De cara al curs 2025-2026, hem fet una actualització de versió de Moodle a les nostres aules de docència. Hem passat de la versió 4.4 de Moodle a la versió 4.5 (d’octubre de 2024). Aquest fet comporta alguns canvis pel que fa a l’experiència d’usuari (UX). La UX té en compte l’experiència general de l’usuari final: les seves percepcions, emocions i respostes a l’entorn digital. La facilitat d’ús i l’accessibilitat són trets fonamentals. I Moodle continua en aquesta línia de canvi, iniciada amb la versió 4.0. S’intenta que cada vegada la navegació sigui més amigable, amb una interfície més neta i intuitiva.
Novetats
Subseccions
Ara es poden crear subseccions dins de les seccions del curs. Això permet estructurar millor el contingut, agrupant recursos i activitats de forma més intuïtiva per als estudiants. Com a resultat, la navegació és més senzilla i el global del curs es veu més clar i ordenat.
És important tenir en compte però, que només hi ha un nivell de subsecció, per tant no podem fer subseccions dins de subseccions.
Amb l’edició activada, la icona (+) , permet afegir activitats, recursos o subseccions en qualsevol lloc d’una secció. Apareix en situar el cursor sobre la zona entre dos elements. A més, podem moure tota una subsecció en bloc (i fer altres accions unificades).
Gravació de pantalla
Fins ara, podíem enregistrar àudio i vídeo des de l’editor TinyMCE. En aquesta versió trobem una nova funcionalitat que permet gravar la nostra pantalla. Aquesta funcionalitat està disponible per a tots els usuaris. Per tant, permet al professorat integrar petites gravacions de pantalla en els espais on fem servir l’editor de text i permet a l’alumnat fer el mateix.
Millores a l’activitat Tasca
Aquesta versió, incorpora algunes millores en relació al disseny de l’encapçalament i peu fix, facilitant l’accés a les accions principals sense haver de desplaçar-se. També s’incorporen alguns filtres i menús contextuals per gestionar els lliuraments, marcadors i participants amb més eficàcia. S’inclou una opció per autoritzar automàticament intents addicionals, afavorint el feedback continu.
Com a millores:
- Apareix un menú flotant a la part inferior de la pantalla que es mostra quan es marca un o diversos estudiants, i que permet realitzar accions en bloc. Les accions disponibles són: bloquejar, desbloquejar, descarregar, ampliar el termini i enviar un missatge.
- La resta de les accions es situen a la part superior de la taula.
- Es fixa la capçalera de la taula per facilitar el desplaçament vertical.
- Es pot realitzar desplaçament horitzontal des de qualsevol lloc, no cal baixar fins al final de la taula.
Reqüalificació de qüestionaris
Aquesta versió incorpora millores rellevants a l’activitat de Qüestionari. Ara és possible recalcular la qualificació de preguntes específiques dins d’un qüestionari sense modificar la resta de les respostes ja avaluades. Aquesta funcionalitat és especialment útil en situacions on es detecta un error en la configuració d’una pregunta, permetent corregir només els elements afectats sense necessitat de requalificar tot el qüestionari.
Notificacions millorades per als alumnes
Moodle 4.5 ha millorat les notificacions i recorda als estudiants les tasques pendents i els pròxims exàmens. Això els ajuda a utilitzar millor el seu temps i a complir els terminis.
Altres novetats
Integració de la IA
Moodle 4.5 introdueix noves funcionalitats d’IA pensades per personalitzar l’aprenentatge i facilitar la creació de continguts docents. A la UVic aquesta funcionalitat encara no està disponible. Consulta els detalls d’IA a Moodle 4.5 (YouTube, en anglès).
Altres ajudes sobre Moodle 4.5
- Nuevas características Moodle 4.5 (wiki de Moodle, en espanyol)
- Playlist d’ajudes de Moodle 4.5 (Moodle a YouTube, en anglès). Es poden activar els subtítols en altres llengües.
- Manual Moodle 4.5 (GATE-UPM)
Per qualsevol dubte, contacta amb la UDUTE.