PROGRAMA CIÈNCIA I SOCIETAT (PCiS) UVic-UCC

Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC)

El PROGRAMA CIÈNCIA I SOCIETAT (PCiS) és una proposta d’innovació docent dirigida a estudiants universitaris, preuniversitaris i públic en general, amb la finalitat de promoure la lectura d’obres de divulgació científica i que a partir de lectures amenes i reflexives es pugui conèixer a l’autoria i aprendre ciència. Va néixer l’any 2007 i des dels seus inicis es va estructurar en tres projectes diferents:

Objectius:

  • Vincular la universitat i la societat en general en l’àmbit de les ciències i la tecnologia.
  • Agermanar d’alguna manera les ciències, l’art, la tecnologia, les humanitats.
  • Estimular l’interès dels estudiants preuniversitaris i universitaris per les professions vinculades als àmbits STEAM.
  • Fomentar la creativitat tecnològica per incrementar les vocacions tècniques i científiques dels joves.
  • Aprendre amb la lectura com a motor: llibres d’assaig, articles, novel·les de Ciència, Tecnologia…  amb l’oportunitat d’interactuar, escoltar i conèixer a l’autoria de les obres

Actualment al Programa Ciència i Societat (PCiS) hi ha dos projectes, les Tertúlies de Literatura Científica (TLC) i el Premi Llegim Ciència (PLC) que tenen un elevat capital social, científic i humà pel foment de les vocacions científiques a la joventut. Dos projectes innovadors, un exemple de proposta educativa territorial amb una gran credibilitat, capaç de crear una xarxa entre professorat universitari i preuniversitari, on es fa un treball amb rigor, seriositat, i un exemple de divulgació científica, amb una projecció d’una elevada responsabilitat social, on anem més enllà de la universitat i s’involucra de forma directa el món de les editorials, les llibreries, la comunitat educativa, les entitats que atorguen suport i mecenatge, i de la població en general.


Resum en català del Programa Ciència i Societat (UVic-UCC)  

El Programa Ciència i Societat és un projecte d’innovació docent de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), que és fruit de diverses constatacions fonamentals en el marc socioeconòmic i educatiu del nostre país, sent un model innovador en la divulgació de la ciència i la tecnologia al col·lectiu d’estudiants universitaris i preuniversitaris.

Aquest programa té, primerament, la rellevància d’apropar la ciència i la tecnologia a diversos àmbits de la nostra societat, en un registre adequat per cadascun d’ells, a través de la divulgació científica; en segon lloc, destaca per la importància de promoure  la creativitat com incentiu de vocacions científico-tecnològiques entre els joves, que seran la base de futurs professionals excel·lents, que impulsaran de forma decidia innovació Científica i Tecnològica, clau per l’economia del nostre país; en tercer lloc, l’esmentat Programa permet desenvolupar les competències STEAM (Science, Technology, Enginyeering, Arts & Mathematics), així com incentivar vocacions científico- tecnològiques femenines; i per acabar, es singularitza per l’enorme potencial de la divulgació Científica com a eina de innovació docent que afavoreix la millora dels resultats acadèmics en les àrees que cursen estudiants que participen en aquest programa(de diversos nivells educatius). En definitiva, el Programa Ciència i Societat té la finalitat de fomentar i incentivar l’apropament de la ciència, la tecnologia i la innovació als ciutadans, retallant les distancies existents entre el món científic i tecnològic i la societat en general.

Tal com s’ha posat de manifest anteriorment, els tres eixos principals sobre els quals el Programa Ciència i Societat desenvolupa la seva activitat d’excel·lència a nivell docent són: Projecte de Tertúlies de Literatura Científica (TLC) des del curs  2007/08 a l’actualitat:, Projecte Premi Llegim Ciència (PLC) des del curs  2012/13 a l’actualitat, i Projecte Mercat de Tecnologia d’Osona (MdT d’Osona) des del curs 2009/10 fins el curs 2017/18.

El Programa Ciència i Societat (PCiS) actualment

Tertúlies de Literatura Científica – (TLC-UVic): en aquest projecte es proposa la lectura de llibres d’assaig principalment de caràcter científic, convidem a l’autoria, els coneixem, els escoltem, interaccionem amb ells/es i per sobre de tot aprenem.  

Premi Llegim Ciència – (PLC-UVic): en aquest projecte es proposa la lectura d’una novel·la científica diferent en cada edició. El professorat acompanya a l’alumnat per la lectura d’una novel·la i un cop llegida, escriuen relats que responen a una de les dues modalitats formulades segons cadascun dels tríptics on hi ha les bases del certamen literari. Posteriorment fan entrega dels relats i els presenten i el jurat fa una exhaustiva valoració a fi de fer l’entrega dels guardons als millors relats de cada modalitat i categoria, en una data concreta on es convida a l’autoria, a l’aula magna de la UVic-UCC. El PLC-UVic va dirigit a 3r i 4t d’ESO.

Resum en castellà del Programa Ciència i Societat (UVic-UCC)

El Programa Ciencia y Sociedad es un proyecto de innovación docente de la Facultad de Ciencias y Tecnología de la Universidad de Vic- Universidad Central de Cataluña (UVic-UCC), que es fruto de diversas constataciones fundamentales en el marco socioeconómico y educativo de nuestro país, siendo un modelo innovador en la divulgación de la ciencia y la tecnología al colectivo de estudiantes universitarios y preuniversitarios.

Este Programa tiene, primeramente, la relevancia de acercar la ciencia y la tecnología a diversos ámbitos de nuestra sociedad, en un registro adecuado para cada uno de ellos, a través de la divulgación Científica; en segundo lugar, destaca por la importancia de promover la creatividad como incentivo de vocaciones científico-tecnológicas entre los jóvenes, que serán la base   de futuros profesionales excelentes, que impulsarán de forma decidida innovación  Científica y tecnológica, clave para la economía de nuestro país; en tercer lugar, el citado Programa permite desarrollar las competencias STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics), así como incentivar vocaciones científico-tecnológicas femeninas; y para terminar, se singulariza por el enorme potencial de la divulgación Científica como herramienta de innovación docente que favorezca la mejora de los resultados académicos en las áreas que cursan los estudiantes que participan en este programa (de diversos niveles educativos). En definitiva, el Programa Ciencia y Sociedad tiene la finalidad de fomentar e incentivar el acercamiento de la ciencia, la tecnología y la innovación a los ciudadanos, acortando las distancias existentes entre el mundo científico y tecnológico y la sociedad en general.

Los tres ejes principales sobre los cuales el Programa Ciencia y Sociedad desarrolla su actividad de excelencia a nivel docente son: Proyecto Tertulias de Literatura Científica(TLC) des del curso  2007/08 a la actualidad, Proyecto Premio Leemos Ciencia (PLC) des del curso  2012/13 a la actualidad, Proyecto Mercado de Tecnología de Osona (MdT Osona) des del curso 2009/10 hasta el curso 2017/18.

El Programa Ciencia y Sociedad (PCyS) actualmente

Tertúlias de Literatura Científica – (TLC-UVic): en este proyecto trabajamos libros de ensayo principalmente de carácter científico, invitamos a la autoría, los conocemos, los escuchamos, interaccionamos con ellos/as y por encima de todo aprendemos.  

Premio Leemos Ciencia – (PLC-UVic): en este proyecto se trabaja una novela científica distinta en cada edición. El profesorado acompaña al alumnado para la lectura de una novela y una vez leída, escriben relatos que responden a una de las dos modalidades formuladas según cada uno de los trípticos donde se encuentran las bases del certamen literario. Posteriormente hacen la entrega de los relatos y los presentan y el jurado hace una exhaustiva valoración con el fin de hacer la entrega de los galardones a los mejores relatos de cada modalidad y categoría, en una fecha concreta donde se invita a la autoría, en la Aula Magna de la UVic-UCC.

Los objetivos específicos programáticos y transformadores para nuestra sociedad que persigue el Programa Ciencia y Sociedad (PCyS), a través de los proyectos de las Tertulias de Literatura Científica (TLC)  y del Premio Leemos Ciencia (PLC),  se resumen en ofrecer una metodología no reglada, de innovación docente de aprendizaje, para diversos colectivos de educación y a la ciudadanía,  a través de la propuesta de la lectura de libros de ensayo y de novelas de ciencia, que sean actuales, y la oportunidad de conocer y escuchar e interactuar con los escritores, de forma que se impliquen diversos actores de la sociedad, des de los profesionales de la educación, universitarios, preuniversitarios, la comunidad científica, las librerías, las editoriales, entre otros, con programas diferentes curso tras curso, que sean relevantes y vinculantes con la educación del país.

Resum en anglès del Programa Ciència i Societat (UVic-UCC)

The Science and Society Programme is a teaching innovation project at the Faculty of Sciences and Technology at UVic-UCC, which is the result of several fundamental findings in the socio-economic and educational context of our country, an innovative model in science and technology outreach, aimed at undergraduate and high school students.

First of all, this programme aims to bring STEAM (Science Technology, Engineering, Arts and Mathematics) closer to different sectors of our society, by reaching diverse audiences and communicating science in suitable registers.Secondly, the programme promotes creativity to encourage STEAM vocations among young people, preparing excellent future professionals who will promote scientific and technological innovation decisively, the key to the economy of our country. In addition, the programme values the place of the Arts and the move from STEAM to STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) as well as encouraging women to take up scientific and technological vocations. Finally, the programme has enormous potential for scientific communication as an educational innovation tool and improves students’ academic performance in several areas. In conclusion, the main goal of the Science and Society Programme is to promote science, technology and innovation and fill the gap between society and the scientific and technological world.

The “Science and Society Programme” includes three projects of excellence: Meet the Writers: Science Talk (TLC) 2007/08 – actuality, Reading Science Prize (PLC) 2012/13 – actuality, and Technology Market (MdT Osona)  2009/10 – 2017/18.

The Science and Society Programme actuality:

– Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic) Meet the Writers: Science Talk   –  This project involves READING BOOKS ABOUT SCIENCE AND TECHNOLOGY and then meeting the writers. Writers are invited to UVic-UCC where they talk about their books, bringing to life the latest topics in science and technology and giving the audience a chance to engage.

– Premi Llegim Ciència (PLC-UVic) Reading Science Prize – This Reading Science Prize aims to promote science literacy in young people and inspire them to read and write about science. Participants write an essay which they submit to UVic-UCC. The essay is evaluated by a panel of judges and the winners are awarded prizes on UVic-UCC Reading Science Day, where the writers are invited to read their work in public.

These two key programmes are part of the UVic-UCC Science and Society Programme which has a high level of social, scientific and human capital, fosters vocations in STEAM (Science Technology, Engineering, Arts and Mathematics) and is aimed at young people, educators and the general public.

Tertúlies de Literatura Científica (TLC-UVic): Preparing for 15th edition for 2021-22

Premi Llegim Ciència (PLC-UVic): Preparing for 10th PLC edition 2021-22

These two innovative regional projects aim for a broad impact and enable networking between university and pre-university educators. We strive to provide responsible scientific communication and have been recognised by the scientific community with a DJVV (Distinció Jaume Vicens Vives), awarded on 1/8/2017. Our social commitment goes beyond the university to include publishers, bookshops, educators, sponsors and the general public.


Mercat de Tecnologia d’Osona (MdT d’Osona)

Mercat de Tecnologia d’Osona (MdT d’Osona): 

Julita Oliveras Masramon: Organització, gestió i realització del projecte Mercatec des dels seus inicis a nivell de Catalunya i amb el pas del temps es va nomenar Mercat de Tecnologia, que es va iniciar el curs 2009/10 fins el curs 2017/18,  en el qual es va deixar de coordinar el projecte per un temps determinat. En total es van celebrar 9 edicions.

Posada en comú de ginys tecnològics dels estudiants de secundària: per conèixer els enginys fets a l’aula en es diferents centres de secundària, dirigits pel seu professorat, que arriben a la UVic en una data concreta per ser exposats en la Fira del MdT d’Osona, a la FCT de la UVic-UCC.

El Mercat de Tecnologia d’Osona s’inscriu a la xarxa de Mercats de Tecnologia que se celebra en diversos indrets de Catalunya. Al Mercat, l’alumnat de secundària hi presenta projectes proposats i executats per ells mateixos i, amb l’ajut dels seus professors, els mostra i els explica al públic visitant. És, per tant, una tribuna oberta on es presenta i fomenta la creativitat tecnològica i té per objecte incrementar les vocacions tècniques i científiques dels estudiants, que esdevindran els enginyers i científics del demà. La xarxa de Mercat de Tecnologia compta amb el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per la realització de les fires en les diverses seus. Es tracta, doncs, d’una iniciativa interuniversitària que treballa en xarxa i que gaudeix d’un ampli reconeixement institucional.

Es tracta d’una xarxa autosuficient que està formada per diferents seus  arreu de Catalunya: a Osona, amb seu a la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic, a Lleida, amb seu a l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL;al Vallès, amb seu a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrials, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, entre d’altres. Les persones que es cuiden de l’organització i els Comitès Organitzadors, compost per  professionals i professorat del camp de l’ensenyament, fa anys que hi treballen de forma col·legiada per garantir l’èxit d’aquestes activitats.

El MdT d’Osona incorpora de forma inherent el treball per projectes, una metodologia activa amb què es fomenta un aprenentatge significatiu en els estudiants i es pretén millorar la motivació envers les disciplines de caire tecnològic, tot generant espais en què els estudiants poden explicar i compartir amb d’altres -estudiants de secundària, batxillerat, universitaris i professorat tant de secundària com universitari- la seva feina a les aules.

A més, el MdT d’Osona permet que experiències interessants surtin del marc de l’aula; és, en definitiva, un punt de trobada d’alumnat, professorat i societat en general, que fa brillar i atorga valor la creativitat tecnològica que es desplega cada dia a les aules d’arreu de Catalunya.

Contacte

1- podeu escriure a través del menú superior Contacte

2-enviant un correu a tlc@uvic.cat

Atenció que a l’adreça electrònica anterior hi ha les lletres T L C en minúscula, que són les inicials de tertúlies de literatura científica; sobretot que no hi hagi confusió amb l’acrònim tic.

 

A cada peu de pàgina que conformen els blogs de les TLC-UVic i del PLC-UVic hi podeu llegir una cita destacada per part d’alguna personalitat que elogia la lectura.

 

Llegint descobrim el nostre món, la nostra història i a nosaltres mateixos. Daniel J. Boorstin