L’activitat Glossari de Moodle permet al professorat i a l’estudiantat crear un diccionari de termes associats a l’assignatura. Aquests termes o entrades poden ser avaluats per tots els participants, i ser enllaçats cada cop que apareixen a l’aula de l’assignatura. Es pot utilitzar per a la definició de mots especialitzats, llistat de fórmules matemàtiques, acrònims, preguntes freqüents…

En aquest article trobarem informació sobre:

Configuració de l’activitat glossari

Per crear el glossari activem l’edició de l’aula i dins la secció on volem l’activitat seleccionem “Afegeix una activitat o un recurs” i escollim “Glossari”. Un cop creada s’obra la pantalla de configuració de l’activitat.

A l’apartat de Paràmetres generals configurem el nom del glossari (1), la descripció de l’activitat (2) i escollim si la volem mostrar a la descripció de la pàgina del curs o no. També definim si es tracta d’un glossari principal o secundari (3).

El glossari principal es nodreix d’aquells termes que considerem més importants inclosos en els glossaris secundaris, cal tenir en compte que només pot haver-hi un glossari principal per curs. Es poden crear tants glossaris secundaris com necessitem.

 

A l’apartat d’Entrades configurem si les entrades dels alumnes han de ser aprovades pel professorat abans que la resta pugui veure-les (1), si l’alumnat pot editar sempre les seves entrades o només les poden editar durant un període de temps configurable (2) o si donem la possibilitat d’afegir una entrada nova per a un terme que ja existeix al glossari (3).També podem donar l’opció als alumnes d’afegir comentaris a les entrades (4) o  permetre que es creïn enllaços automàtics a les entrades del glossari sempre que apareguin les paraules o frases del concepte en qualsevol part de l’aula (5).

 

A l’apartat d’Aparença configurem la manera com es mostra cada entrada dins del glossari (1), el format de visualització d’aprovació (2), el nombre de definicions o entrades que es mostren per pàgina (3), si volem cercar termes per les lletres de l’abecedari (4) o si volem habilitar un enllaç per mostrar tot el diccionari (5). Si activem l’enllaç “Especial” (6) podem cercar caràcters especials dins el glossari (ex. @, €, #, etc.) i si ho habilitem podem visualitzar una aparença adequada per a la seva impressió (7).

Les opcions del format de visualització són les següents:

  • Complet amb autor: similar als fòrums, mostrant la informació de l’autor de l’entrada.
  • Complet sense autor: igual que l’anterior sense mostrar la informació de l’autor.
  • Continu sense autor: les entrades apareixen una després de l’altra.
  • Enciclopèdia: similar a la primera opció però es mostren les imatges adjuntes a la mateixa definició.
  • Llista d’entrades: només es mostren els títols de les entrades separades.
  • PMF (FAQ): el concepte es mostra com una pregunta i la definició com la resposta.
  • Simple, tipus diccionari: com un diccionari convencional, es mostren les entrades separades, sense indicar l’autor i els fitxers adjunts apareixen com a enllaços.

 

A l’apartat de Puntuacions configurem com es combinen les qualificacions per obtenir la nota que es visualitza en el llibre de qualificacions de l’aula (2): sense qualificació, mitjana de qualificacions, nombre de qualificacions, qualificació màxima, qualificació mínima o suma de qualificacions. També podem definir el tipus d’escala de qualificació que s’aplica per avaluar l’entrada (3): cap, escala (caldrà especificar el tipus d’escala que volem aplicar) o puntuació (caldrà indicar el valor màxim). Podem restringir la qualificació a les entrades fetes en una franja de dates que especifiquem. La confuguració de la ategoria de qualificació (4) i la qualificació per aprovar (5) són les mateixes que es poden aplicar a altres activitats de Moodle.

Un cop guardada l’activitat ens mostrarà els rols dins de Moodle que tenen permisos per qualificar (1).

 

La configuració dels apartats Paràmetres comuns de mòduls, Restriccions d’accés, Compleció de l’activitat i Etiquetes són les mateixes que es poden aplicar per cada activitat de Moodle. Per defecte no cal configurar res.

Un cop guardats els canvis ens apareix la nova activitat a l’aula.

L’estudiantat pot visualitzar les entrades del professorat o de la resta de participants. Per afegir una nova entrada només cal seleccionar “Afegir entrada”.

El professorat pot consultar les entrades, afegir-ne de noves i validar les entrades dels estudiants que estiguin pendents d’aprovació. També pot editar les entrades en qualsevol moment, qualificar-les (si s’ha configurat la qualificació en crear el glossari), eliminar-les, exportar-les al glossari principal de l’assignatura o comentar-les.

Rols amb permís per qualificar

Podem modificar els permisos de l’activitat glossari i permetre que els estudiants qualifiquin altres estudiants. Per fer-ho, entrem dins l’activitat glossari, cliquem la roda dentada i seleccionem Permisos.

En aquest cas ens interessa redefinir el rol de l’estudiant, per tan el seleccionem del desplegable.

Un cop localitzat el permís que es vol modificar, seleccionem permet.

Bloc lateral “Entrada de glossari aleatòria”

El bloc d’entrada del glossari aleatòria mostra una entrada del glossari de l’aula que pot ser seleccionada a l’atzar (o en un ordre especificat) i actualitzada periòdicament. Podem configurar el bloc per seleccionar quin glossari s’utilitza i com es seleccionen les entrades.

Per afegir el bloc cal que activem l’edició de l’aula, ens situem a la pàgina principal del curs (no dins una secció) i seleccionem l’opció “Afegeix un bloc” que trobarem al peu del menú lateral esquerra de l’aula.

El bloc ens apareix a la columna de la dreta de la pàgina. Podem configurar el bloc clicant la roda dentada i seleccionant configura el bloc Entrada aleatòria de glossari.

A l’apartat de Paràmetres de bloc configurem el títol (1), especifiquem de quin glossari volem mostrar les entrades (2), quants dies volem deixar visibles una mateixa entrada (3) i com es seleccionen les entrades noves (4): de manera aleatòria, la darrera entrada modificada, l’entrada següent o per ordre alfabètic. També podem especificar si volem mostrar el nom de l’entrada a la part superior del bloc o no (5). En funció de com tinguem configurat el glossari, des del bloc hi haurà un enllaç cap el glossari per poder afegir entrades al glossari (6) o veure totes les entrades (7). En cas que no tinguin permís per veure o editar el glossari es mostrarà aquest text sense enllaç (8). El text que apareix a aquests tres últims apartats es pot personalitzar.

La configuració dels apartats On apareix aquest bloc i En aquesta pàgina són les mateixes que es poden aplicar per a la resta de blocs.

Per saber-ne més

Podem consultar les pàgines de Moodle per a més informació: https://docs.moodle.org/all/es/Actividad_de_glosario i https://docs.moodle.org/all/es/Configuraciones_del_glosario