
Elena Molina a les VIII Jornades FOLTE celebrades a la Universidad de Valladolid.
Fa un any, em vaig incorporar al Grup de Treball de Formació Online i Tecnologies Educatives (FOLTE), com a membre de la UDUTE i en representació de la nostra Universitat. Aquest grup, promogut per la Conferencia de Rectores y Rectoras de las Universidades Españolas (CRUE), té tres objectius principals:
- Facilitar el desenvolupament sostenible dels serveis TIC de suport a la docència de les universitats espanyoles, fomentant la interoperabilitat, la col·laboració interinstitucional i la compartició de procediments i bones pràctiques.
- Conèixer l’estat d’implementació de les Tecnologies de Suport a la Docència a les universitats espanyoles, per mantenir-ne un mapa informatiu actualitzat.
- Avaluar les noves Tecnologies Educatives emergents i realitzar propostes obertes per aplicar-les en entorns educatius, facilitant la transferència del coneixement necessària a les nostres institucions per a la millora de la qualitat del nostre sistema educatiu.
Durant tot l’any fan diferents activitats, entre d’altres, enquestes i webinars, i un cop a l’any es reuneixen presencialment a una Universitat membre per tal de posar en comú el treball de tot l’any i compartir experiències. Els dies 3 i 4 de juliol de 2025 va tenir lloc a la Universidad de Valladolid (UVa) les VIII Jornades FOLTE, sota el títol: Repensando la evaluación en la era digital: retos y oportunidades en educación superior.
Dins d’un programa força intens i interessant, es van tractar temes relacionats amb la docència i tecnologia, des de diferents punts de vista. Entre d’altres, com avaluem en temps de la Intel·ligència Artificial (IA), i com l’ús de la IA s’ha convertit en un aspecte que afecta tot el procés d’ensenyament i aprenentatge. S’hi ha abordat des de la generació automatitzada de continguts fins al suport en la creació d’avaluacions i l’anàlisi educativa, així com la integració de plataformes i eines col·laboratives per potenciar l’aprenentatge actiu. A la vegada, hem debatut l’ètica, el valor afegit i els reptes que planteja aquesta tecnologia i com facilitar la implicació de l’estudiantat.
La Jornada va servir per fomentar el treball col·laboratiu entre les universitats participants i per fer xarxa. En conjunt, vam veure que, a grans trets, tots tenim els mateixos reptes i que entre tots podem compartir experiències i accions de millora.
Des d’aquí volem agrair al grup FOLTE i a la Universitat de Valladolid la seva gran acollida!