Manlleu va ser l’escenari, la setmana passada, de l’última trobada del projecte Erasmus+ *Speak up!*, que va reunir estudiants i professors d’Alemanya, Bèlgica, Eslovàquia i Suècia. Aquesta iniciativa, centrada en l’aprenentatge de llengües estrangeres i l’ús d’eines digitals, va oferir una programació rica en activitats organitzades per l’Institut Antoni Pous i el Museu del Ter.
Un dels moments destacats van ser els tres tallers sobre intel·ligència artificial (IA), conduïts per Richard Samson, director de la Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa (UDUTE) de la UVic-UCC. Dues d’aquestes sessions es van adreçar als alumnes i una al professorat, adaptant el contingut a les necessitats de cada grup.
Els tallers per a estudiants van incloure jocs interactius i reptes per resoldre amb l’ús de chatbots IA. Els participants havien de respondre diverses preguntes relacionades amb lèxic i gramàtica amb l’ajuda del ChatGPT o Gemini. Aquesta experiència pràctica va mostrar com l’IA pot actuar com un assistant personal, facilitant la resolució de dubtes lingüístics en temps real.
D’altra banda, al taller dirigit al professorat, es va il·lustrar els límits de l’IA amb aquest exemple d’al·lucinació del mateix ChatGPT.
L’exemple posa de manifest com aquestes eines, tot i el seu potencial, poden ser imprecises en determinats contextos. Per tant, cal ser conscients d’aquestes limitacions i de formar els estudiants per fer un ús responsable de l’IA.
Paral·lelament, l’alumnat va explorar el concepte d’identitat a través d’eines digitals i va visitar l’exposició “La casa dels tresors”, al Museu del Ter, així com diversos indrets culturals com Barcelona, Montserrat i Sitges. Aquestes activitats van permetre treballar aspectes tant lingüístics com culturals, enriquint l’experiència global del projecte.
Des de l’INS Antoni Pous, es valora molt positivament aquesta trobada, que ha posat en relleu el potencial de les eines digitals, com la IA, per transformar l’aprenentatge de llengües i promoure l’intercanvi cultural entre comunitats educatives d’arreu d’Europa.