Al llarg del curs acadèmic apareixen noves peticions de serveis virtuals docents que intentem des de la USD resoldre. Per sort nostra, l’univers Moodle és molt àgil i per molt que intentem proposar prestacions noves, sempre trobem que la funció desitjada ja existeix en algun programa complementari o ja s’ha demanat i figura al full de ruta de properes novetats.
Quan s’activa una millora dels serveis docents, aquestes millores hi són per a tothom, no només per a les persones que les han sol·licitades. Per això, pot ser que de cop i volta ens trobem amb noves opcions a Moodle, sense cap explicació.
A més d’aquestes millores demanades, hi ha d’altres que ens arriben de manera menys intencionada (per part nostra): les millores que s’inclouen amb la nova versió de Moodle que posem en marxa cada any.
És per això que hem escrit aquest article, per donar a conèixer les novetats que s’han introduït a les nostres aules virtuals com a resultat de l’actualització de programari i al llarg del curs acadèmic actual.
Com sempre, si individualment o en grup, cal aprofundir sobre qualsevol d’aquests temes, podem organitzar sessions d’assessorament a mida.
Editor de textos en línia
El nou editor és més elegant i funcional.

Visualització de Moodle en dispositius mòbils
Les pantalles de Moodle ja no s’hi veuen tan malament! (Però mira la següent millora també.)
Moodle Mobile
Moodle disposa d’un app àgil per a dispositius mòbils. Es pot descarregar en versions per als diferents sistemes operatius. No hi podem fer tot a l’app que podem fer a la pàgina web però… Déu n’hi do!

Annotació en línia de fitxers PDF
És una alternativa al sistema de comentaris de fitxer MS Word, especialment si disposem d’una pantalla tàctil per facilitar l’escriptura en pantalla.

Edició de l’aula virtual
Quan “activem l’edició” ja no tenim tants botons repartits per tota l’aula virtual. Les opcions d’edició ràpida es troben al menú deplegable “Edita” que figura al costat de cada recurs o activitat de l’aula.
Configuració a cada fòrum del resum de missatges
A través de la relació d’activitats de l’aula, al peu de la columna lateral de la dreta, podem gestionar aquest servei. Rebre un resum diari de missatges és una bona alternativa als dos extrems, de rebre cada missatge per separat (massa?) o no rebre res (massa poc?) al correu electrònic.

Avaluació avançada
Al diàleg de configuració de tasques tenim l’opció d’activar algun dels sistemes d’avaluació avançada, que inclou rúbriques d’avaluació, guies de qualificació i fluxes d’avaluació.

Tasques en grup
També podem configurar el lliurament de tasques en grups. La configuració de les tasques en grup és complicada i cal fer servir l’estructura d’aula “agrupaments”. Per a més detalls, contacta amb la USD.
Estudiants de prova
Per poder experimentar a l’aula, ens resulta imprescindible poder entrar-hi com a estudiant i fer les activitats proposades amb el perfil d’estudiant. Abans, això era impossible, però ja ho podem fer. Per disposar d’estudiants de prova a una aula, cal contactar amb la USD (usd@uvic.cat).
Cloze editor
La preparació de qüestionaris de tipus “omplir els forats” és feixuga a Moodle perquè no disposa de cap sistema visual integrat per facilitar la feina. Així hem de fer servir uns codis esotèrics o renunciar-nos del tot.
Doncs, ja no! La bona gent de la Universität Tübingen han desenvolupat un editor visual i han compartit el seu invent amb la comunitat. Aquesta eina ja està disponible a les nostres aules Moodle mitjançant un nou botó (interrogant sobre fons groc) de l’editor visual.

Rastreig de finalització / Seguiment de compleció
Aquesta opció s’ha de fer disponible a l’opció “Edita paràmetres” del curs. Un cop disponible, es pot configurar a cada activitat i recurs de l’aula, a través del nou bloc final “Compleció de l’activitat”.

Accés condicional
Ara podem restringir l’accés a una activitat o recurs en funció de l’assoliment de certes condicions prèvies. El bloc “Restriccions d’accés” és un dels últims paràmetres configurables de cada activitat i recurs a l’aula.

Agrupar aules
A aquestes alçades, tothom és conscient dels avantatges d’agrupar classes paral·leles en una sola aula virtual. D’aquesta manera podem reduir considerablement la nostra feina de preparació i manteniment d’aules, especialment si fem servir estructures complexes com qüestionaris.
Les aules Moodle es poden agrupar de diverses formes i en diversos moments de l’any acadèmic. Ara per ara, la manera més natural és a través del bloc lateral de Moodle “Petició d’aules virtuals”, actiu durant els mesos juliol i agost, i poblat inicialment amb la nostra docència segons les dedicacions laborals entrades al Programa de Gestió Universitària.
Metacursos
Si, al llarg de l’any acadèmic, necessitem alguna aula complementària amb els mateixos participants que una o més aules que ja tenim, es pot fer amb aquesta estructura “metacurs” de Moodle. Per fer això, cal tenir l’autorització del cap de estudis corresponent i gestionar la petició amb la Unitat de Suport a la Docència.
Incorporació de visitants, observadors, etc.
De vegades, volem incloure persones a l’aula virtual que no hi arriben automàticament. Seria el cas d’un docent invitat o un company/a de departament. O podria ser un estudiant Erasmus que vol provar la classe però encara no s’hi ha matriculat.
Si volem incloure entre els participants persones que no estan matriculades a l’assignatura, ja ho podem fer amb l’autorització del cap de estudis corresponent i gestionant la petició amb la Unitat de Suport a la Docència.
Nova versió de Moodle
De cara als propers mesos, veurem la posada en marxa d’una nova actualització de Moodle, probablement la versió 2.8, amb més possibilitats que entre tots i totes anirem descobrint.
Com veieu, amb la incorporació de Moodle a la UVic-UCC, hem pujat a un tren que no para!
