Karel H.M. Van Wely – El càncer i els cromosomes – 13/12/12

with No hi ha comentaris

Llibre: El cáncer y los cromosomas

Xerrada- debat: El càncer i els cromosomes

El passat 13 de desembre de 2012, en el marc del projecte de les Tertúlies de Literatura Científica, la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya va acollir al científic Karel H.M. Van Wely per parlar-nos del seu llibre Els càncer i els cromosomes, publicat al novembre del 2011.

Karel H. M. Van Wely és  doctor en Ciències Naturals i Matemàtiques. Actualment realitza la seva recerca al Centre Nacional de Biotecnologia, situat a la Universitat Autònoma de Madrid. El seu grup de recerca aplica la biologia molecular i la genètica per descriure els defectes cel·lulars que desencadenen els errors cromosòmics en el càncer.

El llibre “El cáncer y los cromosomas”, treballat anteriorment per tots els alumnes que varen assistir a aquesta activitat, tracta el tabú que pesa sobre el càncer, una de les malalties amb major incidència i mortalitat en els nostres dies, que prové de la manca de coneixements: encara que sabem que està relacionat amb fallades en el nostre material genètic, resulta complicat entendre com es produeixen aquests errors i com es tradueixen en alteracions del comportament de les cèl·lules.

Aquest llibre posa a l’abast del lector no especialitzat els coneixements que han desenvolupat els investigadors sobre els mecanismes bàsics que dirigeixen la carcinogènesi, i sobre la relació entre els nostres cromosomes i la cèl·lula, a més d’aclarir alguns dels reptes que ens queden per desxifrar en la lluita contra aquesta malaltia. Tot i que el càncer se’ns presenta com un puzle complex, del qual encara queden peces per encaixar, l’oncologia es troba en una fase de canvis ràpids, i noves eines com les anàlisis genètiques massives i la informàtica ja han propiciat el desenvolupament de nous fàrmacs i de tractaments menys agressius per al pacient. També permeten detectar el càncer en estadis cada vegada més primerencs i alertar de tenir una probabilitat elevada de patir un determinat tipus de tumor.

Les nombroses inscripcions per aquesta activitat varen fer possible que en Dr. Karel presentés la seva xerrada en dues sessions a l’Aula Magna de la UVic-UCC. En total varen assistir 410 estudiants, principalment de 1r i 2n de batxillerat i de primer curs de Biociències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, on el llibre es va treballar a l’assignatura de biologia.

Tant a la primera sessió – amb una Aula Magna plena, amb estudiants i professorat  de la UVic-UCC, i de dos instituts (de 9 a 10.30h) com a la segona sessió , amb una Aula Magna plena, amb professorat i estudiants de sis instituts (de 11 a 12.30h): l’autor va parlar uns 45’ i el debat d’uns 45’ fou magnífic pel gran nombre de preguntes que el públic va poder plantejar.

L’opinió del científic fou que aquest format de permetre conèixer els llibres de divulgació de la ciència actuals, a través de la lectura dirigida pel professorat a l’aula i amb un final on l’autor por conèixer als lectors de la seva obra, és un mètode d’aprenentatge que cal copiar, publicitar i continuar.

Comentaris dels estudiants de 1r curs de Biociències: dins l’assignatura de Biologia han llegit el llibre, dirigit per la professora Julita Oliveras:

Ha sigut una proposta innovadora per l’aprenentatge d’aspectes de la Biologia que s’han aclarit a través de la lectura del llibre, i tenir l’oportunitat de poder conèixer a l’escriptor, científic i autor de l’obra, amb la possibilitat de poder-li fer preguntes, és una experiència extraordinària“.

Aquí podeu veure la presentació utilitzada per en Dr. Karel: El cáncer y los cromosomas.

Al Canal UVic podeu trobar la conferència d’en Dr. Van Wely, si esteu interessats cliqueu a El càncer i els cromosomes.