Aquesta pàgina es basa, en gran mesura, en la traducció d’una pagina d’ajuda de la University of Massachusetts Amherst.

Continguts: Grups – Fòrum – Wiki – Xats i conferències webBase de dadesGlossariTaller

La interacció dels estudiants és una de les fortaleses de Moodle. L’equip docent pot utilitzar fàcilment les activitats de Moodle per oferir continguts i avaluar l’aprenentatge, però Moodle també dóna suport a activitats i col·laboracions dirigides pels estudiants, especialment en combinació amb l’ús de grups. En aquest document es detallen algunes estratègies i idees per proporcionar espais col·laboratius perquè els grups treballin conjuntament.

També en aquest document fem referència a eines web semblants a les activitats de Moodle. De vegades, aquestes eines externes són molt vistoses, però tenen la gran desavantatge de no disposar d’integració amb l’aula Moodle, amb la conseqüent falta de privacitat i manca de registre controlat intern de la feina feta.

Grups

L’ús de grups en Moodle ens permet afegir una dinàmica addicional a les activitats interactives: donar als grups d’estudiants un espai privat o compartit per debatre i col·laborar. Depenent dels objectius que tingui una activitat, podem establir de quina manera es poden publicar els missatges dels grups.

Moodle té tres modes de grup que podem seleccionar quan afegim una activitat nova.

  • Sense grups: tots els estudiants de la classe participen en una activitat sense cap restricció.
  • Grups visibles: els estudiants es classifiquen en grups i poden interactuar amb els membres del mateix grup i poden llegir, però no interactuar amb altres grups.
  • Grups separats: els estudiants es classifiquen en grups i poden interactuar al seu grup, però no poden veure les activitats d’altres grups.

Per als tipus de projectes col·lectius que descrivim a continuació, s’utilitzaran grups separats. També podem utilitzar grups visibles quan volem que els grups d’estudiants puguin llegir el que fan els altres grups. Sempre podem canviar el mode de grup, de manera que canviar de grups separats a visibles seria ideal quan tinguem grups que treballen en un projecte durant el semestre, i després volem publicar el seu treball davant tota la classe.

Creació de grups

A l’hora de crear grups, hi ha diferents opcions. Qui tria els membres? El nombre de participants ha de ser precís? els participants han de compartir aspectes o han de ser diferents. Per explorar la varietat d’opcions, consulta 30 ways to arrange students for group work (en anglès). Moodle ens proporciona eines per crear grups de forma aleatòria i ràpida (en anglès). Si, en canvi, podem deixar que l’estudiantat proposi els grups, disposem de l’activitat Moodle Autoselecció de grup, al qual:

  • Els/les estudiants poden crear grups, establint una descripció i una contrasenya, si escau.
  • Els/les estudiants poden seleccionar i unir-se a grups.
  • L’equip docent pot exportar una llista de grups.

Fòrums

Un fòrum pot contribuir a l’èxit de la comunicació i la construcció de la comunitat en un entorn en línia. Si bé podem utilitzar fòrums per a molts propòsits innovadors en entorns educatius, és important tenir en compte que els fòrums d’ensenyar (compartir contingut) i els fòrums d’interacció dels estudiants (crear contingut) requereixen estratègies diferents.

Els fòrums són molt adequats per fomentar que els estudiants es comuniquin entre ells/elles, així com per a la creació de continguts. Els estudiants poden participar en debats amb diferents temes, compartir fitxers, col·laborar i explorar temes i escriure en equip. Hi ha cinc tipus de fòrum integrats a Moodle, alguns d’els quals són més adequats per compartir i avaluar continguts, mentre que altres funcionen millor per a la col·laboració.

Fòrums útils per compartir i avaluar contingut:

  • Un debat únic
  • Cada persona envia un debat
  • Fòrum de preguntes i respostes

Fòrums útils per a la interacció i la col·laboració dels estudiants:

  • Fòrum estàndard d’ús general
  • Fòrum estàndard en format de blog

Ús dels fòrums per a debats grupals

Un fòrum és un entorn idoni per a col·lectius que col·laboren i creen contingut juntament mitjançant els debats grupals, publicant fitxers i responent. Segons els nostres objectius d’aprenentatge, és possible que vulguem crear una activitat més estructurada (configurant el tema i / o controlar com la gent contribueix) o deixar les coses més obertes perquè els estudiants puguin fer-s’en càrrec. El tipus de fòrum més obert és el Fòrum estàndard d’ús general. Aquest tipus de fòrum és útil quan vulguem que els grups tinguin un espai per planificar projectes, fer una pluja d’idees o compartir comentaris.

Per configurar un fòrum de debat en grup:

  • Afegim una activitat de Fòrum amb la configuració següent:
    Tipus de fòrum: Fòrum estàndard d’ús general
    Mode grupal: Grups separats (per donar privadesa als grups i evitar confusions)
    Assignar a l’agrupament: Opcional, però molt aconsellable si tenim previst utilitzar diverses configuracions de grups al llarg del curs

Ús d’un fòrum com a blog grupal

Els fòrums també es poden adaptar per emular la funció dels blogs on els estudiants poden fer publicacions que s’ordenen cronològicament. Aquest format és més adequat si els membres del grup contribueixen de forma periòdica, invitant comentaris de la resta del grup. Aquesta és també una manera excel·lent perquè els grups documentin el seu aprenentatge al llarg del curs.

Per configurar un fòrum de blogs de grups:

  • Afegim una activitat del Fòrum al curs amb la configuració següent:
    Tipus de fòrum: Fòrum estàndard en format de blog
    Mode grupal: Els grups visibles promouen l’intercanvi entre grups, però els grups separats també són apropiats.
    Assignar a l’agrupament: Només és necessari si tenim pensat utilitzar diversos conjunts de grups al llarg del curs.

Ús d’un fòrum com a espai de reflexió personal / diari

Cal dir que aquesta proposta d’activitat és individual, però es planteja com una activitat de pensament-conversa i, en tot cas, el redactat resta visible a l’equip docent. Per tant, l’hem inclòs aquí. La preparació de l’activitat implica crear grups monopersonals, un per estudiant.

Per configurar un fòrum de diari personal:

  • Afegim una activitat del Fòrum al curs amb la configuració següent:
    Tipus de fòrum: Fòrum estàndard en format de blog
    Mode grupal: Els grups separats asseguren la privacitat. Cada grup tindrà un sol estudiant.
    Assignar a l’agrupament: Només és necessari si tenim pensat utilitzar diversos conjunts de grups al llarg del curs.

Fòrums a la web

Els fòrums són molt populars a la web. Pensem en WhatsApp, Slack, Facebook, Instagram, … Tenen tant èxit que probablement l’estudiantat crearà un grup o diversos grups de WhatsApp, als quals -sense supervisió de l’equip docent- la interacció serà rica i diversa.

El gran inconvenient d’aquests entorn, però, com ja hem comentat, és que no tenen cap integració amb la plataforma Moodle, i per tant les interaccions resten invisibles al procés formal d’aprenentatge. En tot cas, cal fomentar l’ús dels fums de Moodle perquè, amb les seves limitacions, representen la manera més inclusiva de treballar i interactuar a l’aula. A més, si instal·lem l’app Moodle Mobile, tindrem els fòrums del nostre interès sempre molt a mà.

Wikis

Una pàgina wiki és una pàgina web que tots els usuaris de la classe poden crear conjuntament, directament al navegador, sense necessitat de conèixer HTML. Un wiki comença amb una primera pàgina. Cada autor pot afegir altres pàgines al wiki simplement creant un enllaç a una pàgina que encara no existeix. Pot ser útil pensar en la portada d’un wiki com una taula de continguts estructurada. De fet, un wiki està organitzat pels seus enllaços.

A Moodle, els wikis poden ser una eina poderosa per al treball col·laboratiu. Tota la classe pot editar un document conjuntament, creant un producte de classe. Els grups també poden tenir un espai wiki per col·laborar, o cada estudiant pot tenir la seva pròpia wiki i treballar-hi, amb consells de l’equip docent i els companys de classe.

Un wiki és un mètode eficient, fàcil i popular per crear en grup contingut a la web. Normalment no hi ha cap editor central d’un wiki, cap persona que tingui spervisió per sobre dels altres. Al seu lloc, el grup s’autogestiona, editant i desenvolupant el seu propi contingut. El consens sorgeix del treball de moltes persones en grup.

Per configurar i assignar un wiki a grups:

  • Afegim una activitat Wiki al curs amb les configuracions següents:
    Mode Wiki: wiki col·laborativa.
    Mode grupal: grups separats (per donar privadesa als grups i evitar confusions).
    Assignar a l’agrupament: Només és necessari si tenim pensat utilitzar diversos conjunts de grups al llarg del curs.

Ens pot interessar un wiki per redactar:

  • Ponències grupals o guies d’estudi
  • Treball de planificació o agenda de reunions
  • Col·laboració per crear un llibre en línia
  • Narrativa col·laborativa o poesia, on cada participant escriu una línia o vers
  • Espais personals o grupals per a apunts de classe o diferents versions d’un document

Per obtenir més informació sobre com utilitzar una Wiki com a gestor de projectes o per a la gestió de projectes en grup, consulta les millors pràctiques recomanades per a Wikis a Moodle (en anglès).

Wikis a la web

Fins recentment Wikispaces ha sigut una eina molt popular, però en breu deixarà de prestar servei. (Aquest fet demostra el risc de fer servei eines externes.) Unes bones alternatives serien Wikidot, PBWorks, Microsoft OneDrive, Etherpad LiteGoogle Docs. Aquests dos últims tenen una prestació especialment interessant: poder escriure diferents persones al mateix document a la vegada (live document).

També existeixen diverses eines multimèdia de taulers compartits: Padlet, Mentimeter (orientat a les presentacions interactives). Aquestes eines tenen moltes possibilitats, que cal provar.

Xats i reunions en línia

Mentre que una activitat del fòrum o wiki permet als estudiants fer contribucions sempre que vulguin, el xat és més útil quan volem que els/les estudiants es comuniquin entre ells/elles alhora. Quan un membre del curs es connecta al xat, el bloc d’activitats recents mostrarà que la sala de xat està en ús, i s’anima a altres estudiants a unir-se.

Els xats també treballen conjuntament amb els modes de grup. És a dir, podem crear sales de xat per a grups per realitzar reunions en línia. Un avantatge afegit dels xats és que Moodle manté un registre en línia del que passa a la sala de xat, fins i tot si els/les estudiants no hi són exactament al mateix temps. Això significa que si un grup celebra una reunió a la sala de xat, Moodle en manté una transcripció. Tot l’estudiantat pot accedir als registres de xats obrint la sala de xat i fent clic a Visualitza les sessions de xat anteriors.

Per configurar un xat per a grups:

  • Afegim una activitat de xat al curs amb la configuració següent:
    Desa les sessions anteriors: mai no suprimir el missatge (per defecte).
    Tothom pot veure les sessions anteriors: sí.
    Mode grupal: grups separats (per donar privadesa als grups).

L’activitat xat, potser, té poc recorregut en un entorn de classes presencials, però es pot fer servir, per exemple per vertebrar tutories de grup en línia.

Més interessant pot resultar una eina de conferència web. A la UVic-UCC,a Moodle tenim integrat BigBlueButton.

Xats i reunions en línia a la web

Pel que fa al servei de xat, Facebook Messenger, Telegram i WhatsApp són molt populars. Per organitzar reunions, podem recórrer a Skype, Google Hangouts, Zoom, Appear.in, i diverses altres eines. Les eines de reunió en línia són un sector que experimenta un desenvolupament ràpid. Per tant, d’aquí pocs mesos pot haver variat la situació força.

Base de dades

L’ activitat de la base de dades de Moodle és una col·lecció d’informació estructurada i cercable que permet que l’estudiantat i l’equip docent crein, mostrin i facin cerques a un banc de registres. El format i l’estructura d’aquestes entrades és pràcticament il·limitada, incloent-hi imatges, fitxers, URL, números i text.

La base de dades es considera una activitat avançada, per la complexitat de configuració que implica. És una activitat que es presta a gran varietat de tasques, com ara recollir i compartir informació, facilitar als estudiants un conjunt de dades per treballar, presentar informació estructurada als estudiants per a comentaris.

Si només necessitem un conjunt de termes i definicions, serà millor l’activitat glossari (a continuació).

Bases de dades a la web

Les bases de dades poden tenir orientacions diferents en funció del seu propòsit, per gestionar dades o gestionar tasques.. Si hem de treballar amb dades estructurades i volem explorar les alternatives, recomanem provar Airtable, Google Drive – Fulls, Trello, Zenkit.

Glossari

L’ activitat Glossari permet als usuaris crear una llista de definicions, com un diccionari, que els participants del curs poden cercar o navegar. L’equip docent pot permetre que els/les estudiants hi poden afegir noves entrades.

(No sabem d’eines semblants a la web.)

Taller

Pròpiament dit, el Taller (Workshop) de Moodle és més aviat una eina de coavaluació (no pas de col·laboració directa).

L’activitat Taller permet la recollida, revisió i avaluació entre iguals del treball dels/les estudiants. Els/les estudiants avaluen les comunicacions dels seus companys mitjançant un formulari d’avaluació de diversos criteris (normalment una rúbrica). Tant l’assignació de presentacions com el formulari d’avaluació són configurats per l’equip docent a l’apartat de configuració del Taller.

Els tallers es componen de diverses fases, que s’executen segons la configuració establerta per l’equip docent.

  1. Configuració
  2. lliurament del treball
  3. Avaluació (per iguals)
  4. Avaluació de la qualificació
  5. Tancament

Per obtenir més informació sobre la creació d’un taller, consulta Informació sobre l’activitat del taller a Moodle (en anglès).

Tasques en grup

Les versions més recents de Moodle permeten el lliurament de tasques en grup. El problema d’aquesta activitat és que, per sí sol, no permet observar la contribució individual dels diversos membres de l’equip. Per tant, es recomana estructurar una activitat d’aquest tipus en tres tempos:

  1. Proposta de tasca com a tema de Fòrum (grups separats). Els membres de cada grup han de proposar idees per a la seva resposta d’equip.
  2. Preparació de l’esborrany de resposta com a activitat de Wiki (grups separats). Els membres del grup han d’editar i conjuntar les seves idees per crear una resposta d’equip.
  3. Lliurament en grup de la resposta definitiva, en una activitat de Tasca.

Epíleg

De cara al futur, apareixeran noves formes de fomentar la col·laboració a l’aula Moodle. Una opció que ja explorem és la creació de preguntes de qüestionari de part dels/de les estudiants. També existeixen opcions de valoració entre iguals que no hem comentat aquí. Per exemple, es poden configurar els fòrums per deixar que l’estudiantat puntuï les contribucions d’altres membres de la classe, i fer que aquests valoracions socials contribueixin a la nota total de l’assignatura. També es pot gestionar l’aula per donar privilegis de docent a estudiants en certes activitats. per exemple, fer que unes estudiants tinguin permisos de moderació (professorat) a un fòrum determinat.

Sigui com sigui, una característica de totes les opcions que hem mencionat és la importància de deixar constància (normalment escrita) de la feina feta o el pensament de cadascú en cada moment. Sense aquests registres d’activitat, no hi haurà evidències de la feina feta i del protagonisme de cada participant. És clau capturar l’acte de participar, interactuar i aprendre, més enllà la resposta final. Les aules Moodle tenen vocació de convertir-se en veritables laboratoris d’aprenentatge, però només si l’equip docent sap aprofitar les seves oportunitats.

És un treball en progrés. Som-hi!