Aquest article forma part d’un conjunt d’entrades al blog sobre la plataforma de portafolis Mahara.

En aquesta entrada expliquem la plataforma de portafolis Mahara.

La UVic-UCC utilitza la plataforma de portafolis Mahara. Un portafolis és una plataforma on els/les estudiants poden enregistrar evidències d’aprenentatge al llarg de la vida, com ara assajos, obres d’art, reflexions, debats, o qualsevol altre cosa que realitzin i que pugui ser emmagatzemada en format digital. També proporciona mecanismes d’intercanvi i comentari perquè la gent pugui interactuar amb altres persones i crear les seves pròpies comunitats en línia.

Mahara disposa de blogs, una eina per confeccionar el currículum vitae, una integració amb Moodle i un entorn de treball on l’estudiant pot mostrar i gestionar els continguts creats de manera autònoma i flexible.

L’ús de portafolis com a eina complementària de la formacó universitària empodera l’estudiant al llarg dels seus estudis i facilita el seguiment competencial i els projectes longitudinals i transversals. Es poden crear portafolis de desenvolupament professional, basats en competències, pòsters o respostes a una tasca assignada o diaris de reflexió personal.

Destaquem les següents oportunitats que ens ofereix el portafolis:

  • L’equip de gestió pot desenvolupar i compartir plantilles per ajudar a l’estudiant a començar a construir els seus portafolis. L’estudiant pot prendre més control a mesura que s’acostumi a aquesta forma de treballar.
  • Els grups es poden utilitzar per proporcionar un espai on tothom, estudiants i personal, es comuniqui, comparteixi i aporti comentaris.
  • Es pot animar a l’estudiant a mostrar evidències d’aprenentatge al llarg d’un programa d’estudis i pot configurar l’accés de públics diferents.
  • Es pot animar a l’estudiant a publicar un portafolis després d’una tasca d’aprenentatge important, per tenir en ment el que el mercat laboral estaria buscant d’una persona graduada en aquesta matèria.

Accedir a la plataforma

Per accedir al portafolis Mahara ho podem fer a través de la icona del portafolis Mahara del campus virtual o de l’adreça https://portafolis.uvic.cat/.

Si ho fem a través de l’adreça https://portafolis.uvic.cat/, una vegada a dins ens haurem d’identificar. En el cas de ser membres de la UVic-UCC clicarem a “UVic-UCC login” (1) que trobarem a la part superior dreta de la pantalla on haurem d’iniciar sessió amb les credencials del campus virtual. En cas de ser membres externs a la institució clicarem “External login” (2) i ens registrarem a la plataforma seleccionant “Register”. Això només ho haurem de fer la primera vegada, un cop donats d’alta a Mahara clicarem “External login” i entrarem l’usuari i contrasenya que haguem definit.

Crear una pàgina o col.lecció

Per crear una pàgina seleccionem la icona “Big Mac” i desplegem el menú “Create” on podrem escollir el tipus de contingut que volem crear.

Pàgines i col·leccions. Les pàgines (o col·leccions de pàgines) són els únics continguts (contenidors) que podem compartir amb terceres persones. Hi podem incloure, entre d’altres, fitxers, textos, descripcions, entrades del diari personal, fitxers de video o àudio. Una col·lecció és un conjunt de pàgines que estan vinculades entre elles i tenen els mateixos permisos d’accés. Es poden crear tantes col·leccions com es vulgui però una pàgina només pot aparèixer a una col·lecció.

Crear una pàgina. En aquest apartat indicarem el títol i la descripció de la pàgina. També podem configurar les opcions avançades i “Skin”‘ (aparença) d’aquesta pàgina.

Un cop guardada la configuració podem anar construint la disposició de la pàgina, afegint nou contingut i arrossegant el contingut per canviar-lo de lloc i de mida . Per fer-ho i veure quin aspecte tindrà utilitzarem la botonera lateral dreta que veiem a continuació. Aquest menú serà comú a la resta de pàgines que fem dins la plataforma.

  1. Afegir nous blocs: amb aquesta opció podem afegir nou contingut en format de bloc a la nostra Consola (el botó de posició és orientatiu ja que després podrem moure el bloc de contingut, redimensionar-lo i arrossegar-lo on vulguem a la pàgina). Si seleccionem Afegeix ens demana que indiquem el títol del bloc i quin tipus de contingut volem seleccionar: arxius, imatges, vídeos, diaris, contingut general, informació personal, contingut extern… Afegim com a exemple la configuració del bloc de Text. Caldrà que posem un títol (1) en cas de considerar-ho oportú també ho podem deixar en blanc. En cas que vulguem crear les pàgines com a plantilla, podem afegir a les instruccions (2) els continguts mínims que ha de tenir. El contingut del bloc l’hem d’afegir a “Block content”. Tenim la possibilitat de crear un bloc i deixar-lo com a esborrany (3) si modifiquem l’opció a “Sí”, això implica que si compartim la pàgina no podran veure el contingut que estem treballant. Podem afegir etiquetes per facilitar les cerques dins el nostre portafolis (4) i podem definir si el contingut el volem retràctil o visible (5).
  2. Configuració.Amb aquesta opció podem editar l’aparença (Skin) de la pàgina i definir la configuració. Per continuar editant la pàgina clicarem la icona del llapis que apareix en el menú lateral dret.
  3. Mostra la pàgina. Podem previsualitzar la pàgina (sense incloure les eines d’edició).
  4. Comparteix. Per compartir la pàgina del portafolis amb altres persones.
  5. Torna a pàgines i col·leccions. Per sortir de la pàgina i anar a l’apartat de les nostres pàgines i col.leccions, que és l’aparador de totes les nostres creacions d’aquest tipus.

Quan compartim una pàgina o col.lecció amb terceres persones, per defecte tenim habilitada l’opció de permetre els comentaris a la pàgina (per modificar aquesta opció ho podem fer dins de les opcions avançades de compartició). L’opció d’afegir comentaris apareix a sota el contingut de la pàgina (creat afegint els blocs) i serveix com a diàleg entre estudiant i tutor o entre estudiants en cas d’una pàgina col.laborativa.

  1. Redactar el comentari.
  2. Valoració: podem puntuar el comentari de l’1 al 5.
  3. Fer que el comentari sigui públic: quan afegim un comentari, la configuració “Sí” està activada de manera predeterminada. Cal canviar-ho a “No” si no volem que tothom que tingui accés a aquesta pàgina vegi els comentaris fets per altres persones.
  4. Adjuntar un arxiu

Mahara pot ser una mica laberíntic. Cal experimentar i si ens perdem, després de fer qualsevol acció, podem clicar sobre la icona superior de cartera i el text “Portafolis de la UVic-UCC” per tornar a la pàgina principal.

Crear una col·lecció. Indiquem el títol i la descripció de la col·lecció. Podem afegir també una etiqueta identificativa i una imatge. Un cop creada només caldrà que afegim les pàgines dins la col·lecció i establim l’ordre en què es mostraran a la navegació. Cal tenir en compte que quan afegim una pàgina a la col·lecció els permisos d’accés de la pàgina s’assignaran a la col·lecció completa.

 

Fitxers

La secció de fitxers és un repositori de carpetes i fitxers que utilitzarem en el portafolis (amb límit actual de 200 MB). Tots els fitxers que vulguem incloure en algun bloc, primer els hem d’afegir a través d’aquesta opció. Podem seleccionar en un sol pas un o més fitxers per pujar a la plataforma.

Per conèixer l’espai d’emmagatzematge que ens queda disponible podem consultar el bloc lateral dret “Quota”.

Diaris

Aquí podem crear els diaris. Ens mostrarà els diaris publicats i els no publicats (i per tan no visibles per a altres persones en una pàgina).

Notes

Les “Notes” són fragments de text que hem afegit a les nostres pàgines i que podem reutilitzar sense necessitat de copiar tota la pàgina.

Plans

En aquesta secció podem afegir plans (llistat de tasques o activitats) personals i de grup, i configurar plantilles de tasques. Podem associar una plantilla amb les instruccions d’una tasca perquè els membres del grup puguin copiar-la als seus portafolis i tinguin un punt de partida.

Résumé

En aquesta secció podem crear el Currículum Vitae i la carta de motivació en línia. Per fer-ho caldrà que omplim els diferents apartats de la pàgina:

Aparença (skin)

La configuració de l’aparença ens permet establir colors, tipus de lletra, imatges de fons, etc. de les nostres pàgines. Amb aquests recursos podem crear pàgines distinctives i elegants. Tenim 3 opcions per configurar l’aparença del nostre portafolis:

  1. Aparences públiques disponibles. Podem filtrar i escollir l’opció d’aparences públiques disponibles per utilitzar les aparences creades per altres usuaris. En aquest cas caldrà que les afegim a la llista de preferides seleccionant, amb la icona del cor, l’aparença que volem afegir a la nostra pàgina. D’aquesta manera, quan creem una pàgina, a l’apartat “Skin”, la tindrem disponible per poder-la utilitzar.
  2. Crea aparença: Podem personalitzar l’aparença de la nostra pàgina i del text afegint fons, imatges, canviant el color, tipus i mida de la lletra o afegint l’aparença en format CSS, entre d’altres.
  3. Clicant els tres punts suspensius tindrem l’opció d’importar / exportar una aparença: podem importar aparences des d’altres llocs de Mahara o exportar les nostres per compartir amb altres usuaris.

Etiquetes

Podem afegir etiquetes als blocs que afegim a les pàgines per facilitar les cerques dins el nostre portafolis. En aquesta secció podem consultar el que hem etiquetat.

Consola i configuració del perfil

Podem personalitzar la manera de mostrar els nostres recursos i informacions dissenyant la disposició de la pàgina de la Consola. Aquesta és la pàgina d’inici del Mahara. Per fer-ho seleccionarem el botó “Edita”, que hem destacat a la imatge següent:

Podem anar construint la disposició d’aquesta pàgina, i de totes les altres pàgines nostres, fent servir les diverses eines d’edició per arrossegar el contingut actual, canviar-lo de lloc o afegir nous continguts. Per fer-ho utilitzarem el menú lateral dret que ja hem explicat a la configuració de la pàgina.

També és recomanable configurar el nostre perfil a la plataforma. Per fer-ho, cal anar al menú superior dret de la pàgina i clicar la fletxa del menú desplegable que apareix al costat de la foto d’usuari.

  1. Perfil. En aquesta secció podem configurar la informació personal i de contacte (interessos, aficions, objectius). Posteriorment podem fer que aquesta informació aparegui en altres pàgines públiques. (de vegades s’anomenen “vistes”.)
  2. Fotos de perfil. Aquí és on podem canviar la foto del nostre perfil. Podem pujar fins a 5 imatges a la plataforma i la que marquem amb l’opció “Default” és la que ens apareixerà al costat del nostre nom en la plataforma. Les altres fotos de perfil poden ser útils per incloure a les pàgines que creem. Per defecte trobarem precarregada la foto de perfil del campus virtual.
  3. Preferències de configuració. Ens permet configurar les opcions generals del compte. En cas de ser membres externs a la institució podem gestionar el canvi de contrasenya aquí. També podem establir les nostres preferències de llengua i altres opcions que ens han deixat de lliure configuració del compte.
  4. Sortida. Utilitzem aquesta opció per sortir de la plataforma.

Per saber-ne més

Consulta l’ajuda de Mahara (en anglès) per saber més de totes les possibilitats