Per què utilitzar l’avaluació entre iguals? Sense dubte, hi ha diverses raons per voler enriquir el procés de revisió de les activitats de treball en equip.
Assignar una única nota a un grup d’estudiants per a un projecte és injust. De vegades, els membres del grup es queixen perquè les seves contribucions no reben el crèdit que mereixen i els membres del grup que no van contribuir gaire reben les mateixes notes que els que van contribuir més. L’avaluació entre iguals permet posar de relleu les habilitats “suaus” que hauran de demostrar després de titular-se: lideratge, comunicació, redacció d’informes, presa de decisions, treball en equip, dates límit, etc. La revisió entre iguals fa que cada estudiant reflexioni i valori les seves pròpies capacitats, així com les dels altres membres de l’equip.
L’activitat Peerwork que tractem en aquest article és una còpia del sistema WebPA, un projecte creat a Loughborough University fa uns 20 anys per fer possible la moderació de la nota de membres del grup d’un treball lliurat en equip. Aquell projecte no ha tingut continuïtat però altres grups han creat noves versions del sistema. Peerwork és una, creada recentment com a plugin de Moodle per un equip de Coventry University. Felicitem el seu treball!
La idea del sistema WebPA, i de Peerwork, és que, mentre que l’equip docent assigna una mateixa nota a cada membre de l’equip d’estudiants, la seva nota individual final es veu modificada per l’avaluació entre iguals de cada grup.
Per demostrar el sistema, presentem a continuació un exemple treballat (basat en aquest text).
Exemple treballat
Es tracta d’un exemple senzill d’avaluació centrat en un únic grup que es puntua entre si amb un únic criteri.
Alícia | Bego | Clara | David | Eli | Total de punts donats | |
Alícia | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 14 |
Bego | 3 | 5 | 3 | 2 | 0 | 13 |
Clara | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 20 |
David | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 16 |
Eli | – | – | – | – | – | 0 |
Total de punts rebuts | 14 | 18 | 14 | 11 | 6 | 63 |
Les files són les notes donades i les columnes són les notes rebudes.
Bego rep la millor puntuació i Eli la pitjor. A més, Eli no va donar cap nota per avaluar els altres membres del grup.
Totals donats per cada estudiant
Són els punts de l’última columna.
Alícia: 14 punts; Bego: 13 punts; Clara: 20 punts; David: 16 punts; Eli: 0 punts
Si hi hagués més criteris es sumarien totes les puntuacions. En aquest cas, però, només hi ha un criteri, de manera que només hem de sumar un conjunt de puntuacions.
Normalització de les puntuacions donades
Quina fracció dels punts donats per cada estudiant van anar a cada membre del grup?
Alícia va atorgar un total de 14 punts (de manera que el seu “pastís” es va dividir en 14 parts).
A Alícia (a si mateixa): 4/14 = 0,2857; a Bego: 4/14 = 0,2857; a Clara: 3/14 = 0,2143; a David: 2/14 = 0,1429; a Eli: 1/14 = 0,0714. Fem quatre decimals perquè Peerwork fa servir quatre decimals als seus càlculs.
Aquestes són les fraccions que atorga Alícia a cada membre del grup. (Les fraccions sumen a 1.)
Aquest procés es repeteix per a tots els membres del grup.
Alícia | Bego | Clara | David | Eli | Total que dóna | |
Alícia | 4/14 = 0,2857 | 4/14 = 0,2857 | 3/14 = 0,2143 | 2/14 = 0,1429 | 1/14 = 0,0714 | 1 |
Bego | 3/13 = 0,2308 | 5/13 = 0,3846 | 3/13 = 0,2308 | 2/13 = 0,1538 | 0/13 = 0 | 1 |
Clara | 4/20 = 0,2 | 4/20 = 0,2 | 4/20 = 0,2 | 4/20 = 0,2 | 4/20 = 0,2 | 1 |
David | 3/16 = 0,1875 | 5/16 = 0,3125 | 4/16 = 0,25 | 3/16 = 0,1875 | 1/16 = 0,0625 | 1 |
Eli | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Total que rep | 0,9040 | 1,1828 | 0,8951 | 0,6842 | 0,3339 | 4 |
En aquest cas les notes estan distorsionades perquè Eli no va puntuar a ningú. Per compensar, multipliquem la notes rebudes per 5/4:
Alícia | Bego | Clara | David | Eli | ||
Total que rep | 0,904*1,25 = 1,1300 | 1,1828*1,25 = 1,4785 | 0,8951*1,25 = 1,1189 | 0,6842*1,25 = 0,8553 | 0,3339*1,25 = 0,4174 | ~5 |
Aquestes són les notes WebPA de cada estudiant.
Calculem la nota final de cada estudiant
Amb la puntuació WebPA, podem calcular la nota final de cada estudiant mitjançant la nota global del grup.
Suposem que l’equip docent ha puntuat la feina d’aquest grup amb un 80%. Sense el mecanisme de coavaluació de l’activitat Peerwork cada estudiant tindria la mateixa nota de 80%.
Si combinem la nota WebPA i la nota global de l’equip docent a cada estudiant, les notes finals seran:
Alícia: 1,13 x 80 = 90,40%
Bego: 1,4785 x 80 = 118,28% = 100% (no donem notes superiors al 100%)
Clara: 1,1189 x 80 = 89,51%
David: 0,8553 x 80 = 68,42%
Eli: 0,4174 x 80 = 33,39%
Aquestes ja podrien ser les notes finals de cada estudiant. Com es veu, tres estudiants van fer millor del que hauria suggerit la nota del grup, i dos estudiants van tenir una nota pitjor.
Ponderacions i sancions
Tot i això, podem decidir que l’aplicació de la ponderació a la totalitat de la nota de l’equip docent condueix a una dispersió excessiva de les notes, en aquest cas des del 33,39% d’Eli fins al 100% de Bego. El sistema WebPA ens ofereix dos paràmetres més per ajustar les notes finals.
Ponderació WebPA
El primer paràmetre és la ponderació Web PA. En lloc d’aplicar la ponderació a la totalitat de la nota del professorat, es pot decidir, per exemple, que només es ponderarà e 50%. Així cada estudiant rebrà 50% de la nota compartida (del professorat) i només es ponderarà l’atre 50%. En el cas de l’exemple que hem treballat a dalt, el nou càlcul de les notes finals seria:
Alícia = 40 + (1,13 x 40) = 85,20%
Bego: = 40 + (1,4785 x 40) = 99,14%
Clara: = 40 + (1,1189 x 40) = 84,76%
David: = 40 + (0,8553 x 40) = 74,21%
Eli: = 40 + (0,4174 x 40) = 56,70%
Com es veu, la difusió de les notes s’ha reduït considerablement. La Bego ja no té un 100% i la nota de l’Eli ha pujat des de 33,39% a 56,7%.
Sanció per incompliment
El segon paràmetre és la penalització per incompliment. Si un membre de l’equip no ha avaluat els altres, podem aplicar una penalització percentual de fins al 100% de la nota final.
Si fem servir una penalització del 10%, la majoria d’estudiants no es veurien afectats, però Eli, en el cas tractat, no va avaluar els altres membres de l’equip, de manera que rebria una penalització del 10%, i la seva nota final seria:
Eli = 56,7 – 10% = 51,03%
Demostració a Moodle
Per acabar de comprovar el funcionament de Peerwork, hem recreat aquest precís exemple treballat a l’aula Moodle Prova Peerwork de la plataforma Ubiqua. Si t’interessa inspeccionar aquesta aula, cal sol·licitar l’accés (http://bit.ly/uduteurespon).
Limitacions de l’activitat Peerwork
Peerwork no inclou totes les opcions de l’activitat Tasca de Moodle. Per exemple, cal que el grup que lliuri un fitxer. No hi ha opció de lliurament HTML. I no es pot fer servir una rúbrica integrada a l’avaluació del professorat.
Peerwork permet establir diversos criteris a la coavaluació de membres del grup de cada estudiant. Tot i així, per començar pot ser suficient treballar amb un sol criteri de Contribució.
Tot i les limitacions mencionades, Peerwork ens ofereix una alternativa interessant d’avaluació social. Cal provar aquesta activitat!