És probable que hagis sentit a parlar de la Ciència Oberta per fer el coneixement més eficient, democràtic, transparent i assequible per a tothom, i en la mateix línia, dels beneficis dels Recursos Educatius Oberts per a l’ensenyament i l’aprenentatge.

Els Recursos Educatius en Obert (en anglès OER) fan referència a qualsevol material d’aprenentatge o d’ensenyament que es troba en domini públic o que s’ha creat sota una llicència oberta. Permeten l’accés sense cost, el seu ús, adaptació i distribució amb molt poques (o sense) restriccions. Poden ser objectes digitals d’aprenentatge, cursos complets o altres materials per a la docència, aprenentatge i recerca.

En aquest article et presentem la Guía de Recursos Educativos Abiertos: Kit de REA, un recurs d’informació que proporciona eines de suport al professorat i al personal de biblioteques per crear, reutilitzar i compartir Recursos Educatius en Obert (en endavant REO).

Consta de 8 mòduls temàtics:

• Sobre els REO: Presenta una descripció general de què són, per què són importants per a l’educació superior i com iniciar-s’hi.
  • Docència: Ajuda a aplicar bones pràctiques obertes a la docència i aprenentatge. El mòdul explica que a través de les llicències obertes, els REO ofereixen possibilitats per a noves pràctiques d’ensenyament i aprenentatge més col·laboratives perquè els materials es poden usar, adaptar i compartir a dins i entre comunitats d’aprenentatge. També proporciona idees i exemples i suggereix formes en què els educadors poden treballar amb el personal de biblioteca per promoure l’ensenyament obert.
  • Curació: Inclou informació per ajudar a trobar, avaluar, adaptar i compartir REO per complir amb els resultats i objectius d’aprenentatge. També exemplifica com descriure’ls i organitzar-los per facilitar el seu descobriment per part de futurs usuaris.
  • Creació: Ofereix informació i consells pràctics per ajudar al professorat a crear nous REO reutilitzables, que es puguin compartir i també a adaptar-los per a l’ensenyament i l’aprenentatge.
  • Llicències: Descriu el pas de l’autor tradicional a les llicències en obert i explica com aplicar aquestes llicències en els treballs que creïs, adaptis i comparteixis.
  • Col·laboració: Com fomentar la col·laboració i intercanvi de REO entre professorat, alumnat i personal de suport (biblioteca, suport a la docència…) a través d’exemples de REO col·laboratius. Suggereix models per iniciar-s’hi, com ara la revisió de llibres de text publicats sota una llicència oberta, que també és una forma de col·laborar en el desenvolupament dels REO.
  • Defensa: Informa sobre el valor dels REO, per tal d’influir en les decisions que afectaran a la transformació de l’educació.
  • Sostenibilitat: Dona eines i consells sobre les prioritats clau de la sostenibilitat; des de polítiques específiques, formes de finançar projectes de REO a les universitats, l’elaboració d’una política d’educació oberta, fins al disseny i planificació d’activitats formatives sobre l’ús i implementació de REO.

Aquesta guia sobre què són, com es creen i comparteixen els REO, és una traducció al espanyol elaborada pel Grup de Treball de Repositoris de REBIUN (Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles) basant-se en l’OER Toolkit, de College Libraries Ontario (CLO), Ontario Colleges Library Service (OCLS) i l’Institute for the Study of Knowledge Management in Education (ISKME).

En poques paraules: tot el que és de fàcil accés no és de lliure reutilització. Aquesta guia t’explica el que cal saber sobre els Recursos Educatius Oberts i en cas de dubte en el seu ús o al llarg del procés de creació pots demanar ajuda a la Biblioteca. REO és un recurs però també és un moviment educatiu, actualment més desenvolupat a Estats Units i Canadà, però amb el temps segurament serà important al nostre context més proper també.