Enguany l’edició del Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia (FIET) s’ha organitzat des del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. S’ha centrat en la construcció del coneixement a l’era de la intel·ligència artificial (IA), posant el focus en les eines d’IA generativa.

La Unitat de Docència Universitària i Tecnologia Educativa hi hem presentat una comunicació sobre la nostra experiència en l’atenció personalitzada que duem a terme en l’àmbit de la utilització de tecnologia educativa.

Què és el FIET

El FIET és un espai de trobada en què figures de rellevància nacional i internacional relacionades amb l’aplicació de les tecnologies digitals a l’educació analitzen la situació actual i fan propostes conjuntes sobre el paper transformador d’un context digital orientat a les estratègies dels centres educatius.

Edició 2025

El FIET 2025 s’ha dut a terme a la UVic, en les instal·lacions de la Torre dels Frares, en una jornada intensa  que va començar amb el fòrum tècnic restringit als grups de recerca que formen part del consorci FIET. El fòrum públic, obert a la participació de tota la comunitat educativa, va començar amb la presentació institucional a càrrec de Josep Eladi Baños, rector, Mila Naranjo, degana de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, i Marta Marimon Martí, coordinadora de l’edició FIET 2025, tots ells de la UVic-UCC.

La conferència plenària L’aprenentatge en contextos digitals a partir de l’evidència va anar a càrrec d’Héctor Ruiz Martin, director de la International Science Teaching Foundation i va ser moderada per Miquel Àngel Prats, de Blanquerna-Universitat Ramon Llull.

Després de dinar es van dur a terme els espais de comunicacions, i es va acabar amb un fòrum d’experiències en el que es van presentar projectes d’innovació per a l’impuls digital dels centres educatius.

La participació de la UDUTE

L’Eulàlia Massana-Molera va presentar el treball Atenció personalitzada del professorat en la utilització de tecnologia educativa a la UVic-UCC, signada per tots els membres de la UDUTE. Amb aquesta comunicació vam poder explicar què fa la UDUTE i com organitza un dels seus pilars, que és l’atenció directa a la comunitat universitària, a través del sistema de tiquetatge URespon.

Es va abordar el nombre de sol·licituds fetes, de persones ateses segons el seu perfil i facultat, les temàtiques més demanades i el nivell de satisfacció del servei.

 

Us deixem amb la nostra reflexió final:

Històricament els docents universitaris, i altres membres de la comunitat universitària, no han gaudit, en general, de cap servei de suport i assessorament en l’àmbit de tecnologia educativa. El creixement en el nombre i la naturalesa de les eines disponibles desborda la capacitat d’autoformació de la gran majoria d’universitaris. Tot i  la disponibilitat de copiosa informació rellevant en línia i serveis de consulta general, com ara els xatbots d’intel·ligència artificial, l’atenció d’experts locals i disponible a través d’un servei com és l’URespon, en el moment de necessitat i amb disposició de resolució dels problemes, és un servei de valor afegit molt necessari i apreciat per la comunitat universitària, tal com evidencien les dades exposades en aquesta comunicació.

Totes les comunicacions es poden trobar al Llibre d’actes FIETxs2025. Construcció de coneixement a l’era de la Intel·ligència Artificial: usos educatius de les tecnologies digitals.