De vegades ens demanen si es pot utilitzar Moodle per a temes de gestió. La resposta ha de ser “No”… i “Sí”.
“No”, perquè Moodle no és una eina professional de gestió de projectes i li falta molts recursos que són bàsics en aquest tipus de programari, com ara un gestor d’incidències, eines de control del calendari i de la feina feta, generació de diagrames GANTT, establiment de fites, generació d’informes, etc. A tall d’exemple, ni Moodle mateix utilitza Moodle, sense més, per gestionar el seu desenvolupament. Per tant, si el que es busca és això, Moodle no serà la solució adequada. Hi ha d’alternatives dignes i gratuïtes, com ara les versions reduïdes de Trello, Asana i Producteev.
Però, per a molts de nosaltres la familiaritat que ja tenim amb Moodle, i el fet que no som informàtics, pot ser un factor decisiu a l’hora de triar Moodle com a espai de col·laboració en projectes. Això, i la possible mancança d’altres eines de col·laboració al nostre abast. Per això, possiblement decidim fer servir Moodle com a eina de treball en equip. A l’hora de fer-ho, val la pena tenir en consideració una sèrie de recursos, activitats i opcions, que tractarem a continuació.
Format del “curs” i perfil dels participants
El format de curs més indicat és “Per temes”. Generalment, és aconsellable fixar com a “professor” només una o dues persones, que seran els responsables del bon funcionament, configuració i manteniment de l’aula. Els altres participants seran “estudiants”.
Grups
Si fan falta, es poden crear grups per treballar en equips de forma subdividida.
Calendari compartit
Es pot fer servir el calendari de l’aula per assenyalar les dates importants. Es pot sincronitzar aquest calendari amb un calendari extern, fins a cert punt.
Wikis
L’activitat wiki permet crear continguts conjuntament. És una digna alternativa a Google Docs.
Fòrums
El fòrum de Moodle és el lloc per excel·lencia per acumular la correspondència interna del projecte. Cal fer-ho servir en lloc del correu electrònic. Es pot configurar el perfil de cada usuari per rebre missatges de correu electrònic amb còpies dels missatges del fòrum.
Xat i missatgeria
Són dues formes d’interacció sincrònica, si els participants es troben connectats a la vegada.
Base de dades i glossari
Una base de dades de Moodle permet dissenyar, poblar, consultar i mostrar els registres d’una base de dades a mida.
Un glossari permet fer un procés semblant però en aquest cas amb registres de noms dos camps, d’un terme i de la seva definició, en format de diccionari.
Compartir recursos
És fàcil compartir recursos a Moodle. Actualment (novembre 2014) a la UVic-UCC tenim dues opcions principals:
- Definir una carpeta a Moodle i alterar els seus permisos perquè l’alumnat hi pugui carregar continguts.
- Configurar una carpeta externa amb edició compartida, a Google Drive o DropBox, per exemple, i publicar el seu enllaç a l’aula Moodle.