de càlcul automàtic de les notes ponderades. Si fem servir aquesta eina, serà molt útil per a nosaltres i l’estudiantat per controlar el seu progrés al llarg del període de docència. La Nota final de l’assignatura s’exporta al sistema de gestió acadèmica UVic des de l’última columna de notes del Qualificador, que si més no haurem de fer servir.

Consulta més detalls del Qualificador de Moodle a la nostra wiki de recursos docents.

Aula de mostra

Hem creat una aula de mostra per si t’interessa veure l’aplicació dels cobsells que hem plantejat en aquest article. Si necessites més acompanyament, des de la UDUTE podem ajudar-te a configurar la teva aula seguint aquestes pautes i adaptant-la a les teves necessitats. Per demanar ajuda ens pots contactar via URespon.