Aquest nou curs 2023-2024 , hi ha un canvi important a les nostres aules de docència. Hem passat de la versió 3.11 de Moodle a la versió 4.2 (de l’abril 2023).
El perquè del canvi
Al llarg dels darrers anys, pel que fa a tots els espais web en general, i per conseqüència, també de totes les plataformes educatives, hi hagut una tendència a millorar els espais web perquè siguin més atractius, intuïtius i fàcils de manejar. Aquesta orientació dóna més èmfasi a l’experiència d’usuari (també coneguuda per les seves sigles en anglès UX). La UX té en compte l’experiència general de l’usuari final: les seves percepcions, emocions i respostes a l’entorn digital. La facilitat d’ús i l’accesibilitat són trets fonamentals. I Moodle ha volgut seguir aquesta línia. D’aquesta manera, a la nova versió que estrenem la navegació és molt més amigable, a la vegada que la interfície és més neta i intuitiva.
La majoria d’universitats catalanes i espanyoles que utilitzen Moodle com a plataforma educativa passaran o han passat de versió en aquest curs 2023-2024. En primer moment, el nou aspecte de Moodle ens pot desorientar una mica, però les enquestes de satisfacció de persones d’altres centres valoren el canvi molt positivament. No és tan difícil adaptar-s’hi. Així som-hi!
Reptes
Com a docents, el principal repte serà el canvi de disposició de es pàgines d’entrada a la plataforma, dels menus i de la interfície en general. Les activitats i els recursos Moodle gairebé no canvien (per ara).
Què canvia
En aquest video Mary Cooch, Moodle Education Manager, parla de les principals novetats.
Moodle 4.0: Find your way around
(A YouTube podem activar els subtítols i fer servir subtítols traduïts.)
Els principals canvis són:
Accés a les aules virtuals
Accedim com sempre des del Campus Virtual > Aules.
Al menú superior, veurem quatre aparts:
Inici
Aquesta pàgina per defecte té un cercador d’aules i una llista de categories de curs.
Tauler
El Tauler de Moodle, que per defecte és la pàgina d’entrada a Moodle, ha evolucionat per brindar una interfície que permet visualitzar i administrar les tasques pendents. En trobaràs més informació al wiki de recursos docents.
Els meus cursos
Fins ara, dins del Tauler podíem veure la relació de les nostres aules. Ara la trobaràs dins d’aquest apartat. Es tracta d’una relació de les aules Moodle classificades per anys acadèmics. Es poden ordenar per nom de curs o per darrer accés i es poden presentar a mode de targetes o llista. Podem destacar o arxivar segons la nostra preferència.
Ajuda
Espai amb enllaços d’ajuda al professorat, a l’estudiant, el contacte amb l’Àrea de les TIC i informació de l’app Moodle Mobile.
A més de les pagines inicials, mencionem a continuació les altres novetats que volem destacar.
Noves icones de les activitats i els recursos de Moodle
Les noves icones d’activitat i recurs de Moodle 4 han estat codificades per colors que fan referència a la seva funció a l’aula:
- verd per a comunicació
- rosa per a avaluació
- taronja per a col·laboració
- blau per a contingut
- vermell per a administració
Llegeix més sobre les icones de les activitats i recursos de Moodle.
Reutilitzar continguts d’altres aules
Al menú d’aula trobem la pestanya Més > Reutilització del curs.
Si triem aquesta opció, veurem un desplegable amb aquestes opcions:
- Importar
Des de l’aula final podem sel·leccionar una aula d’orígen per agafar-ne els continguts. - Còpia de seguretat
Podem generar un arxiu comprimit per poder restaurar l’aula en una altra plataforma Moodle. - Restaurar
Si disposem d’un arxiu comprimit d’una aula Moodle el podem restaurar a l’aula destí.
Important! Si feu importació d’una aula que en origen té format mosaic i la de destí també la voleu en el mateix format, és important modificar el format de l’aula de temes a mosaic abans de fer la importació de continguts perquè ens mantingui el format de l’aula origen.
Edició massiva de recursos, activitats o seccions de l’aula
Amb la nova versió, es poden editar diversos elements de l’aula a la vegada. Es poden esborrar recursos i activitats, duplicar-los, moure’ls o canviar la seva disponibilitat.
També es poden gestionar les seccions (gestionar la disponibilitat, moure o eliminar-les). Aquesta nova funcionalitat és el resultat d’un projecte i el finançament de la Moodle Users Association, de la qual la UVic forma part.
Amb l’edició de l’aula activada (a dalt a la dreta), cal seleccionar “Edició en bloc”.
Ara podrem seleccionar les activitats, recursos o seccions que volem editar, moure, duplicar o eliminar des del menu inferior.
Si volem seleccionar tots els elements de l’aula, primer hem de marcar un perquè s’habiliti la opció “selecciona-ho tot”
Afegir activitats o recursos a qualsevol punt de l’aula
A les versions anteriors de Moodle, un element nou s’afegia al final de la secció i després s’havia de moure. Ara ja es pot col·locar un element nou a qualsevol lloc de l’aula.
Límit de temps a l’activitat Tasca
Podem habilitar un temps límit perquè l’estudiant lliuri la resposta, independentment del tipus (text en línia o tramesa de fitxers). En el moment que l’estudiant accedeix a la tasca, pot consultar els detalls de la mateixa i clicar el botó “Comença la tasca” per activar el cronòmetre de compte enrere. Aquesta opció s’habilita des dels Paràmetres de la tasca > Disponibilitat de la tasca > Límit de temps.
Missatgeria
Des de la pàgina d’enviament de tasques, podem enviar missatges a estudiants. D’aquesta manera, no cal anar a una altra secció per fer servir aquesta opció.
Novetats a l’activitat H5P
Ara ja podem editar des de la mateixa activitat H5P de l’aula, sense haver d’anar al Banc de contingut. A més, tenim les diferents opcions i informes, integrats dins del mateix nivell d’edició.
Millores al Llibre de qualificacions
S’han produït canvis a la vista individual: a la cerca per usuari / grup o element de qualificació. També trobem algunes millores dins de la Vista d’usuari: per exemple, podem col·lapsar les categories d’una forma més clara que en versions anteriors i accedir a un nou report de resum de qualificació. S’han ampliat les escales per defecte de qualificació (lletres de qualificació extra i augment del nombre d’elements a l’escala de qualificació). Trobaràs més informació en el wiki de recursos docents.
Millores al Banc de preguntes
A la nova versió de Moodle, hi ha diverses millores pel que fa al Banc de preguntes. Per exemple, ara podem editar el nom d’una pregunta des del propi banc de preguntes. A més, s’han afegit noves columnes: “Modificat per…” i “Últim usuari”, a la vegada que s’han millorat els informes personalitzats en relació a les preguntes.
Millores als informes
Aquesta versió de Moodle incorpora una nova pàgina de configuració d’informes personalitzats per extreure dades de la plataforma. Així, el professorat podrà generar informes personalitzats de seguiment de l’alumnat. Aquestes opcions estan en proves i esperem poder tenir-ho habilitat properament.
Millores UX a l’activitat Base de dades
L’activitat Base de dades de Moodle és una activitat més difícil de configurar i posar en marxa. Per aquest motiu, l’equip de Moodle ha millorat la configuració dels menús per fer-la molt més intuitiva. Entre altres apartats, s’ha millorat la pàgina de configuració de l’activitat i s’han afegit tres noves preconfiguracions d’activitat. Ara també es permet previsualitzar-la abans de fer-la disponible. I l’estat d’aprovació és clarament visible i fàcil de gestionar. Consulta més informació sobre l’activitat Base de dades.
Altres millores
- Fus horari al perfil d’usuari
- Forçar un idioma a nivell d’activitat
Altres ajudes web sobre Moodle 4
- New features (wiki de Moodle, en anglès)
- Playlist d’ajudes de Moodle (Moodle a YouTube, en anglès). Es poden activar els subtítols en altres llengües.
- Manual Moodle 4.1 para docentes. UPM
Esperem que us agradin aquests canvis, fruit de les peticions de la comunitat d’usuaris de Moodle. Per qualsevol dubte, contacta amb la UDUTE.