Aquesta entrada forma part d’un conjunt sobre els Qüestionaris de Moodle.

En aquesta entrada expliquem les nocions bàsiques de configuració dels qüestionaris.

Què es un qüestionari?

• És una forma útil per posar a prova o avaluar els coneixements dels / de les estudiants sobre un tema o camp d’estudi. Es pot utilitzar per a l’avaluació tant formativa com sumativa, a les proves de classe o proves finals.

Per què i com utilitzar-lo?

• Quan s’utilitza per a l’avaluació formativa o diagnòstica, es pot comprovar el nivell de coneixements de l’estudiant i identificar àrees de necessitat de millora.
  • Es pot automatitzar el procés de correcció en molts casos.
  • El professorat pot crear qüestionaris i proporcionar informació detallada per a cada pregunta per ajudar els / les estudiants a aprendre (a les proves de formació).
  • Els / les estudiants poden fer les proves i consultar els comentaris de cada pregunta (en proves de formació).
  • A les proves finals, en canvi, generalment només es permet un intent i sense cap feedback.

Abans de començar, cal tenir en consideració…

• Quins tipus de preguntes funcionaran millor?
  • Cal aplicar una penalització per a les respostes incorrectes?
  • Hauria de permetre múltiples intents? Amb quines restriccions?

Guia ràpida de creació d’un qüestionari

La creació d’un qüestionari a Moodle és una procés que es pot dividir en diferents parts.

• Crear (o importar) les preguntes al banc de preguntes de l’aula.
  • Afegir i configurar un qüestionari a l’aula.
  • Afegir al qüestionari les preguntes del banc de preguntes.

1. Creació de preguntes

• La creació de les preguntes és un procés a part que té lloc al Banc de preguntes de l’aula. S’hi accedeix des de la pàgina principal de l’aula, a partir de la icona de configuració i amb la selecció de l’opció “Més…”. Les opcions del banc de preguntes apareixen al final de la pàgina.
  • Hi ha molts tipus de pregunta. Aquesta és la llista actual a la UVic-UCC (aules acadèmiques):
    • All-or-Nothing Multiple Choice
    • Aparellament
    • Aparellament de respostes curtes aleatòries
    • Arrossegar i deixar anar dins d’un text
    • Arrossegar i deixar anar marcadors
    • Arrossegueu i deixeu anar sobre una imatge
    • Calculada
    • Calculada simple
    • Numèrica
    • Opció múltiple
    • Opció múltiple calculada
    • Pregunta de buits per emplenar
    • Resposta breu
    • Resposta oberta
    • Respostes incrustades (Cloze)
    • Seleccioneu les paraules que falten
    • Vertader/Fals
    • Descripció
  • Quins tipus de pregunta tenim disponibles depèn de la configuració general de la plataforma (Àrea TIC). Si detectem alguna mancança podem demanar l’activació d’un nova eina.
  • Per importar les preguntes podeu consultar els articles del blog de la USD Formato Aiken para crear rápidamente las preguntas de tipo test i Banc de preguntes.

2. Afegir i configurar un qüestionari a l’alua

• Activa edició.
  • A la secció on ha d’aparèixer el qüestionari, “Afegeix una activitat o recurs” i selecciona Qüestionari.
  • Dona el qüestionari un nom distintiu i curt.
  • Al camp de Descripció, explica clarament el que els / les estudiants han de fer, qualsevol requisit  previ, etc. S’ho poden afegir enllaços, multimèdia, etc.
  • Per a la temporització, es pot triar quan el qüestionari restarà disponible per als / a les estudiants. Quan s’estableix un límit de temps, Moodle pot tancar i enviar automàticament el qüestionari un cop transcorregut aquest temps.
  • Qualificació. La categoria de la nota, els intents permesos, el mètode de càlcul de la nota si més d’un intent es permet.
  • Disposició – Barrejar l’ordre de les preguntes pot ajudar a evitar la repetició, patrons previsibles i trampes de copiar. Podem triar que les preguntes es mostrin en l’ordre en què apareixen a la pantalla d’edició. Col·locar cada pregunta a una nova pàgina es recomana per als exàmens, perquè les respostes dels / de les estudiants es guardaran cada vegada que canvien de pàgina.
  • Comportament de la pregunta – Barrejar les respostes també pot servir per reduir les trampes a les proves finals. Es pot triar quin tipus d’informació (si n’hi ha) cal proporcionar als / a les estudiants. Per a les proves finals, la millor opció és la retroalimentació diferida.
  • Opcions de revisió. podem configurar quina informació es mostra i en quin moment. A les proves d’avaluació final, tot ha de sers sense marcar perquè els / les estudiants no puguin veure els seus intents o notes.
  • Restriccions addicionals en els intents. Per exemple una contrasenya.
  • Una vegada feta la configuració, cal guardar la feina.

3. Afegir al qüestionari les preguntes del banc de preguntes

• Quan el qüestionari ja està creat, cal que entrem clicant sobre del seu nom i seleccionem la icona de configuració que ens apareixerà a la part superior dreta. En el menú que s’obre, cal seleccionar Edita el qüestionari.
  • Es poden afegir preguntes del banc de preguntes i també es poden fer preguntes noves.

Trobareu informació més detallada a Sección 4.8 Cuestionario del Manual Moodle 3.5 para el professor, de a l’equip de suport docent de la Universidad Politècnica de Madrid.