El panorama de la formació va canviant vertiginosament cada dia que passa. En els darrers temps, a la UVic-UCC estem experimentant (individualment o col·lectivament) amb eines i funcionalitats que ens permeten augmentar la interactivitat a les activitats formatives:

• interacció social entre estudiants i professorat
    • en directe (en línia o a classe)
    • en diferit (de forma asíncrona)
  • interacció individual entre cada estudiant i la plataforma d’aprenentatge, generalment durant sessions de treball autònom

En aquesta entrada aportem la nostra visió dels usos que tenen H5P, Wooclap, Kahoot i els Qüestionaris de Moodle, ja que són les eines interactives de pregunta-resposta més utilitzades a la nostra comunitat.

H5P

Ús principal

Interacció individual amb la plataforma durant sessions de treall autònom

Descripció

H5P és un sistema de codi lliure de més 40 activitats predissenyades que ens permet afegir interactivitat atractiva a tot un seguit de recursos docents de multimèdia: imatges, vídeos, textos, etc.

El professorat prepara el material i, des de la mateixa aula Moodle, l’estudiant entra en aquest contingut i hi interactua. A la UVic-UCC tenim un grup d’interès que es reuneix periòdicament per compartir dubtes i aprenentatges sobre aquesta eina. Si t’interessa formar-ne part, escriu-nos a udute@uvic.cat.

H5P a Moodle

Té una molt bona integració amb Moodle, de manera que a través del Banc de continguts d’una aula se’n pot fer l’edició completa i es pot incloure com a contingut a qualsevol caixa de text de l’editor ATTO (etiquetes, descripcions d’activitat, missatges de fòrum, entre d’altres). També es pot incloure com a activitat Moodle, generant un element de qualificació amb els resultats de les interaccions dels estudiants. Algunes activitats H5P registren resultats on es poden revisar cada intent de l’estudiant (qui ha fet què) dins de l’activitat Moodle.

Recomanació

El recomanem com a contingut interactiu formatiu que els estudiants fan servir pel seu aprenentatge asíncron i com activitat avaluativa formativa.

Per a més informació, consulta l’entrada sobre H5P del wiki de Recursos docents de la UVic-UCC.

Wooclap

Ús principal

Wooclap és una eina de d’interacció amb un públic presencial (a classe) i el seu objectiu és reduir la monotonia d’una presentacio magistral, afegint-hi elements de diàleg de grup.

Descripció

Wooclap és una plataforma que ens permet interactuar en temps real amb l’estudiantat durant la classe (presencial o en línia). Es basa en esdeveniments que es poden incloure com a interaccions en una presentació de diapositives, per exemple. Quan la persona presentant engega una interacció, el públic assistent respon a través d’una URL, normalment amb dispositiu mòbil. Els resultats es poden compartir en temps real o no.

Durant el primer semestre del curs 2021-2022 a la UVic-UCC estem fent una prova pilot per valorar la possibilitat d’adquirir-ne una llicència campus. Si t’interessa formar-ne part, escriu-nos a udute@uvic.cat.

Wooclap a Moodle

Wooclap s’utilitza des de la seva plataforma web de forma integrada com a activitat Moodle, o des d’una diapositiva document de MS PowerPoint, entre d’altres. Prl que fa a l’exportació de resultats, si es fa servir des del web Wooclap, es poden descarregar els resultats en fitxer de full de càlcul. Si s’utilitza l’activitat Wooclap de Moodle, es pot sincronitzar amb un element de qualificació en el llibre de qualificacions de l’aula.

Recomanació

Recomanem aquesta eina per incentivar la participació i interacció en sessions presencials, tot i que també es pot fer servir asíncronament.

Wooclap ofereixen al seu web molt material d’ajuda.

Kahoot

Ús principal

Kahoot! és una plataforma que té diverses opcions gamificades, la més coneguda de les quals té forma de qüestionari sincrònic en format competitiu.

Descripció

El professorat prepara preguntes de resposta ràpida que projecta a l’aula i l’estudiantat respon a través del seu dispositiu mòbil, sumant punts. El resultat final es mostra en un podi amb els 3 guanyadors. A la UVic-UCC actualment no disposem de llicència campus de Kahoot! però es pot utilitzar la versió gratuïta, a criteri de cada docent.

Kahoot! a Moodle

No hi ha integració amb Moodle a la UVic-UCC. Tanmateix es poden descarregar els resultats anònims en un full de càlcul.

Recomanació

Recomanem Kahoot! per repassar continguts amb estudiants de manera participativa (i competitiva). Entre pregunta i pregunta, el professorat pot fer èmfasi en els continguts a partir de les respostes rebudes.

Qüestionaris de Moodle

Ús principal

El Qüestionari és una de es activitats distintives de Moodle que l’estudiant pot realitzar individualment amb el seu dispositiu. És una eina robusta i potent de proves en línia, que també es pot fer servir a classe, amb dispositius mòbils també.

Descripció

El Qüestionari de Moodle és una forma útil per posar a prova o avaluar els coneixements de l’estudiantat.

És una gran eina d’avaluació per totes les funcionalitats que té: elaboració de diferents preguntes que es poden incloure en més d’un qüestionari amb puntuació específica per cada possible resposta, temporització, intents i excepcions, inclusió de preguntes aleatòries, avaluació de preguntes obertes, requalificació, opcions de visualització i revisió, entre d’altres. El qüestionari genera un element de qualificació automàtic en el llibre de qualificacions i es gestiona com qualsevol altra activitat de Moodle.

Recomanació

El recomanem per a l’avaluació inicial, formativa i sumativa. Per a la formació formativa és bo incloure-hi continguts de feedback específic amb capacitat de convertir l’activitat en una oportunitat d’aprenentatge. Per a més informació, consulta l’entrada sobre qüestionaris del wiki de Recursos docents de la UVic-UCC.