A continuació republiquem, en versió reeditada, un article antic d’aquest mateix blog.
Hi ha diferents maneres d’avaluar els fòrums. A les versions més recents de Moodle es pot avaluar un Fòrum com a professorat, donant una nota i feeedback a cada estudiant en funció de totes les seves aportacions a un Fòrum. Ho expliquem a l’article Avaluar un fòrum de Moodle.
Una alternativa és configurar un mecanisme d’avaluació social del fòrum entre els mateixos participants de l’aula. Aquí normalment no és el professorat que puntuï la totalitat de participació de cada alumne. És cada participant que puntuï els missatges de tots els companys. És un procés semblant a un “M’agrada” de Facebook o YouTube. Així l’alumnat es puntua entre sí, fent una avaluació entre iguals. La idea és que els propis companys avaluïn els missatges dels companys de classe. Aquesta puntuació pot fer servir diferents escales (Apte/No apte, puntuació de 0 a 5, 0 a 100) i podem definir com volem que se’ns mostrin aquestes puntuacions a la vista del Qualificador (Mitjana de qualificacions, Nombre de qualificacions, Qualificació màxima, Qualificació mínima o Suma de qualificacions).
Per donar d’alta un fòrum amb aquesta funcionalitat d’avaluació social, donarem d’alta el fòrum, activant l’edició de la nostra aula i afegint l’activitat. Seguidament indicarem els paràmetres del fòrum. A l’apartat Paràmetres del fòrum indicarem a l’apartat Puntuacions els paràmetres que volem (escales i resultat final).
Al Qualificador la puntuació del fòrum hi serà com a element de qualificació. A mida que es vagin fent les interaccions al fòrum, apareixeran les notes en aquesta columna i s’anirà modificant sempre que la resta d’alumnes vagin puntuant. Per aquest motiu, és aconsellable delimitar el període de puntuació del fòrum (a la imatge anterior, definint una data d’inici i una data final). Si no indiquem res, la puntuació restarà oberta i, per tant, l’alumnat podrà anar puntuant de manera indefinida, sempre que tingui accés a l’aula.
Per tal que funcioni aquest sistema d’avaluació cal que els / les estudiants disposin d’uns permisos extres. Mary Cooch explica aquesta configuració especial de permisos en aquest vídeo: