Oriol Mitjà – “La lluita contra les malalties tropicals oblidades a través de la recerca” una classe magistral!

with No hi ha comentaris

El dia 04/12/2019 a l’Aula Magna de la UVic-UCC es va realitzar la tertúlia UVicTLC: “La lluita contra les malalties tropicals oblidades a través de la recerca” a càrrec d’un científic eminent, el Dr. Oriol Mitjà, en el marc de les TLC UVic-UCC. Destaquem que ell és doctor en Medicina i investigador en l’àmbit de les malalties infeccioses que des del 2010 ha desenvolupat un tractament efectiu basat en l’aplicació d’azitromicina contra la malaltia del pian. L’azitromicina és un antibiòtic que s’ha creat com a alternativa a la penicil·lina per tractar el pian, una infecció tropical que afecta a la pell, als ossos i a les articulacions, causada per un bacteri anomenat Treponema pallidum pertenue.

Nom activitat: “La lluita contra les malalties tropicals oblidades a través de la recerca” a càrrec del Dr. Oriol Mitjà.

Data: 04/12/2019

Horari: de 12.00 a 13.30h

Lloc: Aula Magna de la UVic-UCC (Facultat de Ciències i Tecnologia)- Campus Torre dels Frares  – C/ de la Laura, 13. Vic.

El metge d’Arenys de Munt, el Dr. Oriol mitjà va arribar al 2010 a la illa de Lihir, a Papua Nova Guinea, per realitzar una suplència d’un mes en el Centre Mèdic de Lihir i es va trobar amb malalties medievals, incloent-ne una de la qual no havia sentit mai a parlar: el pian, provocada per un bacteri que borra els rostres i deforma les cames. Afecta a 500.000 persones, sobretot nens, a 13 països d’Àfrica, el sud-est asiàtic i el Pacífic Occidental. El Doctor Mitjà va decidir quedar-se i buscar una estratègia per lluitar contra aquesta malaltia oblidada i la va trobar. Només calia una sola pastilla d’un antibiòtic molt econòmic, l’azitromicina, que en els països més desenvolupats es fa servir contra l’otitis i la bronquitis. Amb la idea del Dr. Mitjà, l’OMS (l’Organització Mundial de la Salut) ha llençat una campanya per eradicar el pian.

El Dr. Oriol Mitjà, un científic excepcional, ha impartit una classe magistral per divulgar la ciència  proposant que un metge amb qualitat humana estima la Justícia, la Solidaritat i la Compassió.

En el seu nou projecte aborda una malaltia causada per un bacteri molt semblant a la malaltia que provoca del pian (Treponema pallidum pertenua), però la prevalença no està restringida a àrees remotes del planeta, és el bacteri que causa la malaltia de la sífilis (Treponema pallidum pallidum). En l’última dècada, s’ha observat un augment global sense precedents de les malalties de transmissió sexual (MTS), inclosa la sífilis. Només al 2017, es van notificar més de 1.000 casos de sífilis a Barcelona. Si bé existeix un tractament eficaç per a la malaltia (penicil·lina injectada), “cal identificar antibiòtics que siguin igualment d’eficaços, però d’administració més senzilla, per tal de reforçar l’adherència del tractament i reduir la taxa de contagi”, comenta Mitjà. “El nou tractament seria exportable a qualsevol context afectat per l’increment de la malaltia, per la qual cosa tindria un impacte a nivell global”, subratlla l’investigador. El projecte de cinc anys es realitzarà a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol.

Destaquem el que ell ens ha escrit via e-mail i ens honora el que ens diu:

Sincerament, vaig gaudir molt de l’estona que vaig passar amb els vostres estudiants universitaris i preuniversitaris acompanyats del seu professorat, a la UVic-UCC el dia 4/12/2019, i m’alegra que els agradés la xerrada. Ara caldrà potencia el tema de les ITS.

Per nosaltres va ser una gran satisfacció i un gran honor haver pogut escoltar i aprendre d’un gran savi, el Dr. Oriol Mitjà, molt humil…. i ens honora que hagi compartit els seus coneixements amb nosaltres.

L’assistència a l’aula magna de la UVic per poder aprendre del Dr. Oriol Mitjà, fou per part de l’alumnat preuniversitari acompanyat del seu professorat dels centres de l’institut Jaume Callís de Vic, Escola Vedruna de Tona, Institut del Voltreganès, Institut la Plana de Vic i del professorat i alumnat universitari dels graus de biotecnologia, biologia, altres de la UVic-UCC, a més del públic en general.

Gravació: https://www.youtube.com/watch?v=nZKBq0MTjU4&feature=youtu.be

Galeria de fotos:

Notícia a l’apunt: https://mon.uvic.cat/lapunt/neixen-les-knowledge-talks-capsules-audiovisuals-de-divulgacio-cientifica/ i la seva entrevista penjada al Youtube: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=EXCb0WQ5kNk&feature=emb_title

Articles: