Model ADDIE
Molts docents es troben actualment implicats en el procés de vertebrar la seva docència digitalment, com a complement a la seva docència presencial. Aquest canvi pot començar amb petites iniciatives pròpies per aprofitar algunes de les facilitats que ens proporciona Moodle, com ara l’intercanvi d’opinions en fòrums electrònics, i enriquir i diversificar les oportunitats d’aprenentatge i intercanvi entre estudiants. També ens podem trobar amb l’encàrrec de preparar una assignatura per oferir-la en format multimodal, és a dir, amb assistència reduïda dels estudiants a les classes presencials.
El procés serà semblant però si l’experiència ha d’incloure tota l’assignatura l’abast serà molt més gran. Si tindrem estudiants que segueixen els estudis en línia o venen poc a classe, la nostra preparació de la formació haurà de ser molt més exhaustiva. No es podrà deixar gairebé res a la improvisació d’últim moment.
Hi ha diversos models de disseny formatiu que ens poden resultar d’utilitat. Un dels més coneguts és ADDIE:
- Analysis
- Design
- Development
- Implementation
- Evaluation
Podem llegir més sobre ADDIE (en anglès) a la Wikipedia i cosultar aquesta infografia útil i elegant en català, publicada recentment per Remei Camps. Jo la tinc impresa i exposada al despatx!
